Gå til innhold

Hund i bil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Madelenemie

Det kom til Norge i år. Jeg tror ikke det står skrevet i Norges lover, direkte, men er et krav Mattilsynet har satt, som et minimum for hva en hund trenger for å sikre god dyrevelferd, og god dyrevelferd er jo et krav i loven.

Mine hunder er nesten aldri alene, men noen ganger sitter de i buret i bilen i et par timer fordi de er med meg til utredninger, på sykehuset, til NAV osv. De vil heller sitte i bur i bilen og få være med meg, enn å være hjemme alene. Alltid når jeg kommer tilbake til bilen, så ligger de og sover. Der kan de også sitte og titte ut på alle som går forbi. Noen ganger er det nok stimulanse for en hund. Også går vi en tur der hvor vi er, da får de utforske nye miljøer og det er sunt for dem. Men jeg passer på temperaturen og de har alltid vann i buret. Og vinduene åpne, ikke bare på gløtt. De er vant med å ligge i bilen siden de gjør det på trening. De slapper av og er trygge der.

Den forrige hunden min måtte være alene i 9 timer på dagen, mens jeg var på jobb. Først var han med på jobb en stund. Men så begynte jeg å ha han hjemme. På jobb lå han i bilen og jeg tittet etter han endel ganger, han sov eller satt rolig og tittet ut. Hjemme gravde han hull i veggen og spiste opp sko. Jeg kunne ikke ha han i bilen lenger pga ekstrem kulde og han var bare valp, så jeg fant en annen løsning på problemet. Han fikk en "dagpappa". Men fra han var 1 år var han alene hjemme hele dagen. Og da var det ikke noe problem. De dagene jeg sluttet tidlig så han nesten sjokkert ut når jeg kom inn døra. Jeg mener at det er hva man gjør den tiden man er sammen med hunden som er avgjørende, ikke hvorvidt den står i en bil hele dagen. De aller fleste må jobbe, og det betyr ikke at hunden har et dårlig liv fordet. Min hund hadde det langt bedre enn nabohunden som var med eieren på jobb og omtrent ikke var alene hjemme. Den var understimulert fordi den ikke fikk nok tur og mental trening. Klart at om det er en grand danois i en liten bil så er det noe helt annet enn om det er en Chihuahua i en stor bil. Dette vet vi ingenting om i ts sitt tilfelle..

"Man har blant annet forskning som viser at jo lenger hunder hviler pr dag, jo mer problematferd har de." Dette mener jeg er relativt. Både for mye og for lite hvile kan gi adferdsproblemer.

Enig med deg i at hunder ikke bør være i bur hele natten og hele dagen. Det er dyreplageri i mine øyne. Jeg har mine i bur om natta når de er valper for å venne dem til bur og fordi jeg ikke stoler på at de ikke spiser opp ledninger og sånt. Men de får velge selv hvor de vil sove fra de er rundt 5 mnd. Buret er jo også beregnet på voksen hund så de har veldig god plass inni der.

Hei!

Jeg kjenner reglene fra mattilsynet, men de er ikke så strenge som loven i Sverige, som faktisk forbyr dør på bur til innebruk,

det er ikke en gang nok der å ha døren åpen, døren må helt fjernes, ellers kan man få en bot på 2000 kr eller mer, husker ikke.

Det er kun tillatt med dør på bur i bil og under transport etc..

Det å ha hund i bur i bilen mens du er på utredninger er nok greit, men en hel arbeidsdag er ikke ok.

Det er gjort mange ulike forsøk som bekrefter feks at hunder har tidsperspektiv, det er filmet og målt, at gleden hunder viser når eier kommer hjem, øker i styrke med antall timer fraskillelse osv...

Jeg mener det skulle bli langt strengere regler for å kunne ha hund, økte kontroller og besøk i hjemmene ved mistanke om at hunder er for lenge alene. Enten må man sørge for feks at noen lufter hunden en gang mens man er på jobb, eller man tar den med seg, men den må kunne bevege seg fritt, gå til et nytt sted for å sove osv...

For deg som har to hunder er selvsagt saken litt annerledes, hunder er flokkdyr, og har de andre dyr rundt seg, får de nok stimulering og lengden de kan være alene kan sikkert økes.

