Gå til innhold

Hovne ledd...

Gjest K-mann

Anbefalte innlegg

Gjest K-mann

Hei!

Veit ikkje om dette er det rette forumet å spørre om dette, men prøver likevell...

Har vert plaga med ein del smerter i ledda i etterkant av trening. ( Alt fra fotball til styrke trening )

Mest utsatt har knærne, handledda og albuene vert.

Eg har tenkt at dette sikert var pga slitasje, men i det siste har eg merka at ledda på fingren også har ein tendens til å hovne opp om natta.

Det merker eg fordi eg har problem med å

få gifteringen inn på fingen om morgonen.

Det eg lurer på er om det kan vere eit teikn på ein eller anna ledd-lidelse, leddgikt eller noe???

Og at det også kan være grunnen til smertene eg kjenner på i desse andre ledda...

Har du noen tanker om dette??

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NurseBetty

Hei K-mann!

Om du har en leddgikt, vil leddene være ømme, verkende, stive (og)eller hovne.

Symptomene er ofte verst om morgenen, da mange opplever stive ledd. Leddsmertene kommer ofte etter fysisk trening og mange opplever forverring om vinteren (og forbedring i varme). Et annet symptom som mange kjenner, er generell tretthet.

Ta en tur til legen din, og la han ta blodprøver. Om du har en revmatisk leddsykdom, vil ofte SR være forhøyet - og det finnes også flere andre blodprøver som ved avvik forsterker mistanke om leddgiktsykdom. Men da må legen din kanskje henvise deg til revmatolog. Av og til kan man se at arv spiller en rolle på revmatisme - er det noen i familien din som har (hatt) leddplager?

Om du skulle ha en leddgikt, finnes det mange effektive medikamenter.

Lykke til og god bedring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

K-mann.

Trening på vanlig mosjonsnivå burde ikke gi slike plager. For å få vurdert om det foreligger en giktisk sykdom eller annet, bestill time hos legen din for undersøkelse med blodprøver etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...