Gå til innhold

Er på mitt femte forsøk på antidepressiv, har jeg behandlings resistant depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste 7 månede har vært veldig trial and error for meg. Jeg har prøvd Cipralex, Effexor, Abilify og Zoloft. Også lav dose av Seroquel for søvn. Ingen har virket, min depresjon har kun blitt værre helt siden da. Nå klarer jeg ikke en gang å holde på med aktiviteter og føle noe glede/lyst/mestringsfølelse. Er helt kronisk tom og livløs inni meg.

Jeg går på Wellbutrin nå, har vært på den i snart 3 uker og jeg har ikke følt noen forbedring på den heller. Vet ikke helt mer hva jeg kan gjøre, har hørt ECT kan hjelpe folk i min situasjon men det blir mitt aller siste forsøk. Burde jeg forsette å lete etter riktig antidepressiva, eller er fem forsøk nok til å se at det ikke hjelper?

Anonymous poster hash: da6f0...611
Skrevet

Det finnes ulike typer antidepressiva. Hvis ikke ssri hjelper, prøver man gjerne trisykliske ad. Hvis ikke det hjelper kan man prøve maho hemmere ad. Hør med nhd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Hva med doser og kombinasjoner i lang nok tid? Har du prøvd "California Rocket Fuel"? Efexor 375 + Remeron 45 mg.

SSRI og Wellbutrin i kombinasjon er også et godt alternativ- Cipralex 30-40 mg + Wellbutrin 300-450 mg.

2. Hvis dette ikke har effekt, ville jeg revurdert diagnosen. Kan det være bipolare depresjoner du har? I så fall vil Lamictal være neste steg evt i kombinasjon med Seroquel 300 mg.

AnonymBruker
Skrevet

1. Hva med doser og kombinasjoner i lang nok tid? Har du prøvd "California Rocket Fuel"? Efexor 375 + Remeron 45 mg.

SSRI og Wellbutrin i kombinasjon er også et godt alternativ- Cipralex 30-40 mg + Wellbutrin 300-450 mg.

2. Hvis dette ikke har effekt, ville jeg revurdert diagnosen. Kan det være bipolare depresjoner du har? I så fall vil Lamictal være neste steg evt i kombinasjon med Seroquel 300 mg.

Min lege foreslo at jeg slutta på Zoloft når jeg begynte på Wellbutrin, fordi jeg sa ifra at jeg følte meg veldig "avflatet" på den. Når jeg prøvde Effexor var jeg på full dose, men den gjorde meg bare enda mer syk og deprimert så jeg måtte kutte den ut. Tingen med Cipralex er at jeg gikk på den i 3 år med greit nok effekt, jeg bestemte meg for å slutte på den i fjor sommer fordi jeg følte meg ganske okei. Så deretter gikk jeg et halvt år uten medisin, når vinteren kom var depresjonen tilbake og den var værre enn noen sinne. Jeg ble satt på Cipralex igjen, og ble bedre ettervært. Men etter over en månede's tid ble jeg sikkelig deprimert igjen. Legen min mente at Cipralex hadde slutta å virke for meg og helt siden da har jeg prøvd å finne den riktige medisinen men ingen suksess. 

Det var snakk om fra legen min at det kan være jeg har bipolar lidelser, men var helt sikker. Jeg ble foreslått Lamictal av min fastlege, men etterpå ombestemte han seg fordi han sier den kan skape depresjon. Han sa også at Lamictal ikke kan tas sammen med Seroquel.

Skrevet

Hvorfor skal skyhøye doser medisin alltid være løsningen på alt?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du skal være løsningen da? Jeg har samtale terapi, riktig måltid, daglig rutiner, døgnrytme og har vært fysisk aktiv. Men jeg er likevel veldig deprimert, så deprimert at jeg ikke føler noen ting lenger. Har til å med vært på innleggelse for å forrhindre at jeg tar selvmord. 