Tror jeg leste at i Sverige anbefaler de at hunder skal luftes, eller loven sier, hver 4 eller 6 time, tror det er hver 6 time, men de vurderte hver 4. Så det er veldig strengt der.

Jeg syns alt salg av dyr også smådyr, skal registreres i registre, slik at man har oversikt over hvem som har hvilke dyr, da blir kontroller lettere og mange blir nok mer nøye med sitt dyrehold. Feks er det jo helt utrolig at det er lov å selge kanin med bur i dyrebutikkene:-( Det sier mye om hvor kort vi har kommet i jobben for å øke dyrs velferd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642861
Del på andre sider

Jeg har en 12 år gammel omplasseringskatt. Min største frykt er at den skal kjede seg og bli apatisk/understilmulert. Den får ikke være ute, siden vi har den i "fosterhjem" og ikke har utemuligheter.

Vi har fått kattenetting på verandaen, som er ganske stor, så han kan sitte ute når han vil. Men han får jo ikke løpt fra seg og bevegd seg så mye på begrenset plass.

Han er ekstremt kosete, ligger mellom oss i senga eller oppå meg om natta. Har sine ritualer, får mat av "papsen" tidlig om morgenen, og deretter litt av meg når jeg står opp. Etter det skal han i fanget og kose, og så legger han seg og sover igjen ved siden av meg.

På kvelden er han veldig leken og da leker vi ca 1 time så han får løpt fra seg. Han spiser godt og er helt renslig og flink.

Jeg er borte maks 5 timer fra han om dagen. Det enste jeg er redd for er at det blir kjedelig for han når hans naturlige jaktinstinkt ikke blir brukt- altså undestimulering.

Det er vanskelig å omplassere en så gammel katt ,så sannsynligvis blir han da satt på et kattehus, noe som vil være veldig fælt for han tror jeg. Da har han det mye bedre hos oss. Han er 100 % trygg og avslappet her. Det er en stor forskjell fra vi fikk ham for 5 måneder siden snart. Da var han skvetten og løp inn fra verandaen bare han hørte en høy lyd eller det gikk i døra. Nå ligger han og sover ute og lar seg ikke affisere av lyder lenger. Det er jo et godt tegn:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642870
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg har en 12 år gammel omplasseringskatt. Min største frykt er at den skal kjede seg og bli apatisk/understilmulert. Den får ikke være ute, siden vi har den i "fosterhjem" og ikke har utemuligheter.

Vi har fått kattenetting på verandaen, som er ganske stor, så han kan sitte ute når han vil. Men han får jo ikke løpt fra seg og bevegd seg så mye på begrenset plass.

Han er ekstremt kosete, ligger mellom oss i senga eller oppå meg om natta. Har sine ritualer, får mat av "papsen" tidlig om morgenen, og deretter litt av meg når jeg står opp. Etter det skal han i fanget og kose, og så legger han seg og sover igjen ved siden av meg.

På kvelden er han veldig leken og da leker vi ca 1 time så han får løpt fra seg. Han spiser godt og er helt renslig og flink.

Jeg er borte maks 5 timer fra han om dagen. Det enste jeg er redd for er at det blir kjedelig for han når hans naturlige jaktinstinkt ikke blir brukt- altså undestimulering.

Det er vanskelig å omplassere en så gammel katt ,så sannsynligvis blir han da satt på et kattehus, noe som vil være veldig fælt for han tror jeg. Da har han det mye bedre hos oss. Han er 100 % trygg og avslappet her. Det er en stor forskjell fra vi fikk ham for 5 måneder siden snart. Da var han skvetten og løp inn fra verandaen bare han hørte en høy lyd eller det gikk i døra. Nå ligger han og sover ute og lar seg ikke affisere av lyder lenger. Det er jo et godt tegn:)

Hei!

Jeg tror han har det veldig godt hos deg:-)

Du kan jo lage noen katteleker for den, feks pappesker med hull i, det fins mye morsomt på youtube.

Jeg har brukt pappesker selv, du kan også henge opp katteleker i døråpninger, som kattene liker å hoppe etter:-)

Det kan de holde på med lenge, eller hva med et eget lagd tre den kan klatre i inne? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642872
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror han har det veldig godt hos deg:-)

Du kan jo lage noen katteleker for den, feks pappesker med hull i, det fins mye morsomt på youtube.

