AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 -om du skulle vurdere disse personene for innleggelse: 1: Kvinne i 40-årene med kjent bipolar affektiv lidelse som oppsøker legen fordi hun nå ha blitt deprimert og selv ønsker innleggelse for å få fri fra hverdagens kjas og mas. Hun er også redd for å bli gal. Ville du ha gitt henne "lov"? 2: Kvinne i 40-årene med diagnostisert bipolar lidelse, men som selv ikke tror diagnosen stemmer. Hun vil nå etter eget ønske innlegges for å få revurdert diagnosen. Ville du ha gitt henne "lov"? 3: Kvinne i 40-årene med kjent bipolar lidelse som har en blandet episode med nær-psykose (kanskje til og med ordentlig psykose) hvor hun tror demoner er ute etter henne og at de er skyld i at hun nå er i en uholdbar situasjon med sterk uro og angst, og føler en uimotståelig trang til å skade seg selv og/eller begå selvmord, eller bare rømme langt vekk og prøve å starte et nytt liv på ukjent adresse. Ville du ha lagt henne inn om hun kom til psyk. for vurdering etter å ha blitt henvist dit av fastlegen? Hvis så, tvang eller frivillig? Ville det ha spilt noen rolle om hun IKKE hadde diagnosen bipolar? Lure litt på om mennesker med slik diagnose har et slags fortrinn ved innleggelse enn såkalt friske med førstegangssymptomer. Disse tre personene er "meg" i forskjellige stadier, alt ettersom dagsformen er. Tror du poliklinisk oppfølging/behandling er bedre enn innleggelse? Orker bare ikke tanken på å få tildelt 45 minutter annenhver uke for å finne ut av ting. Det blir uutholdelig. Jeg vil ha hjelp nå og ikke om et halvt år... Hvis det ikke er døgnplasser å oppdrive i mitt fylke, så kan jeg vel prøve å få opphold et annet sted i landet? (Fritt sykehusvalg?) Beklager så mye for mange spørsmål. Jeg forstår godt om du ikke orker å gå inn på dette. Anonymous poster hash: cd835...dca 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 3. Ville blitt innlagt - kanskje samme dag. 1. Ville muligens blitt innlagt, men noe avhengig av alvorlighet og plassituasjon nå i ferietiden. Hvis ikke ville hun fått hyppig poliklinisk kontakt. 2. Ville jeg tatt poliklinisk. Trenger ikke ta lang tid hos meg :-) Ja, rettighetene til fritt sykehusvalg gjelder for alt unntatt øyeblikkelig hjelp. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 Skrevet 23. juli 2015 3. Ville blitt innlagt - kanskje samme dag. 1. Ville muligens blitt innlagt, men noe avhengig av alvorlighet og plassituasjon nå i ferietiden. Hvis ikke ville hun fått hyppig poliklinisk kontakt. 2. Ville jeg tatt poliklinisk. Trenger ikke ta lang tid hos meg :-) Ja, rettighetene til fritt sykehusvalg gjelder for alt unntatt øyeblikkelig hjelp. Takk for svar! Anonymous poster hash: cd835...dca 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.