frosken Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 @Solemnity: Du beskriver godt hvordan prosjekter kan være enklere enn hverdagen for en med autisme. Men det er samtidig også et argument for at man skal tenke seg godt om før man flykter inn i prosjektene sine så lenge det finnes barn i nærheten som trenger tilstedeværelse av den voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3642956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solemnity Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 @Solemnity: Du beskriver godt hvordan prosjekter kan være enklere enn hverdagen for en med autisme. Men det er samtidig også et argument for at man skal tenke seg godt om før man flykter inn i prosjektene sine så lenge det finnes barn i nærheten som trenger tilstedeværelse av den voksne. Ja, jeg mente ikke med forklaringen å si at det bare er å kaste seg inn i langvarige prosjekter som setter familielivet til side - det har jeg liten formening om da jeg ikke vet hvordan madelenemies familieliv og tidsbruk ser ut. Jeg vet dog at for meg, så kan jeg ikke starte prosjekter som ikke involverer ungene med mindre det er for skole/jobb (som jo tross alt er nødvendig og til fordel for hele familiens framtid). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3642974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 For meg, som også er autist, er slike prosjekter langt enklere å håndtere enn hverdagen. Hverdagen krever oppmerksomhet både her og der, organisering av mange forskjellige oppgaver og prioritering, kommunikasjon og sosialisering med barna. Om noen sier til meg: "Brett denne haugen med klær og deretter tar du oppvasken", så klarer jeg det helt fint. Om jeg selv må komme på og prioritere blant alt annet som burde gjøres, så blir ingenting gjort. Om barna snakker til meg samtidig eller har behov (og det har de jo), så går det i alle fall ikke spesielt bra. Jeg er flink til å lage god mat, som madelenemie, men bare om jeg får være i fred. Det er en stor motsetning i at barna er svært godt ivaretatt på mange områder, som krever fokus i kort tid på en oppgave, og dårligere ivaretatt på det som er vanskelig å få oversikt over - som alle beskjedene som kommer fra skolen og kanskje er forvirrende eller skjemaer jeg må fylle ut eller avgjørelser jeg må ta. Et prosjekt er fint. Da er jeg kun opptatt av en ting i lang tid og jeg arbeider alene. Jeg kan skrive utrolig gode oppgaver på universitetet og imponere, men jeg finner ikke fram til klasserommet på egenhånd når andre mennesker er rundt meg og det er mange lyder. Autisme er vanskelig å forstå, fordi man kan være både høytfungerende og lavtfungerende på samme tid. Hei!:-) Du skriver mye jeg kjenner meg igjen i:-) Også dette. Jeg får stort sett A `er på eksamen, jeg kan være veldig flink til å løse noens konkrete problem, men å ha flere baller i luften, det blir ofte vanskelig, eller få mange beskjeder på en gang..., da blir jeg stresset, alt man gjør alene går så lett. Særlig når det kommer fra ens eget hode som ide og man får løse det alene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3642976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Har du diskutert dette med din mann - som jeg regner med skal betale? Voldsom investering for å kunne lage mat ute, all den tid du har et fint og funksjonelt kjøkken inne, eller hur? PS. Det er AKKURAT slike ting jeg snakker om når jeg syns at ideene dine blir voldsomme ( og kostbare), og jeg påstår at du er "dyr i drift" forresten. Jeg regner (som sagt) med at du ikke tenker å bruke av sparekontoen din (det vet jeg jo ikke, og da er saken en annen), men om du tenker at det er mannen din som skal betale for denne ideen din syns jeg det er feil. Selv om dette kommer hele familien til gode er det DIN ide, DITT behov, og du tenker da automatisk at dette "bare må gjøres", helst "NÅ":) Hos oss foregår slike ting annerledes. Vi har - som dere- grei økonomi, et greit hjem, grei bil, greit husholdning,- og vi kan, om vi vil bruke penger på det- oppgradere det vi ønsker, det er jo mye snakk om prioritering dette, sant:) Men, om mannen min plutselig bare begynte å sette opp et hundehus, en ekstra garasje, eller kjøpe inn 200 liter øl uten å snakke med meg ville jeg blitt skeptisk. Og sur. Og sint. Slike investeringer enes man om, og planlegger sammen:) Vi