Jeg har brukt pappesker selv, du kan også henge opp katteleker i døråpninger, som kattene liker å hoppe etter:-)

Det kan de holde på med lenge, eller hva med et eget lagd tre den kan klatre i inne? :-)

Takk:) :) :)

Det var godt tips! Søker du bare etter katteleker på youtube?

Han er ikke interessert i baller og sånn. Det er JEG som må være den aktive, han elsker målebånd som jeg drar fram og tilbake under dører, tepper osv.... da ligger han og jakter før han angriper:)

Jeg har også prøvd leker med mynte, han mister fort interessen. Det eneste han aldri blir lei av er at jeg ligger på gulvet og drar det målebåndet bortover som en slange som han kan angripe. Finnes det noe tilsvarende mon tro?? Begynner å bli litt lei av det nå... ;)

Han har også begynt å "prate" mye mer. Han hadde omtrent ikke lyd da vi fikk han. Nå prater han mye og sier klart ifra når han kjeder seg eller vil ha mat... hehe.. Morsomt med katt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642874
Del på andre sider

Madelenemie

Takk:) :) :)

Det var godt tips! Søker du bare etter katteleker på youtube?

Han er ikke interessert i baller og sånn. Det er JEG som må være den aktive, han elsker målebånd som jeg drar fram og tilbake under dører, tepper osv.... da ligger han og jakter før han angriper:)

Jeg har også prøvd leker med mynte, han mister fort interessen. Det eneste han aldri blir lei av er at jeg ligger på gulvet og drar det målebåndet bortover som en slange som han kan angripe. Finnes det noe tilsvarende mon tro?? Begynner å bli litt lei av det nå... ;)

Han har også begynt å "prate" mye mer. Han hadde omtrent ikke lyd da vi fikk han. Nå prater han mye og sier klart ifra når han kjeder seg eller vil ha mat... hehe.. Morsomt med katt!

Hei!

Ja :-) søk på katteleker på youtube, best på engelsk.

Og Cat tree, cat tower osv...du får opp mye veldig bra, alt fra veldig avansert til enkle ting å lage.

Selv ville jeg gått for noe som passer inn, samt tenkt på hva man kan greie lage.

Her ser du eks på noe veldig enkelt man kan ha på en vegg, jeg ville nok gått for noe sånt også bygd videre litt til, hatt en hule, evt et hull i veggen inn til neste rom, så har man et krypin, noe katter liker.

så har man såpass avanserte og plasskrevende greier:-)

Ikke så vanskelig å lage, men alt for plasskrevende for meg.

Liker bedre varianter som ikke er i veien og tar så mye fokus og plass. Men det har jo med plass og andre ting å gjøre.

Men det fins så utrolig mye man kan lage selv, med alt fra pappesker, til et par enkle hyller på en vegg og noe morsomt som henger....-)

Jeg henter nesten alt jeg trenger av materialer gratis, og jeg henter en del på gjenbruksstasjonen, så jeg bruker ikke så mye penger på det jeg lager.

Min katt er litt som din, hun bryr seg ikke om klorebrett og kattelukter, hun er selektiv, men ting som dingler i en tråd, kan hun beskjeftige seg litt med, men hun går jo inn og ut, og kommer ofte med en mus eller en liten fugl:-)

Om du får noen ideer på youtube, så fortell meg, gøy å lese om:-)

Jeg vurderer faktisk nå å lage noen cat clowds:-) de ser pene ut og om pus liker er det jo flott.

For å lage dem må man ha en stikksag.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642924
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg kjenner reglene fra mattilsynet, men de er ikke så strenge som loven i Sverige, som faktisk forbyr dør på bur til innebruk,

det er ikke en gang nok der å ha døren åpen, døren må helt fjernes, ellers kan man få en bot på 2000 kr eller mer, husker ikke.

Det er kun tillatt med dør på bur i bil og under transport etc..

Det å ha hund i bur i bilen mens du er på utredninger er nok greit, men en hel arbeidsdag er ikke ok.

Det er gjort mange ulike forsøk som bekrefter feks at hunder har tidsperspektiv, det er filmet og målt, at gleden hunder viser når eier kommer hjem, øker i styrke med antall timer fraskillelse osv...

