Gå til innhold

Utepeis eller grill

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg tenker utvide utekjøkken slik at jeg lettere kan tilberede ulike ting.

Jeg tenkte en periode at jeg må ha en mega grill, dette fordi jeg trenger, mange brennere og en egen del for grilling av mer fruktting til desserter.

Samt ulike brennere som kan holde ulik temperatur, da jeg er nøye på tilberedning av mat.

Nå lurer jeg imidlertid på om ikke en stor utepeis, kunne gjort like god nytte, da tenker jeg en oppmurt en, med stor arbeidsbenk, og stor peis, samt "baker ovn". Jeg kan da holde ting varmt, samtidig som jeg har stor grillflate, gjerne i høyden.

Jeg har prøvd å google dette, men finner ikke noe sterk anbefalning, fordeler og ulemper....

Om noen har erfaring med utepeis kontra grill er jeg takknemlig, jeg er avhengig av både høy temperatur, middels, lav og store matlagingsmuligheter.

Det fins ekstreme griller som fyller kravene, men, så har jeg sett noen store utepeiser og lurer på om disse er like greie å lage mat i. I så fall syns jeg utepeisene ser best ut og glir best inn i helheten i en hage.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke laget mat i en peis, men har laget mat på bål og det blir bålsmak på alt. Det er lettere å justere temperaturen på en grill, enn en peis så om du skal lage luksusmat ville jeg nok gått for grill, men om det er kosen som er viktig ville jeg valgt peis ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642768
Del på andre sider

Madelenemie

jeg har ikke laget mat i en peis, men har laget mat på bål og det blir bålsmak på alt. Det er lettere å justere temperaturen på en grill, enn en peis så om du skal lage luksusmat ville jeg nok gått for grill, men om det er kosen som er viktig ville jeg valgt peis ;)

Takk:-)

Da får jeg vel tenke grill, den jeg har er ok, men jeg trenger en mye større grill,

Fordi jeg vil grille frukt, og jeg trenger da en egen del...

Ser man får megagriller, men syns en utepeis ser hyggeliggere ut.

Jeg skal googe litt til, se om jeg finner noen gode råd fra kokkeekpertisen:-)

Jeg griller ikke bare, det er en møysommelig prosess, nøye planlagt, som begynner med marinering og   langtidssteking inne.

Heldigvis setter de andre pris på dette, så da gir det jo mersmak å lage mat som tar tid om mye omtanke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642810
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Må alt være så voldsomt flott da? Jeg har klart meg fint med en engagsgrill de gangene jeg har grillet.

Anonymous poster hash: 68ddf...6fb

Hei!

det trenger ikke være flott, men jeg ville syns det var vanskelig å lage mat på engangsgrill, det er min mening,

dessuten måtte jeg hatt mange, vi er en stor familie.

Ting skal holdes varmt, og ristene over selve grillen, de under lokket holder feks annet tilbehør varmt.

engangsgrill tenker jeg egner seg for lettvint mat som pølser og ikke mer avansert mat som sverdfisk og kreps. m.m.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642811
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg innbiller meg at det må være enklere å styre temperaturen i en stor grill enn i en peis. Siden du er så nøye på slike ting, mener jeg. Er jo ikke noe i veien for at du kan ha en utegrill med steinovn til f.eks brød i tillegg - etter hvert.

mm

litt som jeg tenkte.

Jeg tenker tegne og bygge/mure selv, evt mure inn den grillen jeg har, med flott stein...

Ja nettopp, da kunne jeg mure inn gassgrillen, mure en peis og mure en brødovn...

Da har jeg jo både tatt vare på gassgrillen jeg har, samt bare utvider denne med nye deler:-)

Nå skal jeg tenke videre på dette:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642812
Del på andre sider

Madelenemie

Her har vi kulegrill og er fornøyd med det. 

Ok

Vi hadde kulegrill da vi var studenter/ veldig unge, det klarer jeg ikke lage god mat på,

det går, det er bare mer vanskelig, særlig når man har mange andre retter....

