Gå til innhold

Verge

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Må man være umyndiggjort for å ha verge? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det kommer vel litt an på hva slags verge du vil ha da.

Jeg har økonomisk verge, må be om tillatelse til å få penger til ny bukse eller jakke feks. det er litt tragisk da det er mine penger de disponerer.

Annen verge aner jeg ikke.

Anonymous poster hash: c3ef9...a9a
stjernestøv
Skrevet

Nei, men det kommer vel litt an på hva slags verge du vil ha da.

Jeg har økonomisk verge, må be om tillatelse til å få penger til ny bukse eller jakke feks. det er litt tragisk da det er mine penger de disponerer.

Annen verge aner jeg ikke.

Tenkte på hjelp i hverdagen, komme seg til lege, tannlege osv...

Skrevet (endret)

En kan ha verge på mange områder. Økonomisk, personlige anliggender, etc. Hvis man fratas rettslig ansvar, kalles det umyndiggjørelse. Ansvar for f.eks. økonomi er noe annet enn det rettslige.

Det er ikke noe forhåndsbestemt hva mandatet til vergen kan være. I prinsippet kan det være hva som helst.

Utenom rettslige avgjørelser som inngå ekteskap, samtykke til tvangsbehandling, samtykke til organdonasjon, avgi stemme ved valg.

Endret av NEC1234
stjernestøv
Skrevet

En kan ha verge på mange områder. Økonomisk, personlige anliggender, etc. Hvis man fratas rettslig ansvar, kalles det umyndiggjørelse. Ansvar for f.eks. økonomi er noe annet enn det rettslige.

Det er ikke noe forhåndsbestemt hva mandatet til vergen kan være. I prinsippet kan det være hva som helst.

Utenom rettslige avgjørelser som inngå ekteskap, samtykke til tvangsbehandling, samtykke til organdonasjon, avgi stemme ved valg.

Ok, takk for forklaringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi et tilbud kommunen har. Oppfølgingstjeneste for psykisk helse og rus. De kan hjelpe på ganske mange områder.

De hjelper til med å få i stand møter, de kan (i noen tilfeller) bli med på legetime.

Du må nok finne noen i det offentlige, eller finne en person som ønsker være vergen din.

Det er ikke alle som ønsker å vie hele dagen sin for å følge opp andre personer i så stor grad.

stjernestøv
Skrevet

Her har vi et tilbud kommunen har. Oppfølgingstjeneste for psykisk helse og rus. De kan hjelpe på ganske mange områder.

De hjelper til med å få i stand møter, de kan (i noen tilfeller) bli med på legetime.

Du må nok finne noen i det offentlige, eller finne en person som ønsker være vergen din.

Det er ikke alle som ønsker å vie hele dagen sin for å følge opp andre personer i så stor grad.

Det gjelder jo ikke meg, jeg hadde en psyk.omsorgsarbeider. Hun fulgte meg til lege og tannlege og var med på andre møter, ble tomt når hun døde. Var plutselig alene, savner henne enda. Ja kanskje noen fra dagsenteret er løsningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en psykosediagnose, og er alikevel hjelpeverge for en nær slektning. Det betyr stort sett att jeg tar ut lommepenger, betaler regninger og disponerer vedkommendes konto. Slik jeg har forstått det, så bestemmer den som har verge selv, hvor mye penger og slikt vedkommende skal få. men det er sikkert grader av verger og slike ting. En kamerat er bipolar, og han får en fast sum i uken.. Men han har en historie med vanvittig økonomiske overtramp. Han har såkalt inteminskonto.

Anonymous poster hash: 39af3...3c4
stjernestøv
Skrevet

Jeg har en psykosediagnose, og er alikevel hjelpeverge for en nær slektning. Det betyr stort sett att jeg tar ut lommepenger, betaler regninger og disponerer vedkommendes konto. Slik jeg har forstått det, så bestemmer den som har verge selv, hvor mye penger og slikt vedkommende skal få. men det er sikkert grader av verger og slike ting. En kamerat er bipolar, og han får en fast sum i uken.. Men han har en historie med vanvittig økonomiske overtramp. Han har såkalt inteminskonto.

Det gjelder ikke styring av økonomi, det klarer han selv. Jeg er ikke hjelpeverge, bare sliten mamma. 

AnonymBruker
Skrevet

Da er det nok ikke hjelpeverge du er på utkikk etter... Hva med en støttekontakt? Altså for din sønn..

stjernestøv
Skrevet

Da er det nok ikke hjelpeverge du er på utkikk etter... Hva med en støttekontakt? Altså for din sønn..

Ja det hadde jo vært en ide og, men tror ikke det er å oppdrive her dessverre. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, man må ikke være umyndiggjort.

Les her:  www.vergemål.no

stjernestøv
Skrevet (endret)

Nei, man må ikke være umyndiggjort.

Les her:  www.vergemål.no

Ok, skal lese om det. Den siden var ikke tilgjengelig fikk jeg, men mulig det er min pc. 

Endret av stjernestøv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...