umakenverdt Skrevet 20. juli 2015 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er litt nysgjerrig på hva andre mener om sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og utvikling/bedring eller lignende når det gjelder angst (kanskje også unnvikende personlighetstrekk). Hvor mye opplever andre at de har blitt bedre av teoretisk kunnskap, av å lære mer om mekanismene bak, både biologiske, genetiske og sosiale, teoretisk kunnskap om kognitiv terapi, mestringsstrategier o.l. Er det en forutsetning for utvikling, kan det være en ulempe å fordype seg for mye osv. Jeg synes det hadde vært interessant å høre om andres synspunkter på dette 0 Siter
Madelenemie Skrevet 20. juli 2015 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er litt nysgjerrig på hva andre mener om sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og utvikling/bedring eller lignende når det gjelder angst (kanskje også unnvikende personlighetstrekk). Hvor mye opplever andre at de har blitt bedre av teoretisk kunnskap, av å lære mer om mekanismene bak, både biologiske, genetiske og sosiale, teoretisk kunnskap om kognitiv terapi, mestringsstrategier o.l. Er det en forutsetning for utvikling, kan det være en ulempe å fordype seg for mye osv. Jeg synes det hadde vært interessant å høre om andres synspunkter på dette Hei:-) Skulle gjerne svart deg:-) Men siden du lurer mer på dette temaet rellatert til angst og unnikende pf så kan jeg ikke svare deg særlig. For autismen min har teoretisk kunnskap hatt alt å si, og enda viktigere at jeg har hatt noen der som kunne mer enn meg om autisme. Håper du får gode svar:-) 0 Siter
umakenverdt Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Skrevet 20. juli 2015 Hei:-) Skulle gjerne svart deg:-) Men siden du lurer mer på dette temaet rellatert til angst og unnikende pf så kan jeg ikke svare deg særlig. For autismen min har teoretisk kunnskap hatt alt å si, og enda viktigere at jeg har hatt noen der som kunne mer enn meg om autisme. Håper du får gode svar:-) Takk snille deg Jeg vet jo enda ikke om dette er det endelige resultatet, men det virker som behandleren min heller mot denne typen problematikk, så langt.. Jeg synes imidlertid det er interessant å se hvor mye du har fått ut av å tillære deg teoretisk kunnskap. Så jeg synes så absolutt dine erfaringer er noe å ta i betraktning. Håper det går litt bedre med deg nå. Var litt bekymret for deg en periode. 0 Siter
Trine Skrevet 20. juli 2015 Skrevet 20. juli 2015 Jeg tror teoretisk kunnskap kan slå begge veier. Enten så bruker man kunnskapen for å bli bedre ellerså bruker man kunnskapen på en måte som gjør at man blir værre. Så jeg tror det er mer personavhengig enn sykdomsavhengig. I ditt tilfelle tror jeg kunnskap vil hjelpe deg til å jobbe deg igjennom det. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Skrevet 20. juli 2015 Jeg tror teoretisk kunnskap kan slå begge veier. Enten så bruker man kunnskapen for å bli bedre ellerså bruker man kunnskapen på en måte som gjør at man blir værre. Så jeg tror det er mer personavhengig enn sykdomsavhengig. I ditt tilfelle tror jeg kunnskap vil hjelpe deg til å jobbe deg igjennom det. Takk, det har du sikkert rett i Jeg er en veldig teoretisk rettet person, så det er slik sett gunstig dersom det kan være til hjelp. Jeg ønsker ikke bruke kunnskapen på en måte som gjør at jeg blir verre. 0 Siter
Trine Skrevet 20. juli 2015 Skrevet 20. juli 2015 Takk, det har du sikkert rett i Jeg er en veldig teoretisk rettet person, så det er slik sett gunstig dersom det kan være til hjelp. Jeg ønsker ikke bruke kunnskapen på en måte som gjør at jeg blir verre. Da tror jeg det kan hjelpe deg til å bli bedre. Ved å forstå sykdommen så vil man kanskje også forstå hva som er hensiktsmessig for en og ikke. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er litt nysgjerrig på hva andre mener om sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og utvikling/bedring eller lignende når det gjelder angst (kanskje også unnvikende personlighetstrekk). Hvor mye opplever andre at de har blitt bedre av teoretisk kunnskap, av å lære mer om mekanismene bak, både biologiske, genetiske og sosiale, teoretisk kunnskap om kognitiv terapi, mestringsstrategier o.l. Er det en forutsetning for utvikling, kan det være en ulempe å fordype seg for mye osv. Jeg synes det hadde vært interessant å høre om andres synspunkter på dette Bedring av angst har jeg fått ved å utfordre meg på ulike ting og også mye gjennom å tenke aktivt at jeg gjenkjenner år angsten inntreffer. Gjennom det ufarliggjør jeg. Jeg har lest noe, men det har ikke hjulpet på annet enn å konstantere at det faktisk er angst jeg har. Og i og med at jeg har hatt det "travelt" med å finne veien ut av så fant jeg ingen grunn til å fordype meg i teori. Anonymous poster hash: 20dd7...bc5 0 Siter
