Gå til innhold

Tilhører blandet episode og alvorlige depresjoner både bipolar 1 og 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Holder på å få diagnose for tiden, og psykiater sier det foreløpig virker som bipolar type 2 og at det kan virke som om jeg er inne i en blandet episode for tiden. Jeg fikk ikke spurt om forrige gang (og er sommerferie nå) så lurer veldig på dette: På denne siden så står det at man ikke kan ha blandet episode hvis man har bipolar type 2. http://www.bipolarforeningen.no/res...ge-sykdomsmoenstre-finnes-ved-bipolar-lidelse

Andre steder jeg har lest, står det at det kan forekomme i både type 1 og 2. Blir jo forvirra, for hva stemmer? Har nok aldri hatt en manisk episode, men burde nok fått en bipolar diagnose for godt over 10 år tilbake (hadde hindret mye vondt inni meg samt ødelagte relasjoner). Hvis det stemmer at blandet episode kun forekommer i type 1, betyr det automatisk at jeg har det og ikke type 2, selv om jeg aldri har hatt en mani?

Jeg lurer forresten også på alvorlige depresjoner (som jeg har hatt mange av) om det kun er til bipolar type 1 eller 2, eller om begge typene kan inneholde det? Har lest ulike ting om det også, blir forvirret.

Dette har ikke psykiateren snakket om, men jeg mistenker at jeg har rapid cycling. Er usikker på hva jeg faktisk skal kalle en episode slik jeg har det, siden jeg veksler hurtig (maks 2 uker ved en tilstand, men depresjonstiden kan vare veldig lenge men med flere normale dager inni iblant). Eks har jeg først 1 uke med hypomani, og glir rett over i det som muligens kan være blandet tilstand (agitert depresjon gjetter på er. Er nemlig ekstrem urolig og rastløs og samtidig grusomt vondt inni meg, går bokstavelig talt på veggen da), og glir rett over til depresjon og/eller jeg svinger veldig mellom depresjon og normal/glad tilstand. Har maks få dager pause med normal mellom den blandede og depresjonen. Min samboer har funnet ut at jeg har 3 - 4 slike episoder i året, dersom jeg regner med alle 3 tilstandene til å bestå som 1 episode. Hva tenker dere? Er der det en og samme episode da, eller heller 3 forskjellige som kommer rett etter hverandre uten pause?

Gjerne kom med tankene dine om det jeg har skrevet eller om egne erfaringer eller nyttige linker/fakta. Merker jeg er sugen på informasjon nå når dette er så nytt så setter pris på alt som kan hjelpe! Vil gjerne høre om erfaringer med blandet episode, og om hypomanier/manier som er irritable (er først og fremst irritable hypomanier jeg har, men finner lite utfyllende informasjon/erfaringer om dette når jeg søker).

Tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...