stjernestøv Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Må man være umyndiggjort for å ha verge? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Nei, men det kommer vel litt an på hva slags verge du vil ha da. Jeg har økonomisk verge, må be om tillatelse til å få penger til ny bukse eller jakke feks. det er litt tragisk da det er mine penger de disponerer. Annen verge aner jeg ikke. Anonymous poster hash: c3ef9...a9a 0 Siter
stjernestøv Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Skrevet 22. juli 2015 Nei, men det kommer vel litt an på hva slags verge du vil ha da. Jeg har økonomisk verge, må be om tillatelse til å få penger til ny bukse eller jakke feks. det er litt tragisk da det er mine penger de disponerer. Annen verge aner jeg ikke. Anonymous poster hash: c3ef9...a9a Tenkte på hjelp i hverdagen, komme seg til lege, tannlege osv... 0 Siter
NEC1234 Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 (endret) En kan ha verge på mange områder. Økonomisk, personlige anliggender, etc. Hvis man fratas rettslig ansvar, kalles det umyndiggjørelse. Ansvar for f.eks. økonomi er noe annet enn det rettslige. Det er ikke noe forhåndsbestemt hva mandatet til vergen kan være. I prinsippet kan det være hva som helst. Utenom rettslige avgjørelser som inngå ekteskap, samtykke til tvangsbehandling, samtykke til organdonasjon, avgi stemme ved valg. Endret 22. juli 2015 av NEC1234 0 Siter
stjernestøv Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Skrevet 22. juli 2015 En kan ha verge på mange områder. Økonomisk, personlige anliggender, etc. Hvis man fratas rettslig ansvar, kalles det umyndiggjørelse. Ansvar for f.eks. økonomi er noe annet enn det rettslige. Det er ikke noe forhåndsbestemt hva mandatet til vergen kan være. I prinsippet kan det være hva som helst. Utenom rettslige avgjørelser som inngå ekteskap, samtykke til tvangsbehandling, samtykke til organdonasjon, avgi stemme ved valg. Ok, takk for forklaringen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Her har vi et tilbud kommunen har. Oppfølgingstjeneste for psykisk helse og rus. De kan hjelpe på ganske mange områder. De hjelper til med å få i stand møter, de kan (i noen tilfeller) bli med på legetime. Du må nok finne noen i det offentlige, eller finne en person som ønsker være vergen din. Det er ikke alle som ønsker å vie hele dagen sin for å følge opp andre personer i så stor grad. Anonymous poster hash: c3ef9...a9a 0 Siter
stjernestøv Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Skrevet 22. juli 2015 Her har vi et tilbud kommunen har. Oppfølgingstjeneste for psykisk helse og rus. De kan hjelpe på ganske mange områder. De hjelper til med å få i stand møter, de kan (i noen tilfeller) bli med på legetime. Du må nok finne noen i det offentlige, eller finne en person som ønsker være vergen din. Det er ikke alle som ønsker å vie hele dagen sin for å følge opp andre personer i så stor grad. Anonymous poster hash: c3ef9...a9a Det gjelder jo ikke meg, jeg hadde en psyk.omsorgsarbeider. Hun fulgte meg til lege og tannlege og var med på andre møter, ble tomt når hun døde. Var plutselig alene, savner henne enda. Ja kanskje noen fra dagsenteret er løsningen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Jeg har en psykosediagnose, og er alikevel hjelpeverge for en nær slektning. Det betyr stort sett att jeg tar ut lommepenger, betaler regninger og disponerer vedkommendes konto. Slik jeg har forstått det, så bestemmer den som har verge selv, hvor mye penger og slikt vedkommende skal få. men det er sikkert grader av verger og slike ting. En kamerat er bipolar, og han får en fast sum i uken.. Men han har en historie med vanvittig økonomiske overtramp. Han har såkalt inteminskonto. Anonymous poster hash: 39af3...3c4 0 Siter
stjernestøv Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Skrevet 22. juli 2015 Jeg har en psykosediagnose, og er alikevel hjelpeverge for en nær slektning. Det betyr stort sett att jeg tar ut lommepenger, betaler regninger og disponerer vedkommendes konto. Slik jeg har forstått det, så bestemmer den som har verge selv, hvor mye penger og slikt vedkommende skal få. men det er sikkert grader av verger og slike ting. En kamerat er bipolar, og han får en fast sum i uken.. Men han har en historie med vanvittig økonomiske overtramp. Han har såkalt inteminskonto. Anonymous poster hash: 39af3...3c4 Det gjelder ikke styring av økonomi, det klarer han selv. Jeg er ikke hjelpeverge, bare sliten mamma. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Da er det nok ikke hjelpeverge du er på utkikk etter... Hva med en støttekontakt? Altså for din sønn.. Anonymous poster hash: 39af3...3c4 0 Siter
stjernestøv Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Skrevet 22. juli 2015 Da er det nok ikke hjelpeverge du er på utkikk etter... Hva med en støttekontakt? Altså for din sønn.. Anonymous poster hash: 39af3...3c4 Ja det hadde jo vært en ide og, men tror ikke det er å oppdrive her dessverre. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. juli 2015 Skrevet 22. juli 2015 Nei, man må ikke være umyndiggjort. Les her: www.vergemål.no 0 Siter
stjernestøv Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Skrevet 22. juli 2015 (endret) Nei, man må ikke være umyndiggjort. Les her: www.vergemål.no Ok, skal lese om det. Den siden var ikke tilgjengelig fikk jeg, men mulig det er min pc. Endret 22. juli 2015 av stjernestøv 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.