Jeg mener det skulle bli langt strengere regler for å kunne ha hund, økte kontroller og besøk i hjemmene ved mistanke om at hunder er for lenge alene. Enten må man sørge for feks at noen lufter hunden en gang mens man er på jobb, eller man tar den med seg, men den må kunne bevege seg fritt, gå til et nytt sted for å sove osv...

For deg som har to hunder er selvsagt saken litt annerledes, hunder er flokkdyr, og har de andre dyr rundt seg, får de nok stimulering og lengden de kan være alene kan sikkert økes.

Tror jeg leste at i Sverige anbefaler de at hunder skal luftes, eller loven sier, hver 4 eller 6 time, tror det er hver 6 time, men de vurderte hver 4. Så det er veldig strengt der.

Jeg syns alt salg av dyr også smådyr, skal registreres i registre, slik at man har oversikt over hvem som har hvilke dyr, da blir kontroller lettere og mange blir nok mer nøye med sitt dyrehold. Feks er det jo helt utrolig at det er lov å selge kanin med bur i dyrebutikkene:-( Det sier mye om hvor kort vi har kommet i jobben for å øke dyrs velferd.

Loven i Sverige sier 6 timer.

Jo visst har hunder tidsperspektiv, det er derfor min forrige hund så så sjokkert ut de dagene jeg sluttet tidlig. Etterhvert lå han i sofaen og det var kun når jeg hadde blitt forsinket hjem, at han sto klar ved døra. Han gikk også og la seg når jeg dro på morgenen. Hunder er ekstremt tilpassningsdyktige. Han led ikke ett sekund mens jeg var på jobben, selv om jeg var borte i 9 timer. De resterende 15 timene av døgnet var det han og meg. Vi gikk tur i skogen, trente lydighet, koste oss, var på fjellet, sov i telt. Han hadde det langt bedre enn mange hunder som aldri er alene. Jeg syns det blir for enkelt å si at man ikke kan ha hund om man jobber fullt. For selv om man jobber 8 timer pr dag så kan man vie resten av kvelden og alle helger til hunden sin. Har man en hund som ikke takler å være alene så stiller saken seg litt anderledes. Da kan man ikke la den være alene hele dagen.

Det er mye bra med de Svenske reglene, men noe av det er tullete syns jeg. F.eks. kan man godt sette opp en kompostbinge inne å sette hunden oppi der, men man kan ikke ha dør på buret.

Om det skulle vært slik du ønsker kunne ikke jeg hatt hund før jeg ble sykemeldt. Og kanskje jeg en dag må tilbake i 100% stilling. Skal jeg da gi fra meg hundene som har et fantastisk liv her, som får masse stimulanse både fysisk og psykisk? Jeg har ingen her som kan lufte hundene midt på dagen. I tillegg er det i øyeblikket noen drar som er værst for hunden. Å ha noen som kommer innom og lufter vil gi hunden økt stress to ganger i løpet av en dag, istedefor en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642927
Del på andre sider

Jeg tror katten din har det bedre enn de fleste :) Det virker som du tar deg godt av den.

Det er sikkert kjedelig å ikke få brukt jaktinstinktene, men da får du tenke på at hunder aldri får bruke disse instinktene, selv om de har dem like mye som katter. De blir tvunget til å gå i bånd 4 mnd i året og har du ikke en 100% garantert innkalling skal de egentlig gå i bånd hele året. De får aldri lov til å jakte/jage.

Om du ønsker å bruke noe annet enn målebåndet kan du prøve å binde en sokk til et tau og dra bortover gulvet og la katten prøve å fange den. Jeg bruker det som draleke til hundene og det er favoritten dems. Ingen dyre leker slår ullsokken :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642929
Del på andre sider

Madelenemie

Loven i Sverige sier 6 timer.

Jo visst har hunder tidsperspektiv, det er derfor min forrige hund så så sjokkert ut de dagene jeg sluttet tidlig. Etterhvert lå han i sofaen og det var kun når jeg hadde blitt forsinket hjem, at han sto klar ved døra. Han gikk også og la seg når jeg dro på morgenen. Hunder er ekstremt tilpassningsdyktige. Han led ikke ett sekund mens jeg var på jobben, selv om jeg var borte i 9 timer. De resterende 15 timene av døgnet var det han og meg. Vi gikk tur i skogen, trente lydighet, koste oss, var på fjellet, sov i telt. Han hadde det langt bedre enn mange hunder som aldri er alene. Jeg syns det blir for enkelt å si at man ikke kan ha hund om man jobber fullt. For selv om man jobber 8 timer pr dag så kan man vie resten av kvelden og alle helger til hunden sin. Har man en hund som ikke takler å være alene så stiller saken seg litt anderledes. Da kan man ikke la den være alene hele dagen.

