Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier egentlig disse blodprøvene? Alle er innen ref.verdi, borsett fra jern som var langt under ( spiser lite kjøtt).

Legen sa det sier egentlig ingenting, da jeg spurte ang. kreft. Men kan jeg anse meg som litt frisk i alle fall, eller betyr dem ingenting? ( Ja, jeg vet jeg har sykdomsangst). Kan det utelukke noe som helst?

Vit.D3

Jernmetning

ALAT

albumin

ASAT

CRP

folat

fS-vit.D

FT4

GGT

hematokrit

Hb

Hvit.bl.legemer

jern

kalium

kreatinin

lymfocytter

MCH

MCV

monocytter

natrium

nøytrofile

RDW

Røde bl.legemer

ferritin

fosfatase, alkalisk

jernbindingskapasitet

kalsium

kalsium, korrigert

magensium

tromobocytter

TSH

vit.B12

Skrevet

Legen din har tatt blodprøver egnet som screening i forhold til en god del sykdomstilstander. Du har f.eks. ingen infeksjon, velfungerende nyrer og lever, og normalt stoffskifte. Siden du spurte legen spesifikt om kreft, så svarte han som sant er, at akkurat når det gjelder de fleste former for kreft, så vil ikke de nødvendigvis slå ut på slike blodprøver.

Når alle blodprøver er innenfor referanseområdet, så vil det få de fleste av oss til å tenke at vi er friske:-)

Skrevet

Legen din har tatt blodprøver egnet som screening i forhold til en god del sykdomstilstander. Du har f.eks. ingen infeksjon, velfungerende nyrer og lever, og normalt stoffskifte. Siden du spurte legen spesifikt om kreft, så svarte han som sant er, at akkurat når det gjelder de fleste former for kreft, så vil ikke de nødvendigvis slå ut på slike blodprøver.

Når alle blodprøver er innenfor referanseområdet, så vil det få de fleste av oss til å tenke at vi er friske:-)

Takk, Frosken!:))

Nå gjenstår det "bare" røyken, har trappet ned en god del, men ikke klart å slutte helt. En ting om gangen.

Jeg bekymrer meg litt for hjertet ( kan sykle på ergometer på ganske tung belastningi en halvtime uten å bli spesielt sliten) og KOLS. Har ingen problemer med pusten når jeg er frisk. Får vel ta en spirometri, huff!

Tok avføringstest for 3 år siden, siden moren min døde av tarmkreft. Men den var fin.

Skrevet

Vit.D3 - D-vitamin i blodet. D3 er den aktive formen av D-vitamin.

Jernmetning - Hvor stor del av jernlagrene (ferritin) som er fylt av jern.

ALAT - Leverprøve. Et stoff som skilles ut av levercellene når de skades.

albumin - Protein i blodet.

ASAT - Tas i sammenheng med ALAT. Skilles ut av visse celler når de skades.

CRP - Betennelsesindikator. Stiger ved kroniske og akutte betennelser. Ligner på "senkning"

folat - Folsyre i kroppen. Trengs bl.a for å produsere serotonin.

fS-vit.D - Fastende vitamin D. Har aldri hørt om denne prøven.

FT4 - Stoffskifte.

GGT - Gamma GT. Leverprøve.

hematokrit - https://sml.snl.no/hematokrit

Hb - Røde blodlegemer

Hvit.bl.legemer - Hvite blodlegemer. Bl.a en indikator på infeksjoner, allergier, etc.

jern - Jern i blodet. Måles ved mistanke om mangel på røde blodlegemer.

kalium - Elektrolytt/mineral i kroppen, nødvendig for enhver muskelbevegelse.

kreatinin - Prøve på nyrefunksjon. 

lymfocytter - En type hvite blodlegemer.

MCH - Mengde stoff som kan frakte oksygen pr røde blodlegeme

MCV - Størrelse på rødt blodlegeme

monocytter - En type hvite blodlegemer.

natrium - "Salt" i blodet.

nøytrofile - En type hvite blodlegemer.

