Gå til innhold

Pentøy til mannen

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vi skal i et selskap til helga, og mannen min må kjøpe seg noe nytt tøy. Han er typen som bruker arbeidstøy på jobb, og dongeribukse/shorts + t-skjorte hjemme om sommeren. Når han skal pynte seg, bruker han som regel skjorte + dongeribukse eller den eldgamle dressen (som sitter fint, men når den er over 15 år gammel, så er den litt utdatert, det innrømmer han selv) - men dongeribukse passer ikke i denne sammmenhengen. Så han vil faktisk kjøpe seg noe nytt pentøy (kryss i taket!). Vi trenger imidlertid litt hjelp:

Dere dolere, som har litt mer peiling på mote og stil enn mannen min og meg - hva passer til en stor bredskuldret mann midt i 40-årene? Kan både få forslag til typer dress (er f,eks, lys grå fint?) og noe litt mer uformelt (hva er det da? Hva slags bukser kan en ha til skjorte hvis det ikke er dressbukse eller dongeri?)! Hvis han ikke skal kjøpe dress, hva slags jakke skal han da ha utenpå skjorta?

Som dere skjønner, så bruker denne mannen minimalt med tanker og penger på klær. Han er ikke interessert i noe kjempedyrt, men samtidig - når det går så lang tid mellom hver gang han kjøper noe mer enn brukstøy, så trenger det jo ikke være bukse til 299 heller ;-)

Forslag og bilder mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406821-pent%C3%B8y-til-mannen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper alle klær til samboer og han må kle seg rimelig pent til hverdagen på jobb. Han liker også å se ordentlig ut normalt. Jeg kan ikke hjelpe med butikker, da vi bor i utlandet, men her er i alle fall noen ideer.

For å begynne med fritid overdel, hjemme og ute, så kler han seg stort sett i poloskjorter og t-skjorter (bildene er klær han har i skapet akkurat nå):

b9cc821cf8ff8abe3130cd655e80c8bb.png

196a8a53aed3c6044a9f975b61b8230e.png

Om han ikke går i jeans, så bruker han chinos med moderne snitt (hverken for trang eller for bred, med bein som går rett ned og sitter pent over rumpa). Det samme snittet gjelder for dressbuksene han bruker på jobb og til fest. Dressjakker skal være kortere og sitte bedre enn for femten år siden:

299231dee6cf8686e7f07f956c2eb68b.png

Skoene på bildet ligner den typen sko jeg kjøper til samboer også, men vi velger alltid sort slik at det passer mange forskjellige antrekk.

Vest kan brukes til hverdagsantrekk med jeans og t-skjorte, småpyntet med jeans og skjorte eller fullt antrekk med skjorte, slips og dressbukse. Samboer har en av disse:

0d5da1e8db89a2b4fcc96c5c0e04b84e.png

Håper dette var til hjelp :)

påskelilje

Takk. Ser at dressjakka har innsving, og dressbuksa er mye smalere enn på den gamle han har.

Vest har jeg ikke tenkt på - vet ikke helt om det er fint på han - han er temmelig bred over brystkassa/ryggen - hele annerledes bygd enn modellen her.

Kan du finne noen bilder med pene chinos (er det vanlige bomullsbukser?)?

Takk. Ser at dressjakka har innsving, og dressbuksa er mye smalere enn på den gamle han har.

Vest har jeg ikke tenkt på - vet ikke helt om det er fint på han - han er temmelig bred over brystkassa/ryggen - hele annerledes bygd enn modellen her.

Kan du finne noen bilder med pene chinos (er det vanlige bomullsbukser?)?

1374760321680.jpg

Chinos som du ser over er bomullsbukser. Samboeren min er også bredskuldret, men med litt mage. Allikevel vil jeg si at et moderne snitt på dressen ser langt bedre ut enn en jakke som er for vid eller lang. En pen dress balanserer ut kroppen og sitter pent over skuldrene. Jakken burde rekke til skrittet og ikke særlig mye lengre, slik at man ikke ser ut som en tenåring som har lånt pappas pentøy ;)

Madelenemie

Vi skal i et selskap til helga, og mannen min må kjøpe seg noe nytt tøy. Han er typen som bruker arbeidstøy på jobb, og dongeribukse/shorts + t-skjorte hjemme om sommeren. Når han skal pynte seg, bruker han som regel skjorte + dongeribukse eller den eldgamle dressen (som sitter fint, men når den er over 15 år gammel, så er den litt utdatert, det innrømmer han selv) - men dongeribukse passer ikke i denne sammmenhengen. Så han vil faktisk kjøpe seg noe nytt pentøy (kryss i taket!). Vi trenger imidlertid litt hjelp:

Dere dolere, som har litt mer peiling på mote og stil enn mannen min og meg - hva passer til en stor bredskuldret mann midt i 40-årene? Kan både få forslag til typer dress (er f,eks, lys grå fint?) og noe litt mer uformelt (hva er det da? Hva slags bukser kan en ha til skjorte hvis det ikke er dressbukse eller dongeri?)! Hvis han ikke skal kjøpe dress, hva slags jakke skal han da ha utenpå skjorta?

Som dere skjønner, så bruker denne mannen minimalt med tanker og penger på klær. Han er ikke interessert i noe kjempedyrt, men samtidig - når det går så lang tid mellom hver gang han kjøper noe mer enn brukstøy, så trenger det jo ikke være bukse til 299 heller ;-)

Forslag og bilder mottas med stor takk!