Det er mye bra med de Svenske reglene, men noe av det er tullete syns jeg. F.eks. kan man godt sette opp en kompostbinge inne å sette hunden oppi der, men man kan ikke ha dør på buret.

Om det skulle vært slik du ønsker kunne ikke jeg hatt hund før jeg ble sykemeldt. Og kanskje jeg en dag må tilbake i 100% stilling. Skal jeg da gi fra meg hundene som har et fantastisk liv her, som får masse stimulanse både fysisk og psykisk? Jeg har ingen her som kan lufte hundene midt på dagen. I tillegg er det i øyeblikket noen drar som er værst for hunden. Å ha noen som kommer innom og lufter vil gi hunden økt stress to ganger i løpet av en dag, istedefor en gang.

Hei!

Jeg er litt enig med deg i noe:

At hunder som ikke må være i bur, klarer seg godt hjemme i mange timer, som feks 8 timer.

Men svært mange hunder i Norge strever psykisk, de ødelegger ting inne, de gir klart uttrykk for understimulans,

men har man en trygg hund som koser seg hjemme, enten i sofaen eller andre steder, ja så syns også jeg det er ok.

Men jeg er sterk motstander av bur! ( men ikke bur i bil)

De svenske reglene sier at en sånn "binge" skal være på størrelse med et rom, dvs en real hundegård, det er jo et alternativ for mange.

Men jeg tror å bli luftet en gang pr arbeidsdag, er absolutt det beste for hundene,

Min sønn har jobbet som hundelufter litt, han låste seg inn, gikk en halvtimes tur, til eierne kom hjem ved 17 tiden.

Det kostet ikke eierne mye.

Det blir som med barn, ofte passer ikke barn inn i livet heller, jeg har derfor stor respekt for voksne som velger bort barn, rett og slett fordi de er så bevisst på hva det krever.

Samme er det med dyr. det er alt for mange dyr som lider, og finn.no er full ukentlig at flotte hunder som blir for krevende fort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642932
Del på andre sider

Hei!

Jeg er litt enig med deg i noe:

At hunder som ikke må være i bur, klarer seg godt hjemme i mange timer, som feks 8 timer.

Men svært mange hunder i Norge strever psykisk, de ødelegger ting inne, de gir klart uttrykk for understimulans,

men har man en trygg hund som koser seg hjemme, enten i sofaen eller andre steder, ja så syns også jeg det er ok.

Men jeg er sterk motstander av bur! ( men ikke bur i bil)

De svenske reglene sier at en sånn "binge" skal være på størrelse med et rom, dvs en real hundegård, det er jo et alternativ for mange.

Men jeg tror å bli luftet en gang pr arbeidsdag, er absolutt det beste for hundene,

Min sønn har jobbet som hundelufter litt, han låste seg inn, gikk en halvtimes tur, til eierne kom hjem ved 17 tiden.

Det kostet ikke eierne mye.

Det blir som med barn, ofte passer ikke barn inn i livet heller, jeg har derfor stor respekt for voksne som velger bort barn, rett og slett fordi de er så bevisst på hva det krever.

Samme er det med dyr. det er alt for mange dyr som lider, og finn.no er full ukentlig at flotte hunder som blir for krevende fort.

Jeg er enig med deg i ganske mye ;) Det er altfor mange hunder som lider. Det er altfor mange som ikke har tid til hunden. Først er de på jobb, så skal de trene på treningsstudio og kjøre og hente unger på forskjellige aktiviteter. Og kanskje har de en time til hunden. Det er altfor lite. Derfor bestemte jeg, da jeg kjøpte hund, at det blir jobb og hund. Om jeg skal noe på kvelden så får det være noe hunden kan bli med på. Så ingen av mine hunder har noen gang vært understimulert. Den ene hadde seperasjonsangst og det måtte jeg jobbe med og jeg måtte ordne at noen passet han på dagtid. Men etterhvert ble han en trygg og fin hund som ikke ødela noe og som lå og dorsket seg på sofaen når jeg kom hjem fra jobb. Det var en lykkens dag den dagen han ikke lenger lå under senga, men lå rett ut i sofaen :)

