Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har sikkert vært omtalt før her men fant ikke ved å søke så jeg drister meg til å spørre. Har brukt Fontex 40 mg i ca. 5 år mot OCD og angst, og tenker at det er på tide og trappe ned da jeg vil forsøke å se om jeg ikke klarer meg med mindre. Lurer på hvordan jeg bør gå til verks med det? Kan jeg trappe direkte ned til 20 mg, eller bør jeg gå via 30? (Er så pes å dele tabletter og de jeg har er på 20 mg/stk.) Evt. kan jeg ta 40 mg og 20 mg annenhver dag? (Kommer sikkert til å gå i surr der.)

Skrevet

Hvis du er en av de heldige som har god effekt av Fontex mot angst og OCD på en såpass lav dose, og har lite bivirkninger (hvis du har det) så er mitt råd (jeg har samme diagnoser som deg) å la være og trappe ned.

Hvis du blir syk igjen, så er det ingen garanti for at Fontex virker like bra neste gang.

Hvis det var en klar utløsende årsak til angsten du fikk, så er det jo greit å en gang slutte med medisiner. Men for oss som trolig har OCD kronisk, så bør vi kanskje belage oss på livslang bruk av SSRI..

Skrevet

Tror ikke at den har hatt noe særlig effekt på selve OCD symptomene, det er mer angst-delen. Tror medisienen hjelper slik at jeg raskere klarer å hente meg inn igjen når jeg blir engstelig, at jeg ikke så lett blir revet med i negative tankemønstre. Siden det er så lenge siden jeg har startet på den så er det jo vanskelig å si om den hjelper så mye. Det jeg mistenker er at medisinen gjør meg litt for rutinepreget og apatisk dvs. at det blir så tungt å gjøre noe uvandt - jeg holder meg til det jeg kjenner så lenge det går i stedet for å mer aktivt søke videre etter det jeg ønsker. Kan dog være et skudd i blinde. Som et eksempel på det så kan jeg si at jeg før savnet det å ha en kjæreste, men nå bryr jeg meg ikke så mye om det. Det er jo skummelt da, for ensomhet er vel ikke akuratt noe pluss det heller når det kommer til tilstander som OCD eller angst.

Skrevet

Tror ikke at den har hatt noe særlig effekt på selve OCD symptomene, det er mer angst-delen. Tror medisienen hjelper slik at jeg raskere klarer å hente meg inn igjen når jeg blir engstelig, at jeg ikke så lett blir revet med i negative tankemønstre. Siden det er så lenge siden jeg har startet på den så er det jo vanskelig å si om den hjelper så mye. Det jeg mistenker er at medisinen gjør meg litt for rutinepreget og apatisk dvs. at det blir så tungt å gjøre noe uvandt - jeg holder meg til det jeg kjenner så lenge det går i stedet for å mer aktivt søke videre etter det jeg ønsker. Kan dog være et skudd i blinde. Som et eksempel på det så kan jeg si at jeg før savnet det å ha en kjæreste, men nå bryr jeg meg ikke så mye om det. Det er jo skummelt da, for ensomhet er vel ikke akuratt noe pluss det heller når det kommer til tilstander som OCD eller angst.

Hva med å vurdere Zoloft?

Den har mindre bivirkninger av typen å føle seg "flat" og apatisk enn andre SSRI. Jeg har aldri hatt den typen bivirkninger, heller ikke mangel på seksuell interesse. 

Skrevet

Dersom jeg skal forsøke Zoloft må jeg vel trappe ned på Fontex først.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Støtter synspunktene til ISW.

Skrevet

Å fortsette med Fontex mener du eller bytte til Zoloft? Jeg synes jeg må finne på ett eller annet fordi jeg ikke er helt tilfreds med hvordan jeg bruker livet mitt.

Skrevet

Du må gjerne endre til Zoloft. Det viktige er at du tar et SSRI i tilstrekkelig høy dose.

Skrevet

Ok, takk for presiseringen. Må vel trappe ned på Fontex først da.

Skrevet

Nei du tar en overlapp med gradvis nedtrappende Fontex mens du samtidig trapper opp Zoloft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...