Men nå skal jeg jammen tenke videre på det msr D satte meg i tanke om,

Mure et større matlaginsannlegg, men mulighet for å skifte gassgrill, men med peis og brødovn og stor mattilberedningsflate:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642813
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok

Vi hadde kulegrill da vi var studenter/ veldig unge, det klarer jeg ikke lage god mat på,

det går, det er bare mer vanskelig, særlig når man har mange andre retter....

Må man gjøre ting så avansert da? Pølser og sommerkoteletter duger fint det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642814
Del på andre sider

Madelenemie

Må man gjøre ting så avansert da? Pølser og sommerkoteletter duger fint det!

Hei!

Det gjør det sikkert,

men jeg foretrekker sjømat:-) og jeg er for glad i griser:-) føles litt som å spise familien min:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642816
Del på andre sider

Har du diskutert dette med din mann - som jeg regner med skal betale? Voldsom investering for å kunne lage mat ute, all den tid du har et fint og funksjonelt kjøkken inne, eller hur?:)

PS. Det er AKKURAT slike ting jeg snakker om når jeg syns at ideene dine blir voldsomme ( og kostbare), og jeg påstår at du er "dyr i drift" forresten.

Jeg regner (som sagt) med at du ikke tenker å bruke av sparekontoen din (det vet jeg jo ikke, og da er saken en annen), men om du tenker at det er mannen din som skal betale for denne ideen din syns jeg det er feil. Selv om dette kommer hele familien til gode er det DIN ide, DITT behov, og du tenker da automatisk at dette "bare må gjøres", helst "NÅ":)

Hos oss foregår slike ting annerledes. Vi har - som dere- grei økonomi, et greit hjem, grei bil, greit husholdning,- og vi kan, om vi vil bruke penger på det- oppgradere det vi ønsker, det er jo mye snakk om prioritering dette, sant:)

Men, om mannen min plutselig bare begynte å sette opp et hundehus, en ekstra garasje, eller kjøpe inn 200 liter øl uten å snakke med meg ville jeg blitt skeptisk. Og sur. Og sint. Slike investeringer enes man om, og planlegger sammen:) Vi har det faktisk sånn at vi snakker og enes om små investeringer som skiutstyr, vinterklær, dyrere skoi etc til oss alle også vi, og selvfølgelig gjør vi det samme om inventar sånn som lamper, stoler, puter, hagemøbler etc. Vi kjøper ting i enighet, sammen- selv om vi har god råd altså:)

Ps2. Jeg tror du tror at du er "billig i drift", dvs bruker lite penger på deg selv, fordi du feilaktig tenker at "ditt forbruk = klær og mat til deg".

Sånn er det ikke. Dine ideer, dvs DINE ideer om hva dere som familie (eller ungene) bare "må ha" er ofte "ditt behov", selv om du ofte tenker at det kommer barna eller familien til gode.

Dette du beskriver her er et godt eksempel på det jeg har sagt tidligere, nemlig at jeg tenker du er "dyr i drift", og at dine ideer påløpet din manns lønnsslipp STORE kostnader.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642852
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å skrive det, men heldigvis var jeg for trøtt i går og nå har Kayia sagt det for meg :) Det er ikke blillig å mure en peis/grill med pen stein, dersom du ikke har planer om å finne steinene i naturen. Du tenker veldig stort. Alle må få. Og det må være av beste kvaliter. Jeg forstår at engangsgrill ikke er aktuelt, de egner seg knapt til pølser, og i lengden er de ikke økonomiske heller. Men selv om familien setter pris på maten du lager så kan det vel hende de hadde satt pris på den om den var halvparten så avansert også. Dette prosjektet syns jeg du skal snakke med din mann om. Uansett om det er dine eller hans penger du bruker så syns jeg du skal prate med han om det. Denne grillen/peisen skal jo tross alt stå i DERES hage :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642856
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Jeg hadde tenkt å skrive det, men heldigvis var jeg for trøtt i går og nå har Kayia sagt det for meg :) Det er ikke blillig å mure en peis/grill med pen stein, dersom du ikke har planer om å finne steinene i naturen. Du tenker veldig stort. Alle må få. Og det må være av beste kvaliter. Jeg forstår at engangsgrill ikke er aktuelt, de egner seg knapt til pølser, og i lengden er de ikke økonomiske heller. Men selv om familien setter pris på maten du lager så kan det vel hende de hadde satt pris på den om den var halvparten så avansert også. Dette prosjektet syns jeg du skal snakke med din mann om. Uansett om det er dine eller hans penger du bruker så syns jeg du skal prate med han om det. Denne grillen/peisen skal jo tross alt stå i DERES hage :)

