Gå til innhold

NHD - Behandling med Seroquel/Lamictal/Brintellix

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er nylig skrevet ut fra en nær tre måneders innleggelse. Jeg har fått diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode alvorlig uten psykotiske symptomer. Jeg har hatt slike episoder hele mitt voksne liv (og noe i ungdomsår), men denne har vært den verste.

Jeg har forsøkt antidepressiva i alle kategorier. Fontex fungerte, men måtte seponeres på grunn av uakseptable bivirkninger. I tiden før innleggelsen gikk jeg på 150 mg Seroquel og 250 mg Lamictal. På sengepost ble Seroquel raskt økt opp til 400 mg, og Lamictal til 350 mg. Det gikk et par uker uten særlig bedring. Det ble da satt inn Brintellix 10 mg, som ble økt opp til 20 mg etter to uker.

Det var noe bedring, men det var vanskelig å si om det var tiden som gikk som gjorde det, den metakognitive terapien, eller noe av medikamentene. Jeg ønsket selv å seponere Lamictal, da jeg følte den ikke hadde effekt. Den ble seponert, og jeg ble veldig mye dårligere. Den ble derfor raskt trappet opp igjen til 250 mg. Seroquel ble økt til 500 mg, da jeg tidligere har hatt effekt av den (på 300 mg, i en tidligere episode).

Jeg fungerer nå i hverdagen, men er fortsatt deprimert. Jeg får også inntrykk av at det ikke er bra å stå på såpass høye doser Seroquel. Jeg kan ikke veldig mye om langtids bruk av medikamentet, men behandlerne på sengepost snakket hele tiden om "for en periode kan du stå på 4-500 mg", og jeg fikk inntrykk av at det er ønskelig å trappe den ned så snart som mulig.

Hva tenker du om Serqouel-dosen? På 400 mg lå jeg ganske lavt i serumspeil. Jeg husker ikke verdien, men den var bare litt over nedre referansenivå. På Lamictal 350 mg lå jeg i øvre del.

Har du noen forslag når det gjelder den medikamentelle behandlingen? Den fungerer ikke optimalt sånn som den gjør nå. Jeg skal starte psykologbehandling (metakognitiv terapi) poliklinisk om en måned.

Medikamenter jeg har forsøkt som ikke virker eller har hattt uakseptable bivirkninger:

Fontex, Cipralex, Cipramil, Wellbutrin, Zoloft, Surmontil, Aurorix, Efexor, Edronax.

Anonymous poster hash: 6cee7...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fungerer nå i hverdagen, men er fortsatt deprimert. Jeg får også inntrykk av at det ikke er bra å stå på såpass høye doser Seroquel. Jeg kan ikke veldig mye om langtids bruk av medikamentet, men behandlerne på sengepost snakket hele tiden om "for en periode kan du stå på 4-500 mg", og jeg fikk inntrykk av at det er ønskelig å trappe den ned så snart som mulig.

Hva tenker du om Serqouel-dosen? På 400 mg lå jeg ganske lavt i serumspeil. Jeg husker ikke verdien, men den var bare litt over nedre referansenivå.

Jeg er ikke NHD, men vil si at 400mg Seroquel ikke er så mye. Jeg står på over dobbelt av den dosen

Anonymous poster hash: 89fb9...fba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke NHD, men vil si at 400mg Seroquel ikke er så mye. Jeg står på over dobbelt av den dosen

Takk for svar! De sa det var en høy dose i forhold til indikasjonen depresjon. Har du stått på den lenge?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hvor lenge jeg har stått på 850. 4mnd kanskje, men sto på 800 noen mnd før jeg var så dum og slutta med alle medisinene mine. Det gjentar seg ikke. Jeg regner jeg må stå på denne dosen ei god stund, men jeg har problemstillinga depresjon og hallusinasjoner da. Det var først på 800mg at hallusinasjonene dempet seg.

Hvordan dosering er i forhold til kun depresjon er jeg ikke sikker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...