har det faktisk sånn at vi snakker og enes om små investeringer som skiutstyr, vinterklær, dyrere skoi etc til oss alle også vi, og selvfølgelig gjør vi det samme om inventar sånn som lamper, stoler, puter, hagemøbler etc. Vi kjøper ting i enighet, sammen- selv om vi har god råd altså Ps2. Jeg tror du tror at du er "billig i drift", dvs bruker lite penger på deg selv, fordi du feilaktig tenker at "ditt forbruk = klær og mat til deg". Sånn er det ikke. Dine ideer, dvs DINE ideer om hva dere som familie (eller ungene) bare "må ha" er ofte "ditt behov", selv om du ofte tenker at det kommer barna eller familien til gode. Dette du beskriver her er et godt eksempel på det jeg har sagt tidligere, nemlig at jeg tenker du er "dyr i drift", og at dine ideer påløpet din manns lønnsslipp STORE kostnader. Her satte du ord på det jeg tenkte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3643008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Her satte du ord på det jeg tenkte Jeg synes også at Kayias tanker er kloke. Jeg tenkte akkurat det samme. Jeg kjenner INGEN som har digre utepeiser/murt grillanlegg, og vi bor i et forholdsvis "dyrt" område. Kan godt være at noen har det altså, men ingen jeg kjenner. Ser nå at mannen til Mm ikke er uenig i planene, og at det ikke er et prosjekt som skal settes i gang nå i sommer, så da har de jo tid til å tenke og planlegge og sette av midler til det - for all del - men for meg så virker det som et digert unødvendig luksusprosjekt. Men vi er ikke noen gourmeter, og klarer oss greit med en kulegrill ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3643037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Folk får vel styre selv. Mange pusser opp kjøkken og bad for hundretusenvis eller bygger anneks til hytta for gud vet hvor mye. Det dumme med utekjøkken er at det kan brukes ganske få dager i året. Engangsgrill duger til pølser og grillskiver, og knapt nok det. Vi klarer oss bra med en kulegrill så langt. Hos oss er hun pådriver og jeg brems når det gjelder pengebruk. Jeg tror det trengs én av hvert slag i et forhold :-) Vi blir enige da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3643039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 PS: De murerprosjektene du viser bilde av er ser ganske kompliserte ut. Jeg tror du bør gjøre det sammen med noen andre eller betale noen for å gjøre det. Jeg har lagt stein og bygd forskjellige ting, men synes dette ser ut som et prosjekt for viderekommende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3643042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 27. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Folk får vel styre selv. Mange pusser opp kjøkken og bad for hundretusenvis eller bygger anneks til hytta for gud vet hvor mye. Det dumme med utekjøkken er at det kan brukes ganske få dager i året. Engangsgrill duger til pølser og grillskiver, og knapt nok det. Vi klarer oss bra med en kulegrill så langt. Hos oss er hun pådriver og jeg brems når det gjelder pengebruk. Jeg tror det trengs én av hvert slag i et forhold :-) Vi blir enige da. Hei! Mine prosjekter koster lite i forhold:-) jeg har hentet skifer og flott granitt fra hele østlandsområdet i vår:-) Det tenker jeg bruke. Jeg har til og med leca, det har jeg også hentet samt kulestein til blomsterbed. Mulig det er komplisert med muring, jeg vet ikke det, jeg har ikke murt før.... Jeg er uansett for svak i hånden enda, så jeg tenker bruke ett år på å planlegge det. jeg har så mye flott naturstein at jeg også har gitt bort en del, det er hyggelig, men min mann syns tydeligvis det var en fin ide og bruke resten på et utekjøkken. Vi lager mye mat ute hele sommerene, og jeg tenker lage en vinterhage, da får vi forlenget uteplassen med flere mnd. Siden jeg henter materialer og gjør alt selv, så er det hage på lavbudsjett.:-) Min pensjonerte psykiater syns det var uvanlig at en kvinne på min str kunne tømme en innkjørsel på 60 kvm med stein, hun sa det var uvanlig, jeg liker faktisk sånt, for jeg får det til, det krever bare pågangsmot og meg alene med steinen. (det var to innkjørsler på hver ca 30 kvm) Endret 27. juli 2015 av Madelenemie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/406792-utepeis-eller-grill/page/2/#findComment-3643053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.