Gå til innhold

homofili og kristendom

Anbefalte innlegg

heissenberg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/likestilling/lesbisk-prest-slaatt-av-ukjent-person-i-sarpsborg/a/23493986/

Virker ikke som at kirken er så glad i homofile.

Og det betyr vel at homofile bør holde seg unna kirken

Og det betyr vel at alle bør holde seg unna kirken

Og det betyr vel at vi bør legge ned kirken

Men det betyr ikke at de bør bli erstattet med moskeer

For moskeene er ikke glade i homofile

Og det betyr vel at homofile bør holde seg unna moskeene

Og det betyr vel at alle bør holde seg unna moskeene

Og det betyr vel at vi bør legge ned moskeene

Men men, bare noe jeg tenkte på

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406765-homofili-og-kristendom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dama som slo viste virkelig god kristen nestekjærlighet og omsorg - "Vi liker deg ikke, du har ikke noe her å gjøre!" *smack* Det var dama si det tenker jeg! Håper hun ikke omgås unger som hun kan påvirke med sin flotte  kristelige oppførsel... *rister oppgitt på hodet*

Dette er i endring, og ved siste kirkevalg var nesten halvparten av de folkevalgte for homofil vigsel. At det fremdeles finne svartemenn- og damer er ikke rart, men ekstremister som kvinnen i artikkelen er heldigvis i mindretall i dag. Allerede har flere prosti åpnet for homofil vigsel, så utviklingen går rett veg. Selv ser jeg ingen grunn til å legge ned noe som helst, men la tiden jobbe også i denne institusjonen.

Endret av Kayia

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/likestilling/lesbisk-prest-slaatt-av-ukjent-person-i-sarpsborg/a/23493986/

Virker ikke som at kirken er så glad i homofile.

Og det betyr vel at homofile bør holde seg unna kirken

Og det betyr vel at alle bør holde seg unna kirken

Og det betyr vel at vi bør legge ned kirken

Men det betyr ikke at de bør bli erstattet med moskeer

For moskeene er ikke glade i homofile

Og det betyr vel at homofile bør holde seg unna moskeene

Og det betyr vel at alle bør holde seg unna moskeene

Og det betyr vel at vi bør legge ned moskeene

Men men, bare noe jeg tenkte på

Helt enig med deg.

Endret av heisenberg
AnonymBruker

Dette er i endring, og ved siste kirkevalg var nesten halvparten av de folkevalgte for homofil vigsel. At det fremdeles finne svartemenn- og damer er ikke rart, men ekstremister som kvinnen i artikkelen er heldigvis i mindretall i dag. Allerede har flere prosti åpnet for homofil vigsel, så utviklingen går rett veg. Selv ser jeg ingen grunn til å legge ned noe som helst, men la tiden jobbe også i denne institusjonen.

Prosti. Og prostitusjon.

"So what's the symbology there?"

Anonymous poster hash: 2695b...fbf

Annonse

Madelenemie

Hei!

Det er heldigvis i endring som du skriver.

Jeg kjenner mange kristne, mange er dessverre så ufølsomme at de ikke ser hva deres meninger begår av krenkelser mot andre,

Men igjen, jeg traff en kristen dame på en fest, vi snakket helt hyggelig og greit, FØR, hun forstod at jeg var katolikk,

Da sa hun " Haa, oi dere er jo ikke så godt likt", jeg ble forbauset og spurte hvorfor, og hun svarte noe med vranglære.

Jeg er aldri interessert i å diskutere min tro på en måte som om det er presis vitenskap, det er en tro, og det fins ingen bevis,

så jeg svarte, " Det er ulike meninger om ting, det må vi greie leve med", jeg sa mer, men jeg gjorde det tydeligvis klart at jeg ikke ønsket å diskutere bibel og tekster og det jeg kaller dumskap med henne, så vi snakket videre kun om dyr.

Jeg tenkte inni meg, flere tanker..mest ble jeg oppgitt.

jeg tror nok de fleste kirkegjengere er mer opptatt av å inkludere, enn å ekskludere, tross alt vil de fleste vite om de tenker seg om at man ikke er feilfri selv, så uavhengig av hva man måtte mene om nabens seksuelle preferanser, så blir det bare hykleri om man skal bruke Guds ord på å slå ned på andres valg for sine liv.