Hei!

Det fins jo så mange fine dresser, bare man velger slim fit modellene, de er mer figurnære og ikke bomsete.

Jeg syns dressmann også har mange fine, så de trenger ikke koste mye.

corn3myndir.jpg

Disse er fra ferner jacobsen

ga16.jpg

Jeg er ikke så flink på sånt:-) min mann vet akkurat hva han vil ha, han er god på design og stil, veldig flink faktisk.

Han kjøpte ofte klær til meg og alltid var de fine.:-)

Men jeg syns de figurnære dressene, er mer stilige, også selv om han er en veldig bredskuldret mann :-)

Annonse

påskelilje

Hei!

Det fins jo så mange fine dresser, bare man velger slim fit modellene, de er mer figurnære og ikke bomsete.

corn3myndir.jpg

ga16.jpg

Jeg er ikke så flink på sånt:-) min mann vet akkurat hva han vil ha, han er god på design og stil, veldig flink faktisk.

Men jeg syns de figurnære dressene, er mer stilige, også selv om han er en veldig bredskuldret mann :-)

Takk! Men kan han ha slimfit da, når han ikke er tynn? Han er ikke tjukk, men stor.

påskelilje

Hei!

corn3myndir.jpg

ga16.jpg

Alle disse modellene er jo radmagre, eller så er bildene dratt vertikalt :-(

påskelilje

1374760321680.jpg

Chinos som du ser over er bomullsbukser. Samboeren min er også bredskuldret, men med litt mage. Allikevel vil jeg si at et moderne snitt på dressen ser langt bedre ut enn en jakke som er for vid eller lang. En pen dress balanserer ut kroppen og sitter pent over skuldrene. Jakken burde rekke til skrittet og ikke særlig mye lengre, slik at man ikke ser ut som en tenåring som har lånt pappas pentøy ;)

Farge ja... Han har vært mørk, men det er nå mer grått enn mørkt. Sølvglans ispedd mørkt, kanskje ;-) ? Han har god brunfarge i ansiktet nå om sommeren, gråblå øyne.

Gråblå dress høres fint ut.

Vet ikke helt om sånne bomullsbukser vil passe ham. Sitter kanskje stramt over rompa - og det er vel ikke fint?

Farge ja... Han har vært mørk, men det er nå mer grått enn mørkt. Sølvglans ispedd mørkt, kanskje ;-) ? Han har god brunfarge i ansiktet nå om sommeren, gråblå øyne.

Gråblå dress høres fint ut.

Vet ikke helt om sånne bomullsbukser vil passe ham. Sitter kanskje stramt over rompa - og det er vel ikke fint?

Sendte deg bilde av samboers rygg og rumpa i chinos ;) JEG synes det er fint og bukser for menn skal ikke henge ned fra rumpa lenger.

madelenemies bilder var ganske uvante for meg, jeg ser ingen menn i vår omgangskrets som kler seg slik.

påskelilje

Sendte deg bilde av samboers rygg og rumpa i chinos ;) JEG synes det er fint og bukser for menn skal ikke henge ned fra rumpa lenger.

madelenemies bilder var ganske uvante for meg, jeg ser ingen menn i vår omgangskrets som kler seg slik.

Takk :-)

Jeg pleier ikke legge merke til hvordan menn går kledt - ofte hvis vi er på fest, så er det bare dongeribukse og skjorte - så når dette er hakket over i formalitet/standard - men under bryllup - så ble vi veldig i stuss.

Aner ikke hva jeg selv skal gå med. Kanskje det blir ny sommerkjole på meg?

Takk :-)

Jeg pleier ikke legge merke til hvordan menn går kledt - ofte hvis vi er på fest, så er det bare dongeribukse og skjorte - så når dette er hakket over i formalitet/standard - men under bryllup - så ble vi veldig i stuss.

Aner ikke hva jeg selv skal gå med. Kanskje det blir ny sommerkjole på meg?

Det er gøy å kle seg i noe nytt for hverandre :) Håper jeg har overbevist deg om buksestilen nå. Lover deg at det blir pent, selv på den kroppsformen (som du så ut i fra bildet).

Madelenemie

Alle disse modellene er jo radmagre, eller så er bildene dratt vertikalt :-(

Hei!

Alle modellbilder retusjeres minst 15% så de er tynnere på bildene enn i RL.

Jo det er fint med slike dresser på en kraftig bygd mann, hvis man har mage, vet jeg ikke, men altså bare brede skuldre går helt fint. Men dresser må jo prøves, og de er veldig flinke i butikkene syns jeg. Mange av mennene som jobber i slike avdelinger har sans for det estetiske, man ser jo selv, men ofte har de mer ekspertisen syns jeg,

Min mann har fått litt mage han er likevel finest i slanke dresser og bukser, ala de solemnity la ut.

Annonse

påskelilje

Khakibukse og hvit skjorte er aldri feil på sommeren om man vil kle seg småpent.

Men voksne menn med ok økonomi bør kjøpe seg en dress oftere enn hvert tiende år!

Takk for tips. Er enig i den setningen din.... 

Håper jeg får ham med ut på shopping i morgen ettermiddag. Nå begynte han å ymte om at han kunne jo bare bruke den gamle dressen likevel.... :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...