Jeg ser heller ikke poenget med å ha hunden i bur hjemme. Når de er valper så er det en ting. Jeg syns det er viktig å venne dem til bur i tilfelle man en gang skulle trenge det. Men min første hund vennet seg aldri til det og han fikk slippe. Jeg hadde han kun i bur i bilen, det syns han var greit. Men ikke hjemme eller andre steder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642938
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er enig med deg i ganske mye ;) Det er altfor mange hunder som lider. Det er altfor mange som ikke har tid til hunden. Først er de på jobb, så skal de trene på treningsstudio og kjøre og hente unger på forskjellige aktiviteter. Og kanskje har de en time til hunden. Det er altfor lite. Derfor bestemte jeg, da jeg kjøpte hund, at det blir jobb og hund. Om jeg skal noe på kvelden så får det være noe hunden kan bli med på. Så ingen av mine hunder har noen gang vært understimulert. Den ene hadde seperasjonsangst og det måtte jeg jobbe med og jeg måtte ordne at noen passet han på dagtid. Men etterhvert ble han en trygg og fin hund som ikke ødela noe og som lå og dorsket seg på sofaen når jeg kom hjem fra jobb. Det var en lykkens dag den dagen han ikke lenger lå under senga, men lå rett ut i sofaen :)

Jeg ser heller ikke poenget med å ha hunden i bur hjemme. Når de er valper så er det en ting. Jeg syns det er viktig å venne dem til bur i tilfelle man en gang skulle trenge det. Men min første hund vennet seg aldri til det og han fikk slippe. Jeg hadde han kun i bur i bilen, det syns han var greit. Men ikke hjemme eller andre steder.

Hei!

det er nettopp det som er så viktig å forstå, hunder som må være i bur hjemme på dagtid, noe jeg syns skal forbys, strever med utrygghet, og denne må man jobbe med.

har man ikke tid til sånt, så skal man ikke ha en hund/et dyr.

Jeg hadde en flott katt, som fikk angst, etter at noen slo henne i hodet...:-(

Jeg hadde lite tid til å jobbe med henne, så hun flyttet til noen kattemennesker som har jobbet mye med henne,

hun er nå blitt kvitt mye av angsten, men fordi hun er såpass gammel, lar vi henne fortsette å bo der hun nå bor, selv om vi savner henne, de hun bor hos er også blitt så glad i henne.

Min hund er aldri trent på bur, men må han inn i bur, så går han:-)

Vi sendte han med fly, han så trist på meg og luntet inn i buret, når vi hentet han etter flyturen var han mer glad enn noen gang:-)

Det var full uling.

Han er veldig stødig psykisk virker det som, er med ut på nyttårsaften, sitter og ser misfornøyd på alt som skjer, og går fra inne til ut, som om han passer på oss. Jeg må passe på han litt, han vil gjerne ta rakettene som om han skal ordne opp, han trives ikke, men han takler det på den måten at han er rolig og er med oss. Jeg tror dette mye skyldes trening, fra han var valp, tok jeg han med på alt, også ut på nyttårsaften, jeg holdt han da, du vet sånn at han kjente at midt i ubehaget er man trygg.

For tiden driver vi med bytrening, det går kjempebra, han tar både trikk og buss og gjeter ikke alle:-)

Det er som du skriver hyggeligst når man kan ha med hunden på det meste man gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642944
Del på andre sider

Jeg tror katten din har det bedre enn de fleste :) Det virker som du tar deg godt av den.

Det er sikkert kjedelig å ikke få brukt jaktinstinktene, men da får du tenke på at hunder aldri får bruke disse instinktene, selv om de har dem like mye som katter. De blir tvunget til å gå i bånd 4 mnd i året og har du ikke en 100% garantert innkalling skal de egentlig gå i bånd hele året. De får aldri lov til å jakte/jage.

Om du ønsker å bruke noe annet enn målebåndet kan du prøve å binde en sokk til et tau og dra bortover gulvet og la katten prøve å fange den. Jeg bruker det som draleke til hundene og det er favoritten dems. Ingen dyre leker slår ullsokken :P

Takk!:) :)

Jeg mener at et dyr er like viktig som et familiemedlem. Det skal merke at man er like glad i det og har like mye tid til det. Nå har ikke jeg barn da, så sånn sett er det ganske greit!