Endret av Madelenemie

Jeg er aldri interessert i å diskutere min tro på en måte som om det er presis vitenskap, det er en tro, og det fins ingen bevis,

så jeg svarte, " Det er ulike meninger om ting, det må vi greie leve med", jeg sa mer, men jeg gjorde det tydeligvis klart at jeg ikke ønsket å diskutere bibel og tekster og det jeg kaller dumskap med henne, så vi snakket videre kun om dyr.

Det var veldig godt svart. :)

Madelenemie

Jeg har undret meg over hvorfor homofile velger et slikt yrke når bibelen taler mot homofili.

Men uansett har ingen rett til å slå eller krenke andre.

Anonymous poster hash: 00603...f15

Hei!

Bibelen sier så mye om så mangt som vi ikke følger.

Hvorfor dekker ikke alle kvinner hodene med sjal? Det står i bibelen at vi skal det, for englenes skyld, og fordi mannen er kvinnens hode.

Vi tar vel mer essensen av bibelen, samtdig som vi vet den var skrevet i en annen kultur og i en helt annen tid.

påskelilje

Det er riktig som Kayia sier, at dette er i endring i kirken. Ved kirkemøtet i fjor var det flertall blant biskoper og prester for vigsling av likekjønnete. Men blant lekfolket var det et knapt flertall mot. Kirkevalget i september blir kjempeviktig med tanke på nytt kirkemøte våren 2016, der saken vil bli tatt opp på nytt.

En liten presisering Kayia: Det er ikke likt i hele prostiet. Det er opp til hvert menighetsråd om vielse av homofile er ønskelig i deres kirke. I tillegg må det finnes en prest som ønsker å foreta vielsen. Altså kan en låne inn en prest fra en annen menighet dersom det er ønskelig.

Det er riktig som Kayia sier, at dette er i endring i kirken. Ved kirkemøtet i fjor var det flertall blant biskoper og prester for vigsling av likekjønnete. Men blant lekfolket var det et knapt flertall mot. Kirkevalget i september blir kjempeviktig med tanke på nytt kirkemøte våren 2016, der saken vil bli tatt opp på nytt.

En liten presisering Kayia: Det er ikke likt i hele prostiet. Det er opp til hvert menighetsråd om vielse av homofile er ønskelig i deres kirke. I tillegg må det finnes en prest som ønsker å foreta vielsen. Altså kan en låne inn en prest fra en annen menighet dersom det er ønskelig.

Men her er det jo ikke snakk om vigsel av homofile - her var det en homofil prest som rett og slett ble slått i ansiktet av en dame fra menigheten! Jeg vil tro denne presten definitivt er _for_ homofil vigsel. ;)

Forøvrig er dette kirkevalget en vits. I alle fall var det det tidligere. Husker min venninne prøvde å finne ut litt mer om de ulike representantene, men det sto ingenting om dem noe sted annet enn navn. Hvordan mener kirken man skal finne ut hvem man vil stemme på da? Man må jo vite litt om hva ved kommende står for og mener og vil jobbe for i kirken. Kanskje dette har blitt bedre nå?

Annonse

påskelilje

Ja, beklager. Jeg hoppet bare inn og svarte direkte på det Ksyia skrev. Det som skjedde med denne presten var jo hekt avskyelig! Tenk å være så innbitt og hatefull at en slår et fremmed menneske i ansiktet fordi en har et annet syn enn seg selv...

Jeg kan ikke tenke meg at hun har mange med seg i en slik reaksjon. Mange støtter nok hennes syn på denne presten men få støtter vold. Heldigvis.

Når drt gjelder kirkevalget er jeg enig i at det er komplisert. For det første er det TO valg:Menighetsrådsvalg og bispedømmerådsvalg. Det er nok vanlig at det i MR-valg kanskje er litt diffust hva kandidatene mener. Hos oss blir alle presentert i menighetsbladet, der de sier litt om hva de står for. MR har en mer inndirekte påvirkning på bispedømmerådet og valg av biskop og prost.

