Gå til innhold

Små unger og påkledning på spisesteder

Anbefalte innlegg

Vi var ute og spiste middag i går, ikke på noe fasjonabelt spisested, men godt over Maccern for å si det sånn. Jeg reagerte på en familie som lot 3-åringen (litt gjetting her, men 2,5-3 år) løpe rundt i bare bleie og t-skjorte. Jeg er muligens sær, men jeg synes de kunne tatt på ungen en shorts utenpå bleien i det minste.

Eller er det jeg som er for sær her nå? Jeg synes ikke det er noe stas å ha andres bleier midt i synet når jeg spiser middag... Dette er forsåvidt et avslappet spisested for å kalle det det, men jeg synes man skal ha litt respekt overfor de andre gjestene allikevel, de fleste var helt normalt til pent sommerkledd.

Fortsetter under...

Madelenemie

Vi var ute og spiste middag i går, ikke på noe fasjonabelt spisested, men godt over Maccern for å si det sånn. Jeg reagerte på en familie som lot 3-åringen (litt gjetting her, men 2,5-3 år) løpe rundt i bare bleie og t-skjorte. Jeg er muligens sær, men jeg synes de kunne tatt på ungen en shorts utenpå bleien i det minste.

Eller er det jeg som er for sær her nå? Jeg synes ikke det er noe stas å ha andres bleier midt i synet når jeg spiser middag... Dette er forsåvidt et avslappet spisested for å kalle det det, men jeg synes man skal ha litt respekt overfor de andre gjestene allikevel, de fleste var helt normalt til pent sommerkledd.

Hei!

Jeg er helt enig med deg!

Jeg syns i tillegg barn skal tidlig lære å sitte pent ved bordet, og spise pent.

Det læres lettest om man lærer å ha respekt for måltidet og det innebærer både ha på seg klær og takke for maten, ikke ha albuene på bordet, spise med kniv og gaffel osv...

Jeg var i en bursdag i sommer, både bursdagsbarnet og søsken var nakne da vi kom, de er små, men jeg misliker at man tar så lett på ting, selvsagt kunne de kledd seg nakne og hoppet i spreder litt senere, men å lære å motta gjester naken er over min begrepsevne. Jeg sa ingenting, barna er søte, selv om de ikke har bordmanerer, men det er jo foreldrenes skyld.

De fikk til og med løpe nakne rundt og spise mat.

Hei!

Jeg er helt enig med deg!

Jeg syns i tillegg barn skal tidlig lære å sitte pent ved bordet, og spise pent.

At ungene får gå fra bordet og være i lekerommet eller rusle litt rundt synes jeg er helt greit, men å løpe rundt og rope synes jeg ikke noe om. I det vi kom i går dundret det en guttunge i 9-10 årsalderen gjennom lokalet, han var ikke akkruat lett på foten for å si det mildt, men jeg tror heldigvis akkurat den familien dro da.

At ungene løper nakne rundt i selskap, selv om det er hjemme hos seg selv, synes jeg ikke er nødvendig. Selv om det er varmt klarer de å ha på seg en liten shorts eller en tynn sommerkjole. Det er som du sier - noe med å lære seg normal oppførsel og respekt for andre også.

Madelenemie

Uff, løpe nakne mens de spiste - i et selskap med gjester??? Nei, det hadde jeg ikke likt.

Godt flere reagerer,

Jeg sa ingenting, jeg er veldig glad i disse barna, så det er leit at foreldre legger opp til sånt.

Jeg har ingenting i mot nakenhet for små barn, det er bare at man skal lære forskjell på fest og hverdag, det å få gjester osv..

Om de hadde kledd seg nakne og løpt i spreder litt senere etter mat og kaker, hadde jeg ikke brydd meg, også det med at man får løpe rundt å spise mat misliker jeg.

Annonse

Madelenemie

At ungene får gå fra bordet og være i lekerommet eller rusle litt rundt synes jeg er helt greit, men å løpe rundt og rope synes jeg ikke noe om. I det vi kom i går dundret det en guttunge i 9-10 årsalderen gjennom lokalet, han var ikke akkruat lett på foten for å si det mildt, men jeg tror heldigvis akkurat den familien dro da.

At ungene løper nakne rundt i selskap, selv om det er hjemme hos seg selv, synes jeg ikke er nødvendig. Selv om det er varmt klarer de å ha på seg en liten shorts eller en tynn sommerkjole. Det er som du sier - noe med å lære seg normal oppførsel og respekt for andre også.