Jeg har faktisk tenkt på å kjøpe hundeleker eller litt røffere leker til den, men har vært redd han kan skade tennene? Vet du noe om det? Er tennene svakere enn hunde-tenner?

Jeg skal prøve med sokk, tror han kommer til å like det! Det billigste er ofte det beste, ja! Jeg har kjøpt "dyre" leker og katteseng som han ikke bryr seg om:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642949
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja :-) søk på katteleker på youtube, best på engelsk.

Og Cat tree, cat tower osv...du får opp mye veldig bra, alt fra veldig avansert til enkle ting å lage.

Selv ville jeg gått for noe som passer inn, samt tenkt på hva man kan greie lage.

Her ser du eks på noe veldig enkelt man kan ha på en vegg, jeg ville nok gått for noe sånt også bygd videre litt til, hatt en hule, evt et hull i veggen inn til neste rom, så har man et krypin, noe katter liker.

så har man såpass avanserte og plasskrevende greier:-)

Ikke så vanskelig å lage, men alt for plasskrevende for meg.

Liker bedre varianter som ikke er i veien og tar så mye fokus og plass. Men det har jo med plass og andre ting å gjøre.

Men det fins så utrolig mye man kan lage selv, med alt fra pappesker, til et par enkle hyller på en vegg og noe morsomt som henger....-)

Jeg henter nesten alt jeg trenger av materialer gratis, og jeg henter en del på gjenbruksstasjonen, så jeg bruker ikke så mye penger på det jeg lager.

Min katt er litt som din, hun bryr seg ikke om klorebrett og kattelukter, hun er selektiv, men ting som dingler i en tråd, kan hun beskjeftige seg litt med, men hun går jo inn og ut, og kommer ofte med en mus eller en liten fugl:-)

Om du får noen ideer på youtube, så fortell meg, gøy å lese om:-)

Jeg vurderer faktisk nå å lage noen cat clowds:-) de ser pene ut og om pus liker er det jo flott.

For å lage dem må man ha en stikksag.

Takk for linkene:)

Det ser ut som man må være litt snekker-kyndig, og det er ikke jeg.

Men jeg tror jeg skal høre med broren min om han kan snekre en lang hylle på høyde kanskje 2 meter, så katten kan spasere i høyden på verandaen! Det bør ikke være så avansert, og det kan han vel gjøre for alle barnevakter jeg har sittet for han ;) ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642952
Del på andre sider

Madelenemie

Takk for linkene:)

Det ser ut som man må være litt snekker-kyndig, og det er ikke jeg.

Men jeg tror jeg skal høre med broren min om han kan snekre en lang hylle på høyde kanskje 2 meter, så katten kan spasere i høyden på verandaen! Det bør ikke være så avansert, og det kan han vel gjøre for alle barnevakter jeg har sittet for han ;) ;)

Hei!

Gjør det, også et par mindre hyller lenger nede:-)

også henger du opp noen ting som dingler og jojjer:-)

Jeg er IKKE snekkerkyndig selv, når en snekkerkyndig ser det jeg gjør, lurer de feks på hvorfor hengslene er satt feil vei :lol:

Jeg rekker ofte ikke svare, men når hengslene er snudd, går feks døren igjen. Selv har jeg mer pågangsmot og stahet enn reell snekkerkunnskap. Man kommer langt med å ville få til. Også noen gode råd på nettet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642960
Del på andre sider

Hei!

Gjør det, også et par mindre hyller lenger nede:-)

også henger du opp noen ting som dingler og jojjer:-)

Jeg er IKKE snekkerkyndig selv, når en snekkerkyndig ser det jeg gjør, lurer de feks på hvorfor hengslene er satt feil vei :lol:

Jeg rekker ofte ikke svare, men når hengslene er snudd, går feks døren igjen. Selv har jeg mer pågangsmot og stahet enn reell snekkerkunnskap. Man kommer langt med å ville få til. Også noen gode råd på nettet.

Ja, det var lurt med hyller lenger ned også! Nå fikk jeg blod på tann her:)

Har allerede sendt en "bestilling" til han. Ikke fått noe svar, men han en en handyman og kreativ og har snekret såå mye til barna sine og i hjemmet, så det vil være en enkel sak for han!'