Hei!

Jeg henter det meste av stein i naturen, så jeg hadde tenkt å hente selv og mure selv,

samt bruke den grillen vi har i innmuringen, den er grei, men jeg trenger litt mer stekeplass, og arbeidsbenk,

jeg har funnet en fin ide på nettet, skal se om jeg kan legge ut bilde...

Dette er uansett er langtidsprosjekt, da jeg må sette meg inn i evt muring, det kan jeg ingenting om, men denne var veldig rustikk, så den er på den måten muligens lettere. Dessuten må jeg bli bra i armen.

Vi er såpass mange og har såpass mange på besøk, så vi lager mye mat ute om sommeren, og for tiden lager jeg all mat.

Nå er det sånn at jeg er ganske detaljert, så når jeg begynner på noe, går jeg opp i detaljer...

Jeg langtidssteker feks kjøtt inne i mange timer før det grilles, samt marinerer lenge, jeg har lest meg opp på tilberedning av mat på nettet, Jeg syns det er ganske gøy, når resultatet blir så bra.

Fant bilder

17f1472e-5133-4a00-beb2-43d616710852.jpg

Denne må evt bare ha lenger arbeidsbenk, men her kan jeg bruke den grillen vi har, bygd inn.

terrasse-med-utepppeis-2.jpg

Denne er bedre, da den innh peisfunksjon og er mer rustikk,

så en kombinasjon, men jeg tegner og planlegger.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642862
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med de som skriver at dette høres veldig dyrt ut og som et veldig stort prosjekt. Jeg tenker også du bruker for mye penger på alt mulig som DU vil ha - selv om det kommer familien til gode. Kanskje mannen din og barna dine ville brukt disse pengene på noe annet? 

Hvorfor ikke bare kjøpe en ekstra grill eller to, som du kan sette ved siden av hverandre? Når jeg inviterer storfamilien min på grillmiddag kan vi være 12-15 stykker. Det løses helt fint med to vanlige griller.

Anonymous poster hash: d81da...950
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642869
Del på andre sider

Hei!

Jeg henter det meste av stein i naturen, så jeg hadde tenkt å hente selv og mure selv,

samt bruke den grillen vi har i innmuringen, den er grei, men jeg trenger litt mer stekeplass, og arbeidsbenk,

jeg har funnet en fin ide på nettet, skal se om jeg kan legge ut bilde...

Dette er uansett er langtidsprosjekt, da jeg må sette meg inn i evt muring, det kan jeg ingenting om, men denne var veldig rustikk, så den er på den måten muligens lettere. Dessuten må jeg bli bra i armen.

Vi er såpass mange og har såpass mange på besøk, så vi lager mye mat ute om sommeren, og for tiden lager jeg all mat.

Nå er det sånn at jeg er ganske detaljert, så når jeg begynner på noe, går jeg opp i detaljer...

Jeg langtidssteker feks kjøtt inne i mange timer før det grilles, samt marinerer lenge, jeg har lest meg opp på tilberedning av mat på nettet, Jeg syns det er ganske gøy, når resultatet blir så bra.

Fant bilder

17f1472e-5133-4a00-beb2-43d616710852.jpg

Denne må evt bare ha lenger arbeidsbenk, men her kan jeg bruke den grillen vi har, bygd inn.

terrasse-med-utepppeis-2.jpg

Denne er bedre, da den innh peisfunksjon og er mer rustikk,

så en kombinasjon, men jeg tegner og planlegger.