RDW - aldri hørt om, dessverre :(

Røde bl.legemer - antall røde blodlegemer pr liter blod.

ferritin - jernlager. 

fosfatase, alkalisk - en type mineral i blodet, måles ofte sammen med kalsium

jernbindingskapasitet - hvor mye jern ferritinet kan inneholde.

kalsium - mineral i blodet, nødvendig for muskelbevegelser.

kalsium, korrigert - kalsium sett i sammenheng med protein i blodet. Mer protein gir høyere kalsium, men ikke høyere "fritt" (altså ubundet kalsium)

magensium - Magnesium er en type mineral i blodet, nødvendig for muskelbevegelser.

tromobocytter - blodplater

TSH - stoffskiftestimulerende hormon.

vit.B12 - Vitamin B12

Skrevet

Vit.D3 - D-vitamin i blodet. D3 er den aktive formen av D-vitamin.

Jernmetning - Hvor stor del av jernlagrene (ferritin) som er fylt av jern.

ALAT - Leverprøve. Et stoff som skilles ut av levercellene når de skades.

albumin - Protein i blodet.

ASAT - Tas i sammenheng med ALAT. Skilles ut av visse celler når de skades.

CRP - Betennelsesindikator. Stiger ved kroniske og akutte betennelser. Ligner på "senkning"

folat - Folsyre i kroppen. Trengs bl.a for å produsere serotonin.

fS-vit.D - Fastende vitamin D. Har aldri hørt om denne prøven.

FT4 - Stoffskifte.

GGT - Gamma GT. Leverprøve.

hematokrit - https://sml.snl.no/hematokrit

Hb - Røde blodlegemer

Hvit.bl.legemer - Hvite blodlegemer. Bl.a en indikator på infeksjoner, allergier, etc.

jern - Jern i blodet. Måles ved mistanke om mangel på røde blodlegemer.

kalium - Elektrolytt/mineral i kroppen, nødvendig for enhver muskelbevegelse.

kreatinin - Prøve på nyrefunksjon. 

lymfocytter - En type hvite blodlegemer.

MCH - Mengde stoff som kan frakte oksygen pr røde blodlegeme

MCV - Størrelse på rødt blodlegeme

monocytter - En type hvite blodlegemer.

natrium - "Salt" i blodet.

nøytrofile - En type hvite blodlegemer.

RDW - aldri hørt om, dessverre :(

Røde bl.legemer - antall røde blodlegemer pr liter blod.

ferritin - jernlager. 

fosfatase, alkalisk - en type mineral i blodet, måles ofte sammen med kalsium

jernbindingskapasitet - hvor mye jern ferritinet kan inneholde.

kalsium - mineral i blodet, nødvendig for muskelbevegelser.

kalsium, korrigert - kalsium sett i sammenheng med protein i blodet. Mer protein gir høyere kalsium, men ikke høyere "fritt" (altså ubundet kalsium)

magensium - Magnesium er en type mineral i blodet, nødvendig for muskelbevegelser.

tromobocytter - blodplater

TSH - stoffskiftestimulerende hormon.

vit.B12 - Vitamin B12

:) Jeg får vel bare anse meg selv som ganske frisk da:)

Lurer på om noe kan indikere at jeg ikke har KOLS eller ikke har hjertesykdom? .......He-he.

Skrevet

Man blir vel slapp av jernmangel også. Har startet tilskudd nå da. Den var veldig lav.

Skrevet

:) Jeg får vel bare anse meg selv som ganske frisk da:)

Lurer på om noe kan indikere at jeg ikke har KOLS eller ikke har hjertesykdom? .......He-he.

KOLS har du ikke. Diagnosen stilles/avkreftes med spirometri, men da hadde du hatt så store utfordringer i hverdagen og med trening at du ikke hadde vært i tvil.

Hjertesykdom kan være så mangt. Hvis hjertet var et hus, kan det være feil både i vegger, rør, ventiler og det elektriske anlegget. Blodprøvene dine avkrefter ikke "hjertesykdom" spesifikt, men det finnes vel ingen holdepunkter for at du har hjertesykdom? Plages du av brystsmerter under aktivitet? Besvimelser uten årsak? Svimmelhet under aktivitet? Vann i beina eller surklende tungpust? Hvis nei, så har du neppe hjertesykdom.

