umakenverdt Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 Jeg fikk meg noe å tenke på da jeg ble spurt hva jeg legger i å være en interessant samtalepartner. Jeg opplever at jeg selv ikke er det, men har vanskelig for å peke på hvilke typer mennesker jeg synes er mest interessante å snakke med. Hvilke egenskaper synes du er viktige for å være en interessant samtalepartner? Hvordan være sikre på at andre synes det er ok å snakke med en? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 Jeg fikk meg noe å tenke på da jeg ble spurt hva jeg legger i å være en interessant samtalepartner. Jeg opplever at jeg selv ikke er det, men har vanskelig for å peke på hvilke typer mennesker jeg synes er mest interessante å snakke med. Hvilke egenskaper synes du er viktige for å være en interessant samtalepartner? Hvordan være sikre på at andre synes det er ok å snakke med en? Det var jammen vanskelig å svare på. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Skrevet 26. juli 2015 Det var jammen vanskelig å svare på. Det synes jeg også 0 Siter
Madelenemie Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 (endret) Jeg fikk meg noe å tenke på da jeg ble spurt hva jeg legger i å være en interessant samtalepartner. Jeg opplever at jeg selv ikke er det, men har vanskelig for å peke på hvilke typer mennesker jeg synes er mest interessante å snakke med. Hvilke egenskaper synes du er viktige for å være en interessant samtalepartner? Hvordan være sikre på at andre synes det er ok å snakke med en? Hei! Min psykiater syns jeg var det, hun sa ikke hvorfor, men jeg tror det må ha noe med ting hun sa som at jeg: Lytter godt, Gir gode svar, Tenker meg om, Vurderer ting, Svarer fra meg selv, og ikke noe andre mener. Kan tenke meg om, gå tilbake på egne overbevisninger og endre oppfatning. Selv liker jeg også dette hos en samtalepartner. Glemte:-) best likte min psykiater min ærlighet! Endret 26. juli 2015 av Madelenemie 0 Siter
umakenverdt Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Skrevet 26. juli 2015 Hei! Min psykiater syns jeg var det, hun sa ikke hvorfor, men jeg tror det må ha noe med ting hun sa som at jeg: Lytter godt, Gir gode svar, Tenker meg om, Vurderer ting, Svarer fra meg selv, og ikke noe andre mener. Kan tenke meg om, gå tilbake på egne overbevisninger og endre oppfatning. Selv liker jeg også dette hos en samtalepartner. Glemte:-) best likte min psykiater min ærlighet! Ja, det er nok viktige forhold tror jeg også. Men jeg synes det er litt vanskelig å si hva ligger i gode svar. Det er jo ikke alle emner man har noe å bidra med, hva skal man gjøre da? Bare høre etter? Hvis man ser på ting litt annerledes enn andre så er jeg redd at svarene mine ikke er gode og heller ikke mine vurderinger.. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 (endret) Ja, det er nok viktige forhold tror jeg også. Men jeg synes det er litt vanskelig å si hva ligger i gode svar. Det er jo ikke alle emner man har noe å bidra med, hva skal man gjøre da? Bare høre etter? Hvis man ser på ting litt annerledes enn andre så er jeg redd at svarene mine ikke er gode og heller ikke mine vurderinger.. Hei! Et godt svar kan faktisk være, ettertenksomhet og stillhet, Eller det kan være at man kan si, "Hm det er vanskelig, jeg vet ikke", Svaret er godt fordi man erkjenner at det ikke fins noe enkelt svar. Slik kan et godt svar, få tiden på seg, til å bli et bedre svar, når man får tenkt seg om, og samlet ordene man har hørt andre si, eller man har lest, eller man har tenkt ut selv. Endret 26. juli 2015 av Madelenemie 0 Siter
umakenverdt Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Skrevet 26. juli 2015 Hei! Et godt svar kan faktisk være, ettertenksomhet og stillhet, Eller det kan være at man kan si, "Hm det er vanskelig, jeg vet ikke", Svaret er godt fordi man erkjenner at det ikke fins noe enkelt svar. Slik kan et godt svar, få tiden på seg, til å bli et bedre svar, når man får tenkt seg om, og samlet ordene man har hørt andre si, eller man har lest, eller man har tenkt ut selv. Ja, det ligger vel kanskje noe i det. Jeg ønsker virkelig å bli en interessant samtalepartner. 0 Siter