NEC1234 Skrevet 20. juli 2015 Skrevet 20. juli 2015 Hva vil "kunnskap" si i denne sammenhengen? Det er mange teorier. Vær også obs på at all menneskelig tenkning tar utgangspunkt et sett grunnleggende ideer, og gjennom de forsøker å forklare hele verden. Det man tenker vil da føles som sannhet - inntil man står ansikt til ansikt med en umulig konsekvens som gjør at de grunnleggende ideene må skiftes ut. Psykoterapi kan føre en til dette, men det gjelder også utvikling av all "kunnskap". Jeg gidder ikke fordype meg i "teorien" dere snakker om, siden jeg sammenligner det med sjamanisme, men det er nå smak og behag, jeg bare sier hva jeg selv føler. Ville bare poengtere at dere tar for gitt at det faktisk er kunnskap. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. juli 2015 Skrevet 21. juli 2015 Noe av det mest meningsfulle jeg har drevet med i min karriere er Psykoedukasjon av personer med bipolar lidelse. Nå har vi tatt modellen over til ADHD også, og responsen fra pasientene er udelt positiv. Psykoedukasjon er nettopp å gi pasientene kunnskap om sykdommen, hvordan en minimaliserer plagene og hvordan en best kan leve med den. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Skrevet 21. juli 2015 Bedring av angst har jeg fått ved å utfordre meg på ulike ting og også mye gjennom å tenke aktivt at jeg gjenkjenner år angsten inntreffer. Gjennom det ufarliggjør jeg. Jeg har lest noe, men det har ikke hjulpet på annet enn å konstantere at det faktisk er angst jeg har. Og i og med at jeg har hatt det "travelt" med å finne veien ut av så fant jeg ingen grunn til å fordype meg i teori. Takk Jeg skjønner det. Jeg opplever også at jeg har det "travelt" med å finne veien ut, men jeg vet ikke om ekstra kunnskap vil hjelpe. Jeg er sterkere teoretisk enn praktisk.. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Skrevet 21. juli 2015 Hva vil "kunnskap" si i denne sammenhengen? Det er mange teorier. Vær også obs på at all menneskelig tenkning tar utgangspunkt et sett grunnleggende ideer, og gjennom de forsøker å forklare hele verden. Det man tenker vil da føles som sannhet - inntil man står ansikt til ansikt med en umulig konsekvens som gjør at de grunnleggende ideene må skiftes ut. Psykoterapi kan føre en til dette, men det gjelder også utvikling av all "kunnskap". Jeg gidder ikke fordype meg i "teorien" dere snakker om, siden jeg sammenligner det med sjamanisme, men det er nå smak og behag, jeg bare sier hva jeg selv føler. Ville bare poengtere at dere tar for gitt at det faktisk er kunnskap. Ja, kunnskap om ulike personers teorier da. Jeg tror jeg definerer kunnskap videre enn deg i denne sammenhengen 0 Siter
umakenverdt Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Skrevet 21. juli 2015 Noe av det mest meningsfulle jeg har drevet med i min karriere er Psykoedukasjon av personer med bipolar lidelse. Nå har vi tatt modellen over til ADHD også, og responsen fra pasientene er udelt positiv. Psykoedukasjon er nettopp å gi pasientene kunnskap om sykdommen, hvordan en minimaliserer plagene og hvordan en best kan leve med den. Så interessant at du synes det Og du tror det kan være positivt når det gjelder alle typer diagnoser? Da er det vel bare å fortsette å lese da. 0 Siter
NEC1234 Skrevet 21. juli 2015 Skrevet 21. juli 2015 Ja, kunnskap om ulike personers teorier da. Jeg tror jeg definerer kunnskap videre enn deg i denne sammenhengen Ja, hvis du har troa så er sikkert det en fin hobby. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Skrevet 21. juli 2015 Ja, hvis du har troa så er sikkert det en fin hobby. Jeg antar man må velge å ha troen på noe, ellers lager jeg bare ekstra problemer for meg selv tror jeg. Det er mange kloke mennesker som skriver 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.