Skrevet

Man kan ikke ta blodprøver "av alt".

På samme måte som man i de fleste land som ikke er USA, ikke blir utredet "for alt" når man først er hos legen. Det som skjer er at du forklarer dine symptomer for legen, og ut fra det tar han de blodprøver som er nødvendige for å utelukke sykdommene han tenker på. I tilfellet hjertesykdom, blir det cirka noe som dette:

Hvis du klager over hjertebank: EKG, eventuelt 24-timers EKG for å "fange opp" hva som skjer under et anfall av hjertebank.

Brystsmerter eller hjertebank under aktivitet: Arbeids-EKG ("sykkeltest") - eventuelt gå videre med CT av hjertet eller angiografi.

Vann i beina, tungpust: Ultralyd av hjertet og/eller blodprøven NT-proBNP for å utelukke svakt hjerte eller feil på hjerteklaffer.

Besvimelser med mistanke om hjerteårsak: EKG, eventuelt langtids-EKG.

Brystsmerter i hvile med mistenkt hjerteårsak: Blodprøven Troponin som ø.hj., EKG.

Som du ser, så er det ikke noen "hurtigtest" for å si at hjertet 100% sikkert er friskt. Det samme gjelder de fleste andre organer. For en med helseangst er dette vanskelig å forholde seg til. Men det er symptomene som avgjør hvorvidt legen skal "gå videre" med avanserte tester.

Skrevet

Jeg har hatt en angst i det siste for at jeg skal fall om av hjertestans.. Men den er til å leve med. Jeg har det egentlig bedre psykisk om dagen enn jeg har hatt på lenge! Samtidig svinger det endel.

Jeg har ingen av de symptomene du skriver, bortsett at jeg fikk litt sjokk på en flytur på 4 timer for et par år siden. Jeg hadde vært i et varmt strøk, og da jeg landa var begge beina hovne fra føttene til leggene. Aldri opplved det før. Har begynt med søttestrømper etter det, og ikke opplevd det igjen. Legen sa det ikke var noe farlig. Men det var ekkelt.

Skrevet

Jeg har hatt en angst i det siste for at jeg skal fall om av hjertestans.. Men den er til å leve med. Jeg har det egentlig bedre psykisk om dagen enn jeg har hatt på lenge! Samtidig svinger det endel.

Jeg har ingen av de symptomene du skriver, bortsett at jeg fikk litt sjokk på en flytur på 4 timer for et par år siden. Jeg hadde vært i et varmt strøk, og da jeg landa var begge beina hovne fra føttene til leggene. Aldri opplved det før. Har begynt med søttestrømper etter det, og ikke opplevd det igjen. Legen sa det ikke var noe farlig. Men det var ekkelt.

Det er ganske normalt å få litt vann i beina på lengre flyturer. Jeg legger alltid på meg et par kg av en lengre flytur :) Det har flere årsaker, men den viktigste er at du sitter stille lenge og da er det stort sett tyngdekraften som gjør sitt. Det er jo slik at for at blodet skal returnere fra beina til resten av kroppen, så trengs det muskelbevegelse (det er ikke blodtrykk i venesystemet, blodet må aktivt presses tilbake av musklene). Derfor bør man på fly med jevne mellomrom gå en liten tur i midtgangen (såfremt det ikke er kraftig turbulens da) eller gjøre noen bevegelser med beina.

De som er disponerte for blodpropper i beina bør være ekstra påpasselige med dette, eventuelt bruke støttestrømper. Men de aller fleste tåler en flytur godt :)

Skrevet

Det er ganske normalt å få litt vann i beina på lengre flyturer. Jeg legger alltid på meg et par kg av en lengre flytur :) Det har flere årsaker, men den viktigste er at du sitter stille lenge og da er det stort sett tyngdekraften som gjør sitt. Det er jo slik at for at blodet skal returnere fra beina til resten av kroppen, så trengs det muskelbevegelse (det er ikke blodtrykk i venesystemet, blodet må aktivt presses tilbake av musklene). Derfor bør man på fly med jevne mellomrom gå en liten tur i midtgangen (såfremt det ikke er kraftig turbulens da) eller gjøre noen bevegelser med beina.