gardia Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 Med samtalepartner tenker jeg på en som jeg liker ,en som har felles interesser feks sport ,klær/sminke ,håndarbeid eller politikk. Og som har noen lunde lik oppfatning av livet og samfunnet vi lever i ,selv om noen forskjelle meninger om ting feks politikk er greit det bare kryddrer samtalen . En god samtalepartner må være interessert i meg og det jeg har å fortelle,være en god lytter,dvs ikke avbryte for å fortelle om seg selv hele tiden.Gjerne stille spørsmål for å få mer klarhet/forståelse av det jeg snakker om. En god samtalepartner skal være ærlig ,og jo bedre jeg kjenner min samtalepartner jo mer ærlighet forventer jeg. Og en samtalepartner skal også være lojal, samtaler om personlige ting, skal ikke fortelles til andre. En god samtalepartner skal folge opp en tidligere samtale,ved at han/hun spør om ting vi har snakket om i tidligere samtaler,eks vis jeg har fortalt at jeg skal på ferie i en tidligere samtale så bør hun /han spør hvordan turen var. Og selvfølgelig så skal jeg være alt det jeg har skrevet over for min samtalepartner, det må gå begge veier ellers er det ikke et ordentlig vennskap /forhold. I forhold til de som er ansatte i helsevesenet blir det anderledes, der blir samtalen mye om meg og lite om dem rett og slett for det er det som er regelen.Men det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om min behandler. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Skrevet 26. juli 2015 Med samtalepartner tenker jeg på en som jeg liker ,en som har felles interesser feks sport ,klær/sminke ,håndarbeid eller politikk. Og som har noen lunde lik oppfatning av livet og samfunnet vi lever i ,selv om noen forskjelle meninger om ting feks politikk er greit det bare kryddrer samtalen . En god samtalepartner må være interessert i meg og det jeg har å fortelle,være en god lytter,dvs ikke avbryte for å fortelle om seg selv hele tiden.Gjerne stille spørsmål for å få mer klarhet/forståelse av det jeg snakker om. En god samtalepartner skal være ærlig ,og jo bedre jeg kjenner min samtalepartner jo mer ærlighet forventer jeg. Og en samtalepartner skal også være lojal, samtaler om personlige ting, skal ikke fortelles til andre. En god samtalepartner skal folge opp en tidligere samtale,ved at han/hun spør om ting vi har snakket om i tidligere samtaler,eks vis jeg har fortalt at jeg skal på ferie i en tidligere samtale så bør hun /han spør hvordan turen var. Og selvfølgelig så skal jeg være alt det jeg har skrevet over for min samtalepartner, det må gå begge veier ellers er det ikke et ordentlig vennskap /forhold. I forhold til de som er ansatte i helsevesenet blir det anderledes, der blir samtalen mye om meg og lite om dem rett og slett for det er det som er regelen.Men det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om min behandler. Jeg prøver å gjøre en del av det du skriver her, spesielt følge opp tidligere samtaler, være lojal og lytte. Men er likevel bekymret for at jeg ikke i samtalen er interessant nok eller er rar. Men da gjør jeg kanskje noe rett i alle fall Takk! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 Skrevet 28. juli 2015 En interessant samtalepartner for meg er en som: - forteller om tankene og følelsene sine, feks hvordan man reagerte emosjonelt i en bestemt situasjon og hva man tenkte om det - åpen og deler opplevelser (hvor mye kommer litt an på hvilken relasjon vi har, "over sharing" fra en perifer person blir som regel bare kleint) - humor og selvironi - genuin interesse for samtalepartner, slik at det blir likevekt i hvor mye begge sier (med mindre det er noen som ikke sier så mye), hater folk som holder lange monologer om seg og sitt, uten å spørre tilbake- da blir det ingen lang samtale for min del - er empatisk og støttende slik at jeg får lyst til å dele mine tanker og følelser Ut fra det jeg har lest av dine innlegg hadde jeg sikkert syntes du var interessant å prate med Anonymous poster hash: c3dbb...6ae 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 Jeg fikk meg noe å tenke på da jeg ble spurt hva jeg legger i å være en interessant samtalepartner. Jeg opplever at jeg selv ikke er det, men har vanskelig for å peke på hvilke typer mennesker jeg synes er mest interessante å snakke med. Hvilke egenskaper synes du er viktige for å være en interessant samtalepartner? Hvordan være sikre på at andre synes det er ok å snakke med en? Godt spørsmål. Jeg vet ikke om du mener som venn eller som "bekjent" og mer generelt. Generelt vil jeg si: Dybde. Selvironi. Intelligens. Baggasje vedkommende bærer på en sunn måte. Enda mer humor. Og, at vedkommende er "tilgjengelig" i samtalen. Sikkert mye mer, men det er det jeg kommer på i farten 0 Siter
