Gå til innhold

Overleve dødelig sykdom med viljens kraft?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan en, med viljens kraft, overleve dødelig sykdom? Kjenner en som mener det, en som overlevde kreft. Han sier folk sier han skal takke Gud for dette mirakelet, men han tror ikke på Gud men på viljens kraft. Bare lurer.

Anonymous poster hash: 485a3...182

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan en, med viljens kraft, overleve dødelig sykdom? Kjenner en som mener det, en som overlevde kreft. Han sier folk sier han skal takke Gud for dette mirakelet, men han tror ikke på Gud men på viljens kraft. Bare lurer.

Nei! Hva skulle så denne VILJEN bestå i, som evnt gjorde at noen overlevde dødelig sykdom bare ved hjelp av den? 

Anonymous poster hash: dd34f...fe4

AnonymBruker

Såklart ikke!!! Jeg kan ikke takke JESUS for at jeg er millionær, vel.

Anonymous poster hash: 6f5ab...74d

Viljekraft og tanker influerer noe på imunsystemet, men veldig begrenset, og aldeles ikke nok til å knekke dødelig kreft. Husk på at grunnen til at noen utvikler kreft, er at kroppen ikke har klart å oppdage kreft-cellene. Da hjelper ikke et godt imunsystem lenger.

Jeg leste noen forskningsartikler en gang, om hvordan positiv tenking og positiv vilje påvirket kreftsykdom. Hos enkelte av personene så det ut til at positiv tankegang kunne forlenge livet ved enkelte typer kreftformer. Men resultatene var slett ikke entydige: Hos noen personer hjalp ikke den positive tankegangen, og ikke ved endel typer kreftformer.

Jeg leste dette etter at en jeg kjente døde av kreft, til tross for at vedkommende tenkte kjempepositivt, hadde stor vilje til å overleve, og hadde fullt og helt tro på at h*n ville overleve.

Konklusjon: jeg tror positiv tankegang og tro kan være til stor hjelp, både for å holde humøret og motet oppe, og i noen tilfelle forlenge livet, men ikke som noe hokus pokus som gjelder for alle og ved alle typer sykdommer.

Gjest Gargamel

Jeg var på et foredrag med en forsker som hadde funnet ut hvorfor humøret har noe å si for å bli frisk. Kort sagt vil stresshormoner sette immunforsvaret i hvileposisjon fordi kroppen tror den må sloss mot andre farer. Derfor blir mange også syke når ferien starter. Symptomene på sykdommen dukker opp for fullt når immunforsvaret slår seg på.

Når man kjenner mekanismen er det også ganske lett å forstå at effekten ikke er uendelig stor.

Husker ikke hva forskeren het. Det var et lederkurs. Innslaget var litt på siden, men så interessant at jeg husker essensen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...