Hei!

Ja det syns jeg også.

I tillegg er det jo som du sier en måte å lære respekt og oppførsel.

Jeg er nok likevel tilhenger av at barna skal sitte ved bordet til måltidet er ferdig, de lærer en hel del ved det, de hører hva andre snakker om, de må spise pent, konsentrere seg om å spise pent, de lærer å snakke med de voksne rundt, de lærer rett og slett å sitte stille og hva et måltid er. Samtidig syns jeg barn skal få det samme som de voksne på sine tallerkner jeg liker ikke det de kaller barnemat, det er gjernet luket for de gode smakene.

Jeg har ingenting i mot nakenhet for små barn, det er bare at man skal lære forskjell på fest og hverdag, det å få gjester osv..

Helt enig!

Jeg mener de ikke skulle kledd seg naken og herje rundt senere i selskapet heller. Nettopp for å lære forskjell på når man er alene hjemme, og når man har andre på besøk.

AnonymBruker

Hei!

Jeg er nok likevel tilhenger av at barna skal sitte ved bordet til måltidet er ferdig, de lærer en hel del ved det, de hører hva andre snakker om, de må spise pent, konsentrere seg om å spise pent, de lærer å snakke med de voksne rundt, de lærer rett og slett å sitte stille og hva et måltid er. 

Jeg mente også dette - inntil jeg fikk et barn med ADHD. Man gjør både barnet (m. ADHD) og de andre ved bordet en god tjeneste ved å la det barnet får gå når h*n er ferdig. Ellers ødelegger h*n måltidet for oss andre. Er ikke bare å ta seg sammen for h*n. Men h*n må først bli sittende en liten stund. Og får selvsagt ikke gå uten å takke pent for maten. 

Anonymous poster hash: d93b8...bca

Jeg mente også dette - inntil jeg fikk et barn med ADHD. Man gjør både barnet (m. ADHD) og de andre ved bordet en god tjeneste ved å la det barnet får gå når h*n er ferdig. Ellers ødelegger h*n måltidet for oss andre. Er ikke bare å ta seg sammen for h*n. Men h*n må først bli sittende en liten stund. Og får selvsagt ikke gå uten å takke pent for maten. 

Anonymous poster hash: d93b8...bca

Her er jeg enig med deg. Å forvente at små barn (under skolealder?) skal sitte pent og stille et laaangt måltid mens de voksne snakker om kjedelige voksenting - det synes jeg er unødvendig. De kan gjerne sitte til alle barna er ferdige med å spise (litt individuelt, dersom man vet at en unge kan finne på å drøye leeeeenge for å erte de andre ungene får de andre gå), men det er ikke lov å bråke og herje i rommet der resten sitter og spiser, da får de gå inn i et annet rom eller ut.

mariaflyfly

Enig. Var for øvrig vitne til den mest tarvelige oppførselen jeg har sett noen unger ha på restaurant noen gang i går kveld. 3 stk unger raste rundt, lå på gulvet under bordet og sparka hverandre, spidda hverandre med paraplyer osv. Imbesile foreldre satt bare og så på og koste seg med vinen sin. Vattnisser.

Foreldrene mine gjorde mye feil, men en ting jeg har satt stor pris på i ettertid - og som jeg har overført til mine barn - er å lære seg mannerer på restaurant og i forhold til gjester eller møte med bekjente. Jeg tror det er å gjøre ungene sine en stor bjørnetjeneste om man lar de utfolde seg fritt i sammenhenger hvor andre lett vil irritere seg. Å bli møtt negativt på grunn av oppførsel man ikke forstår er feil er en langt mer uheldig opplevelse enn at man blir irrettesatt og har forventinger til seg fra egne foreldre.

Annonse

Her er jeg enig med deg. Å forvente at små barn (under skolealder?) skal sitte pent og stille et laaangt måltid mens de voksne snakker om kjedelige voksenting - det synes jeg er unødvendig. De kan gjerne sitte til alle barna er ferdige med å spise (litt individuelt, dersom man vet at en unge kan finne på å drøye leeeeenge for å erte de andre ungene får de andre gå), men det er ikke lov å bråke og herje i rommet der resten sitter og spiser, da får de gå inn i et annet rom eller ut.

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...