Trine Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 En god samtalepartner må vite når det er på tide å holde kjeft Noen mennesker sier det samme om og om igjen. Hver gang man møtes så kommer de samme historiene. Ikke for det, noen ting må jeg høre to ganger, minst, for å huske det. Jeg så f.eks her om dagen at jeg hadde spurt XbellaX om det samme som jeg spurte henne om for 4 mnd siden. Sånne ting føler jeg gjør meg til en dårlig samtalepartner. Jeg husker ikke å spørre om ting, f.eks hvordan man har hatt det på ferie. Også glemmer jeg når noen forteller meg ting om dem. Men nå husker jeg "skal ikke si hva" og jeg håper virkelig ikke jeg spør om det flere ganger Umakenverdt, ut ifra de "samtalene" vi har hatt så er du en god samtalepartner, du stiller spørsmål og virker genuint interessert i svarene. Det er nesten litt skummelt for jeg kan finne på å legge ut i det vide og brede til deg Du er hyggelig, du svarer på ting. Nå blir jo ikke skriftlig det samme som muntlig så klart, men jeg syns du virker veldig oppegående og fokusert og har mye fornuftig å komme med 0 Siter
cathlin Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 Jeg syns vel at det knapt finnes intressante samtalepartnere. Det er mye mer interessant hvis folk kan noe, for eksempel stå på hodet, danse, vise akrobatikk, spille musikk, synge, lage film for eksempel psyklogiske thrillere, kunne skrive en god bok, holde en interessant forelesning og at man kan få lov til å stille alle de spørsmålene man har lyst til underveis, ha noe lære bort.Samtaler i det store og hele er sjeldent interessante. Filosofer kan dog være interessante og naturvitere, psykologer til en viss grad, kjemikere, historikere hvis ikke prater seg vekk. Joda, det finnes sikkert interessante samtalepartnere når jeg tenker meg om. Men alle disse hverdagssamtalene, nei.Ikke strekk deg for langt, nå da:-) 0 Siter
heissenberg Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 Synes ikke det er noe gøy å snakke med folk jeg. Da er det bedre å gjøre noe sammen slik at en ikke må snakke 0 Siter
gråstein Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 Jeg fikk meg noe å tenke på da jeg ble spurt hva jeg legger i å være en interessant samtalepartner. Jeg opplever at jeg selv ikke er det, men har vanskelig for å peke på hvilke typer mennesker jeg synes er mest interessante å snakke med. Hvilke egenskaper synes du er viktige for å være en interessant samtalepartner? Hvordan være sikre på at andre synes det er ok å snakke med en? Jeg liker ikke samtaler. Det er slitsomt og kjedelig. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 Jeg så f.eks her om dagen at jeg hadde spurt XbellaX om det samme som jeg spurte henne om for 4 mnd siden. Sånne ting føler jeg gjør meg til en dårlig samtalepartner. xbellax er i sommermodus og har hukommelse som en gullfisk om dagen, derfor tror jeg det er tryggest du stiller ulike spørsmål ikke bare èn gang men ca 5 ganger daglig frem til du får svar, for å være på den sikre siden ;-) 0 Siter