De som er disponerte for blodpropper i beina bør være ekstra påpasselige med dette, eventuelt bruke støttestrømper. Men de aller fleste tåler en flytur godt :)

Ok:) Jeg ble nemlig redd for å fly etter det. Redd for å få blodpropp. Men siden jeg ikke har de andre symptomene, kan jeg jo roe meg med det- OG bruke støttestrømper.

Jeg får lyst å spørre hvordan vet man at man er disponert for blodopropp også..... men da har jeg det vel gående og får vel bare flere spørsmål...:))

Ps: Jeg får kraftig hjertebank under hard sykling, da. Er ikke det normalt?

Skrevet

Ok:) Jeg ble nemlig redd for å fly etter det. Redd for å få blodpropp. Men siden jeg ikke har de andre symptomene, kan jeg jo roe meg med det- OG bruke støttestrømper.

Jeg får lyst å spørre hvordan vet man at man er disponert for blodopropp også..... men da har jeg det vel gående og får vel bare flere spørsmål... :))

Ps: Jeg får kraftig hjertebank under hard sykling, da. Er ikke det normalt?

Jo, det er helt normalt å få hjertebank under fysisk aktivitet, men pulsen skal være regelmessig.

Skrevet

Jo, det er helt normalt å få hjertebank under fysisk aktivitet, men pulsen skal være regelmessig.

Thanks, "kjære" ISW ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen ganger kan svar pushe hypokondrien.

Skrevet

Noen ganger kan svar pushe hypokondrien.

Ja, der er vel ISW ( unnskyld, tror du tåler den;), og jeg eksperter:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vær oppmerksom på at dersom friske personer tar 20 ulike blodprøver, vil i gjennomsnitt en av prøvene være utenfor normalområdet.

Skrevet

Ja, jeg hadde én utenfor ref, og det var jern. Da jeg ringte og sekretæren sa det ( hun var litt dramatisk, da: " Du har veldig lite jern). Da falt jeg nesten i bakken og så for meg innleggelse på sykehus og infusjon osv osv. FIkk helt panikk. Og jeg spurte om jeg måtte innlegges. Hvor sykt er ikke det da? Men jeg roet meg da hun forklarte at alt annet var fint. Jeg så "døden i hvitøyet". Dette håper jeg å overvinne. Det er jo superangst!

Skrevet

Thanks, "kjære" ISW ;)

Bare hyggelig ;) - nå var ikke NHD så begeistret for disse svarene da men..

Skrevet

Bare hyggelig ;) - nå var ikke NHD så begeistret for disse svarene da men..

Den tok jeg faktisk ikke med en gang;)! Tenkte at det var blodprøvene han mente, og jeg da fikk flere spørsmål. Aha, litt treg i potten jeg.

Denne gangen var det faktisk beroligende og litt oppklarende for meg at du svarte:)

Skrevet

Den tok jeg faktisk ikke med en gang;)! Tenkte at det var blodprøvene han mente, og jeg da fikk flere spørsmål. Aha, litt treg i potten jeg.

Denne gangen var det faktisk beroligende og litt oppklarende for meg at du svarte:)

Jeg mener at man må få noen svar når man har helseangst. Særlig fordi symptomene virker så overbevisende som de gjør. Det synes jeg er en av fordelene med å snakke med psykiater fremfor psykolog, fordi vedkommende er lege og har litt peiling på fysisk medisin. Nå skal det for øvrig nevnes at i mitt tilfelle holdt han på med spesialisering i hjertemedisin før han bestemte seg for å bli psykiater, så han har litt ekstra peiling :)

Men det er en hårfin balansegang der, det skjønner jeg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...