Ved bispedømmerådsvalget blir kandidatene presentert mer offentlig, i avisen og på nettet. I år er det i.mange bispedømmer to eller tre lister. Det skal da være lettere for folk å stemme konservstivt eller liberalt, uten nødvendigvis å kjenne kandidatene. Kjempeviktig å stemme i år altså dersom en ønsker å påvirke Den norske kirke!!!

Madelenemie

Jeg kan ikke tenke meg at hun har mange med seg i en slik reaksjon. Mange støtter nok hennes syn på denne presten men få støtter vold. Heldigvis.

Hei!

Det tror jeg er en viktig forskjell.

man kan mene ulikt, man man går ikke til angrep på andre på en slik måte, det får man neppe noen støtte på i vår kultur.

Men her er det jo ikke snakk om vigsel av homofile - her var det en homofil prest som rett og slett ble slått i ansiktet av en dame fra menigheten! Jeg vil tro denne presten definitivt er _for_ homofil vigsel. ;)

Forøvrig er dette kirkevalget en vits. I alle fall var det det tidligere. Husker min venninne prøvde å finne ut litt mer om de ulike representantene, men det sto ingenting om dem noe sted annet enn navn. Hvordan mener kirken man skal finne ut hvem man vil stemme på da? Man må jo vite litt om hva ved kommende står for og mener og vil jobbe for i kirken. Kanskje dette har blitt bedre nå?

da er venninnen din litt dårlig til å søke info- jeg bor i samme by som deg og syns iallefall dette har vært greit;)

Det jeg sa om vigsel er en indikator på endring blandt kirkens ledere- det vil alltid være noen i og rundt menighetene som er uenig, men som i politiske partier er dette en institusjon der det er vesentlig at endringer formaliseres i programmer og vedtak. Kun da kan endring tvinges fram, også blandt grasrota:)

Må bare legge til at valget langtfra er en vits. Både for meg (som humanist) og ikke minst for mine homofile venner (deriblant en som også er troende) er dette viktig. Jeg spør alltid hva han mener i slike spørsmål, og han sa den gang at han håpet at det motsatte av det som skjedde sist, nemlig at ikke-troende ikke-homofile oppfordret "alle" til å melde seg ut av kirken, skulle skje. Det eneste man oppnår da, sier min venn, er at "mørkemenn- og damer" blir i flertall. Jeg er enig med han. Endret av Kayia
Madelenemie

Må bare legge til at valget langtfra er en vits. Både for meg (som humanist) og ikke minst for mine homofile venner (deriblant en som også er troende) er dette viktig. Jeg spør alltid hva han mener i slike spørsmål, og han sa den gang at han håpet at det motsatte av det som skjedde sist, nemlig at ikke-troende ikke-homofile oppfordret "alle" til å melde seg ut av kirken, skulle skje. Det eneste man oppnår da, sier min venn, er at "mørkemenn- og damer" blir i flertall. Jeg er enig med han.

Hei!

Selv er jeg tilhenger av at alle som ikke tror på Gud bør melde seg ut.

Og heller melde seg inn i humanetisk forbund, det er mer realt å stå for det man tror på.

Eller ikke melde seg inn i noe.

Om det blir flere mørkemenn er periode, får så være, det må kirken ordne opp i selv, det tror jeg vi alle tjener på i lengden.

Rett og slett fordi det blir ferre splittelser og ekstreme små kirkesamfunn, mørkemenn finner alltid en løsning.

Jeg er glad kirken sluttet å være en statskirke, det er absurd med statsreligion i et moderne samfunn.

Selv kjenner jeg få mørkemenn i statskirken, de er etter min erfaring mer representable i frikirkene,

Videre fins det mørkemenn veldig mange steder og der man ikke skulle tro de fantes:-)

Madelenemie

Forstår ikke hvorfor man skal kalle seg kristen når man ikke følger Bibelen. 

hei!

Fordi man tror på budskapet, at det fins en Gud, men tenker videre at teksten er skrevet i en annen tid.

Det betyr at menneskene da tenkte annerledes.

Ingen kristne tror, så vidt jeg vet, at bibelen er annet enn skrevet av mennesker, den er ikke som mormons bok eller koranen en avskrift på kommando fra Gud, og ikke viljestyrt, det er påvirket av de som skrev den i sin tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...