umakenverdt Skrevet 29. juli 2015 Forfatter Skrevet 29. juli 2015 En interessant samtalepartner for meg er en som: - forteller om tankene og følelsene sine, feks hvordan man reagerte emosjonelt i en bestemt situasjon og hva man tenkte om det - åpen og deler opplevelser (hvor mye kommer litt an på hvilken relasjon vi har, "over sharing" fra en perifer person blir som regel bare kleint) - humor og selvironi - genuin interesse for samtalepartner, slik at det blir likevekt i hvor mye begge sier (med mindre det er noen som ikke sier så mye), hater folk som holder lange monologer om seg og sitt, uten å spørre tilbake- da blir det ingen lang samtale for min del - er empatisk og støttende slik at jeg får lyst til å dele mine tanker og følelser Ut fra det jeg har lest av dine innlegg hadde jeg sikkert syntes du var interessant å prate med Takk for at du delte hva du synes Det var også veldig hyggelig skrevet av deg! Jeg har en genuin interesse for de jeg snakker med, og prøver å være empatisk, men jeg er usikker på om jeg klarer å formidle det når jeg blir så keitete og usikker. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 29. juli 2015 Forfatter Skrevet 29. juli 2015 Godt spørsmål. Jeg vet ikke om du mener som venn eller som "bekjent" og mer generelt. Generelt vil jeg si: Dybde. Selvironi. Intelligens. Baggasje vedkommende bærer på en sunn måte. Enda mer humor. Og, at vedkommende er "tilgjengelig" i samtalen. Sikkert mye mer, men det er det jeg kommer på i farten Mente mer generelt, så tusen takk for at du fortalte meg hva du synes! Jeg mangler nok litt på en del av de punktene. Noen jobber jeg med, og noen har jeg kanskje en del av, men tror jeg har vanskelig for å formidle det. Jeg er veldig glad for at jeg stilte dette spørsmålet her. Ble så perpleks når jeg ikke klarte å svare på det når jeg fikk spørsmålet. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 29. juli 2015 Forfatter Skrevet 29. juli 2015 En god samtalepartner må vite når det er på tide å holde kjeft Noen mennesker sier det samme om og om igjen. Hver gang man møtes så kommer de samme historiene. Ikke for det, noen ting må jeg høre to ganger, minst, for å huske det. Jeg så f.eks her om dagen at jeg hadde spurt XbellaX om det samme som jeg spurte henne om for 4 mnd siden. Sånne ting føler jeg gjør meg til en dårlig samtalepartner. Jeg husker ikke å spørre om ting, f.eks hvordan man har hatt det på ferie. Også glemmer jeg når noen forteller meg ting om dem. Men nå husker jeg "skal ikke si hva" og jeg håper virkelig ikke jeg spør om det flere ganger Umakenverdt, ut ifra de "samtalene" vi har hatt så er du en god samtalepartner, du stiller spørsmål og virker genuint interessert i svarene. Det er nesten litt skummelt for jeg kan finne på å legge ut i det vide og brede til deg Du er hyggelig, du svarer på ting. Nå blir jo ikke skriftlig det samme som muntlig så klart, men jeg syns du virker veldig oppegående og fokusert og har mye fornuftig å komme med Haha, holde kjeft klarer jeg i alle fall, kanskje i litt for stor grad også Jeg er genuint interessert i svarene og synes det er veldig spennende å høre om hvordan andre har det. Det er bare hyggelig hvis du vil fortelle meg litt forskjellig, jeg synes det er fint å høre om deg og gutta dine, så fortsett gjerne med å oppdatere meg dersom du ønsker Jeg er litt usikker på om det skinner gjennom når jeg snakker med mennesker da, at jeg er interessert i andres fortellinger og svar. Jeg blir så nervøs og bekymret at tror det skinner ganske tydelig igjennom, og kanskje noen kan tro at jeg ikke er interessert. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 29. juli 2015 Forfatter Skrevet 29. juli 2015 Jeg syns vel at det knapt finnes intressante samtalepartnere. Det er mye mer interessant hvis folk kan noe, for eksempel stå på hodet, danse, vise akrobatikk, spille musikk, synge, lage film for eksempel psyklogiske thrillere, kunne skrive en god bok, holde en interessant forelesning og at man kan få lov til å stille alle de spørsmålene man har lyst til underveis, ha noe lære bort. Samtaler i det store og hele er sjeldent interessante. Filosofer kan dog være interessante og naturvitere, psykologer til en viss grad, kjemikere, historikere hvis ikke prater seg vekk. Joda, det finnes sikkert interessante samtalepartnere når jeg tenker meg om. Men alle disse hverdagssamtalene, nei. Ikke strekk deg for langt, nå da:-) For et fiffig svar Hm, man bør kanskje kunne noe om noe som andre er interessert i også da. Om mitt fag tror jeg at jeg kan snakke hull i hodet på andre hvis jeg hadde muligheten, men det er nok ikke alle som er like interessert i det som meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.