Gå til innhold

Mulig å bli kvitt angst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jo hadde jeg visst at det ble bedre hadde det vel vært verdt det, ligger jo mye på sofaen uansett. Hadde vært deilig å blitt kvitt angsten, tar du det mot angst? Hjelper det?

Den virka veldig godt på angsten da jeg tok den, men den hjalp ikke mot depresjonen, så bytta til Fluoksetin/Fontex. Den virker også godt på angsten. Hadde kvalme som bivirkning på denne, men det er verdt "litt" ubehag for å få det bedre i lengden

Anonymous poster hash: 6d53d...a1b

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

17

• AnonymBruker

10

• Trine

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tar Cipralex. Var dårlig 1-2 uker i begynnelsen, nå merker jeg ingenting. Å tåle en uke eller to med ubehag for å få det bedre på lang sikt er noe jeg virkelig anbefaler. Jeg har egentlig vanskelig for å forstå at en ikke ønsker å i alle fall forsøke dette, hvis en sliter med langvarig angst eller depresjon. Tenk om du kan få det mye bedre! 

stjernestøv
Skrevet

Den virka veldig godt på angsten da jeg tok den, men den hjalp ikke mot depresjonen, så bytta til Fluoksetin/Fontex. Den virker også godt på angsten. Hadde kvalme som bivirkning på denne, men det er verdt "litt" ubehag for å få det bedre i lengden

Ja kanskje jeg kunne prøvd fluoxetin, det skal jo sønnen min ta nå. Gikk kvalmen over?

stjernestøv
Skrevet

Jeg tar Cipralex. Var dårlig 1-2 uker i begynnelsen, nå merker jeg ingenting. Å tåle en uke eller to med ubehag for å få det bedre på lang sikt er noe jeg virkelig anbefaler. Jeg har egentlig vanskelig for å forstå at en ikke ønsker å i alle fall forsøke dette, hvis en sliter med langvarig angst eller depresjon. Tenk om du kan få det mye bedre! 

Ja det er vel verdt det i lengden hvis man får det bedre, det kan jo ta både angst og depresjon. Skal jammen spør om å få noe AD.

AnonymBruker
Skrevet

Ja kanskje jeg kunne prøvd fluoxetin, det skal jo sønnen min ta nå. Gikk kvalmen over?

Jada, kvalmen var den første uka/de første dagene.

Trur Cipralex er mildere bivirkninger på, uten at jeg skal si det for sikkert. Sånn hvis du skulle spørre om en AD mener jeg

stjernestøv
Skrevet

Jada, kvalmen var den første uka/de første dagene.

Trur Cipralex er mildere bivirkninger på, uten at jeg skal si det for sikkert. Sånn hvis du skulle spørre om en AD mener jeg

Jeg ble jo kvalm og fikk hodepine av cipralex, har tatt fluoxetin før også. Kan ikke huske jeg fikk noen bivirkninger av den, tok den vel for depresjon og tvangstanker. 

Skrevet

Jeg går på zoloft, den var snill mht bivirkninger. Hos meg da.. Men slik er jo individuellt.

Skrevet

Ja det kan du si, kan ikke bli hardere her tror jeg. Ja blir jo syk da, kan ikke gå sånn i flere uker. 

Hva er noen uker sammenlignet med resten av livet? Tenk om du får det veldig mye bedre, bare du kommer deg igjennom en periode med bivirkninger. Vil ikke det være verdt det?

Skrevet

Det var en kommentar, jeg vil ikke "frem til noe" spesielt.  :wacko:

Anonymous poster hash: 34f3d...b5a

Ok :) Jeg trodde du mente jeg hadde angst siden jeg har symptomer på det ;)

stjernestøv
Skrevet

Hva er noen uker sammenlignet med resten av livet? Tenk om du får det veldig mye bedre, bare du kommer deg igjennom en periode med bivirkninger. Vil ikke det være verdt det?

Jo det vil jo være verdt det hvis jeg får det bedre. 

Skrevet

Jo det vil jo være verdt det hvis jeg får det bedre. 

Og du vet ikke om du får det bedre før du har prøvd en stund. Det er ikke sånn at AD har umiddelbar virkning.

AnonymBruker
Skrevet

Ok :) Jeg trodde du mente jeg hadde angst siden jeg har symptomer på det ;)

Hvis du har symptomer på det er det mulig du har det. Angst har mange ansikter. Det er ingen skam å ha angst.

Skrevet

Hvis du har symptomer på det er det mulig du har det. Angst har mange ansikter. Det er ingen skam å ha angst.

Så da var det det du mente og ville fram til, da trodde jeg rett da. Om jeg skriver at jeg ikke har angst så er det jo fordi de har sjekket det, ikke bare noe jeg inbiller meg ;) Jeg har blitt "sjekket" og forsøkt behandlet og jeg har ikke angst, litt angstsymptomer, men man kan prøve å behandle angst på meg så mye man bare orker, jeg blir ikke bedre, problemet må tas ved rota som her er adhd. Så, selvfølgelig er det ingen skam å ha angst, fler i familien har det. Men jeg har det altså ikke, ikke enda ihvertfall, men med disse eviglange helsekøene så kan jeg sikkert fort nok få det.

stjernestøv
Skrevet

Og du vet ikke om du får det bedre før du har prøvd en stund. Det er ikke sånn at AD har umiddelbar virkning.

Nei må vel ha tålmodighet. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er mulig å bli kvitt angst, men det krever blant annet følgende:

En må erkjenne at det en er redd for enten er ufarlig (sosial angst: Det er svært få rapporter på at folk har blitt alvorlig skadd i norske konfirmasjoner) eller så usannsynlig at en aksepterer risikoen uten bekymring (flyulykke).

En må akseptere at tanker er bare tanker, og at angst kun er ubehagelig og ikke farlig.

En må akseptere at det alltid er en bitteliten, men eksisterende risiko for at noe alvorlig galt skjer, og en må akseptere at en er dødelig.

En må ha evne til å arbeide mot et mål over tid uten å vingle, selv når livet er ganske ubehagelig.

Skrevet

Ja, det er mulig å bli kvitt angst, men det krever blant annet følgende:

En må erkjenne at det en er redd for enten er ufarlig (sosial angst: Det er svært få rapporter på at folk har blitt alvorlig skadd i norske konfirmasjoner) eller så usannsynlig at en aksepterer risikoen uten bekymring (flyulykke).

En må akseptere at tanker er bare tanker, og at angst kun er ubehagelig og ikke farlig.

En må akseptere at det alltid er en bitteliten, men eksisterende risiko for at noe alvorlig galt skjer, og en må akseptere at en er dødelig.

En må ha evne til å arbeide mot et mål over tid uten å vingle, selv når livet er ganske ubehagelig.

Søsteren min gjør noe jeg synes er genialt, og som jeg skulle ønske flere foreldre ville gjøre: De skiller mellom "farlig" og "skummelt". Barnas følelser (de er redde) blir anerkjent og godtatt, samtidig som de blir gjort trygge på situasjonen ved å få vite at det ikke er farlig.

stjernestøv
Skrevet

Så nhd vil ikke anbefale medisiner?

Skrevet

For noen angstlidelser er medisiner meget bra. For andre er det kun olje på vannet.

Skrevet

Søsteren min gjør noe jeg synes er genialt, og som jeg skulle ønske flere foreldre ville gjøre: De skiller mellom "farlig" og "skummelt". Barnas følelser (de er redde) blir anerkjent og godtatt, samtidig som de blir gjort trygge på situasjonen ved å få vite at det ikke er farlig.

Meget smart :-)

stjernestøv
Skrevet

Og i mitt tilfelle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...