Dessuten har jeg strikker mye til barna og strikket på "bestllling" også til han;) Så da synes jeg at jeg fortjener det! :)

Jeg tenkte på en lang planke med trapp på hver side så katten kommer seg opp og kan sitte oppi høyden og kose seg.

Jeg er også sta! Hvis jeg har bestemt meg for noe- f.eks å klare en strikkeoppskrift, så gir jeg meg ikke før jeg skjønner det. Det er en fordel mange ganger:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642963
Del på andre sider

Madelenemie

Ja, det var lurt med hyller lenger ned også! Nå fikk jeg blod på tann her:)

Har allerede sendt en "bestilling" til han. Ikke fått noe svar, men han en en handyman og kreativ og har snekret såå mye til barna sine og i hjemmet, så det vil være en enkel sak for han!'

Dessuten har jeg strikker mye til barna og strikket på "bestllling" også til han;) Så da synes jeg at jeg fortjener det! :)

Jeg tenkte på en lang planke med trapp på hver side så katten kommer seg opp og kan sitte oppi høyden og kose seg.

Jeg er også sta! Hvis jeg har bestemt meg for noe- f.eks å klare en strikkeoppskrift, så gir jeg meg ikke før jeg skjønner det. Det er en fordel mange ganger:)

Bra:-)

Jeg er ikke utholdende på strikking da, jeg har prøvd, men når jeg mister masker, så finner jeg dem ikke igjen:-(

jo mer jeg prøver jo verre blir det, og jeg er da avhengig av hjelp.

Dessuten er jeg litt utålmodig, jeg syns ikke det går fremover liksom, å slå på en planke, syns, å reise et reisverk går fortere og er mer synlig.

Hvis jeg kunne sett på TV/ film mens jeg strikket hadde det vært fint, da hadde jeg kunne lage et lappeteppe mens jeg ser film, det hadde jeg likt:-)

Du fortjener jammen meg litt hjelp med å få opp noen hyller på veggen:-)

Sjekket du måtene å gjøre det på? kan gjøres skikkelig kult. Også henge opp tråder med ting som dingler og til og med sette matskålene opp:-)

Egentlig kan du jo også om du feks finner en treeske, male denne og spikre den opp, katter liker å ha gå inn i ting også:-)

Så du videoen om en katt som leker seg med en pappeske med hull?

Men hvis du ikke skal lage hyllene selv, noe jeg vil anbefale, billigere å kjøpe en lang plank, kutte og skru opp, du kan jo evt låne deg et bor, om du ikke har....

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642965
Del på andre sider

Hvis broren din ikke har tid, så er jeg overbevist om at du og samboeren klarer å lage klatreløsning for katten.

Jeg skal love deg jeg har spurt han ( samboer), men det blir aldri gjort og får aldri noe ordentlig svar av han. Han synes nok ikke det er en så god ide. Jeg kan jo prøve selv med litt veiledning selvfølgelig. Men broren min er så flink til sånn:)

Men satt laangt inne å spørre han. Ikke ofte jeg har spurt han om tjenester. Får se hva han svarer først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642968
Del på andre sider

Takk! :) :)

Jeg mener at et dyr er like viktig som et familiemedlem. Det skal merke at man er like glad i det og har like mye tid til det. Nå har ikke jeg barn da, så sånn sett er det ganske greit!

Jeg har faktisk tenkt på å kjøpe hundeleker eller litt røffere leker til den, men har vært redd han kan skade tennene? Vet du noe om det? Er tennene svakere enn hunde-tenner?

Jeg skal prøve med sokk, tror han kommer til å like det! Det billigste er ofte det beste, ja! Jeg har kjøpt "dyre" leker og katteseng som han ikke bryr seg om:)

Jeg vet ikke om kattetenner tåler mindre enn hundetenner, de er jo tynnere, men jeg tror de tåler mye. Jeg tror ingen hundeleker ødelegger tennene til en katte.Det er mer hvordan du leker med den som avgjør om tennene holder seg på plass. Jeg ville ikke lekt like "brutalt" med en katt som en hund, men kanskje mer som når man leker med en valp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406787-hund-i-bil/page/2/#findComment-3642971
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...