Noen ganger er medisiner bare løsningen, men selvfølgelig i kombinasjon med terapi.

Skrevet

Min lege foreslo at jeg slutta på Zoloft når jeg begynte på Wellbutrin, fordi jeg sa ifra at jeg følte meg veldig "avflatet" på den. Når jeg prøvde Effexor var jeg på full dose, men den gjorde meg bare enda mer syk og deprimert så jeg måtte kutte den ut. Tingen med Cipralex er at jeg gikk på den i 3 år med greit nok effekt, jeg bestemte meg for å slutte på den i fjor sommer fordi jeg følte meg ganske okei. Så deretter gikk jeg et halvt år uten medisin, når vinteren kom var depresjonen tilbake og den var værre enn noen sinne. Jeg ble satt på Cipralex igjen, og ble bedre ettervært. Men etter over en månede's tid ble jeg sikkelig deprimert igjen. Legen min mente at Cipralex hadde slutta å virke for meg og helt siden da har jeg prøvd å finne den riktige medisinen men ingen suksess. 

Det var snakk om fra legen min at det kan være jeg har bipolar lidelser, men var helt sikker. Jeg ble foreslått Lamictal av min fastlege, men etterpå ombestemte han seg fordi han sier den kan skape depresjon. Han sa også at Lamictal ikke kan tas sammen med Seroquel.

1. Det var synd at ikke Zoloft ble beholdt sammen med Wellbutrin. Da hadde den antidepressive effekten vært bedre.

2. Synd at du sluttet på Cipralex. Dessverre er effekten ofte dårligere når en starter igjen etter et mislykket seponeringsforsøk.

3. Fastlegen din tar feil både med at Lamictal kan gi depresjon, og at den ikke kan kombineres med Seroquel.

4. Når du på nytt finner en medisinering som hjelper deg, håper jeg at du ikke tar sjansen på flere seponeringsforsøk.

Skrevet

Ikke på alt, men for dem som ikke får effekt av lavere/vanlige doser.

Personers nedbryting av medisiner er normalfordelt. De som er raske nedbrytere får lavere serumkonsentrasjon på samme dose som de med gjennomsnittlig nedbrytingshastighet. Derfor må de ha høyere doser.

Dessuten er det ofte sånn at alvorligere sykdomstilstander krever høyere doser enn moderate sykdomstilstander.

AnonymBruker
Skrevet

1. Det var synd at ikke Zoloft ble beholdt sammen med Wellbutrin. Da hadde den antidepressive effekten vært bedre.

2. Synd at du sluttet på Cipralex. Dessverre er effekten ofte dårligere når en starter igjen etter et mislykket seponeringsforsøk.

3. Fastlegen din tar feil både med at Lamictal kan gi depresjon, og at den ikke kan kombineres med Seroquel.

4. Når du på nytt finner en medisinering som hjelper deg, håper jeg at du ikke tar sjansen på flere seponeringsforsøk.

Desverre har jeg ingen planer om hva jeg kan prøve hvis Wellbutrin heller ikke virker, det er meningsløst å legge til Cipralex nå er det ikke? Eller noen SSRI i det hele tatt?

Skrevet

Det er ikke meningsløst - tvert imot er det fornuftig.

Hvis Cipralex 40/Zoloft 200 + Wellbutrin 300-450 ikke virker, mener jeg at neste steg er Brintellix.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meningsløst - tvert imot er det fornuftig.

Hvis Cipralex 40/Zoloft 200 + Wellbutrin 300-450 ikke virker, mener jeg at neste steg er Brintellix.

Jeg tenker bare siden Cipralex slutta å virke for meg sist jeg tok den, vil den ikke virke nå heller. Er det ikke sånn at når en antidepressiva "poops out" vil den aldri virke for deg igjen? Jeg var emosjonelt flat på Zoloft, så istedet for å øke dosen ble det bestemt at jeg skulle tappe ned istedet og evt. kutte den helt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...