Om du har tenkt til å bruke stein du finner i naturen så er nok den øverste best. Den nederste krever veldig mange firkantede steiner og det er det ikke så lett å finne. Det er jo veldig fint med et slikt utekjøkken, men jeg syns likevel du skal snakke med din mann om det dersom du ikke alt har gjort det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642931
Del på andre sider

Madelenemie

Om du har tenkt til å bruke stein du finner i naturen så er nok den øverste best. Den nederste krever veldig mange firkantede steiner og det er det ikke så lett å finne. Det er jo veldig fint med et slikt utekjøkken, men jeg syns likevel du skal snakke med din mann om det dersom du ikke alt har gjort det.

Hei!

Jeg har snakket med han, han syns det var en god ide,

Jeg har veldig mye flott stein i hagen, skifer og granitt, dette har jeg hentet fra andres hager.

Jeg har gitt bort en del, men nå kom jeg på at jeg kunne lage et utekjøkken og kle det med skifer,

men ikke før hånden er helt bra, så det regner jeg med tar ett år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642933
Del på andre sider

Hei!

Jeg har snakket med han, han syns det var en god ide,

Jeg har veldig mye flott stein i hagen, skifer og granitt, dette har jeg hentet fra andres hager.

Jeg har gitt bort en del, men nå kom jeg på at jeg kunne lage et utekjøkken og kle det med skifer,

men ikke før hånden er helt bra, så det regner jeg med tar ett år.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642939
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner meg ikke helt på deg, Madelenemie. Du klager ofte over at ting blir for mye for deg, du er veldig sliten etc. Du trenger hjelp, gjerne av en assistent/støttekontakt. Du sier også du tenker på dem som har lite penger og vil gjøre noe for dem.

Likevel setter du igang med slike store ting som dette. Jeg synes vel ærlig talt du burde konsentrere deg mer om å være en god mor og kone enn all verdens dyre og arbeidskrevende prosjekter. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642945
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke helt på deg, Madelenemie. Du klager ofte over at ting blir for mye for deg, du er veldig sliten etc. Du trenger hjelp, gjerne av en assistent/støttekontakt. Du sier også du tenker på dem som har lite penger og vil gjøre noe for dem.

Likevel setter du igang med slike store ting som dette. Jeg synes vel ærlig talt du burde konsentrere deg mer om å være en god mor og kone enn all verdens dyre og arbeidskrevende prosjekter. 

For meg, som også er autist, er slike prosjekter langt enklere å håndtere enn hverdagen. Hverdagen krever oppmerksomhet både her og der, organisering av mange forskjellige oppgaver og prioritering, kommunikasjon og sosialisering med barna. Om noen sier til meg: "Brett denne haugen med klær og deretter tar du oppvasken", så klarer jeg det helt fint. Om jeg selv må komme på og prioritere blant alt annet som burde gjøres, så blir ingenting gjort. Om barna snakker til meg samtidig eller har behov (og det har de jo), så går det i alle fall ikke spesielt bra.

Jeg er flink til å lage god mat, som madelenemie, men bare om jeg får være i fred. Det er en stor motsetning i at barna er svært godt ivaretatt på mange områder, som krever fokus i kort tid på en oppgave, og dårligere ivaretatt på det som er vanskelig å få oversikt over - som alle beskjedene som kommer fra skolen og kanskje er forvirrende eller skjemaer jeg må fylle ut eller avgjørelser jeg må ta.

Et prosjekt er fint. Da er jeg kun opptatt av en ting i lang tid og jeg arbeider alene. Jeg kan skrive utrolig gode oppgaver på universitetet og imponere, men jeg finner ikke fram til klasserommet på egenhånd når andre mennesker er rundt meg og det er mange lyder.

Autisme er vanskelig å forstå, fordi man kan være både høytfungerende og lavtfungerende på samme tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/#findComment-3642950
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...