Gå til innhold

Overvekt hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.nrk.no/ytring/vi-vil-det-beste-for-barna-1.12476674

Har ikke helsesøstre øyne?

Man trenger da ikke bruke vekt for å se om noen har for mye på kroppen....

I stedet for vekt burde man brukt sånn scanner som måler fettprosenten...

og hva skjedde med valpefettet? Da jeg var yngre fikk jeg høre om valpefett, mange som var lubne som barn, vokste det av seg i puberteten da de strakk seg i været, og ble høye og slanke.....

Og hva med de som er muskuløse? Jeg f.eks. er veldig muskuløs til å være dame, jeg har litt fett ja - men det meste er muskler.... hadde jeg vært slappfisk og kun hatt "flesket" hadde jeg nok vært 10 kg mindre - og dermed hatt idealvekt... 

men jeg ser jeg har kraftige lår og leggmuskler......... og overarmbsmuskler........ rent genetisk.... bare skjult av et lag med fett, men disse musklene kommer fram når jeg strammer de, og de er meget kraftige. 
Jeg hadde nok gjort stor suksess som bodybuilder om jeg slanket meg........ 

Jeg syns man heller skal se på øyemål jeg, at helsesøster tar vanlige undersøkelser, måler blodtrykket og lytter på hjertet - gjør de det? og måler høyden. 
De kan godt måle vekten, men barnet trenger ikke få se denne vekten, for en del av problematikken har vært at klassekameratene spør hverandre, hva veide du osv... så kan en bli mobbet da om en er tyngst i klassen.......... 

Og helsesøster bør bruke skjønn - når hun ser at et barn har for høy bmi - bør hun se an ungen. 
Gjerne kjenne litt på og - man ser da fort om dette er muskler eller flesk...........

og enkelte unger er kraftig bygd, de har brede skuldre, stort hode, kraftig beinbygning, men er ikke fleskete. Jeg tror magen er en stor indikator: En jente i barnehagen til datteren min var "vanlig" ellers - ikke tynn, men tjah på grensen til kraftig, men ikke bekymringsverdig, bortsett fra magen. Hun hadde stor utspilt mage - og jeg vet hun var veldig glad i søtsaker og kaker, det sa moren til meg.... 

Helsesøster kan gjerne også spørre ut ungen hva de spiser til hverdags og hvor ofte de spiser og drikker søtt, informere om at vann er beste tørstedrikk og at brus er bare på lørdag. 

Jeg vet at mange ungen ønsker å "lyge" og si at de spiser sunnere enn de gjør, men greit at helsesøster forteller litt og bevisstgjør de, og gjerne fortelle litt om at de er unge nå, men det de gjør som unge kan få følger for de når de blir eldre, og at det er nå de danner grunnlaget for et sunt liv i fremtiden. 

Jentene mine er "normale", men eldstejenta har en litt kraftige beinbygning, slik som meg... og dette er rent arvelig. Hun er ikke feit og hun spiser sunt.... Jeg prøver å unngå søtsaker i ukedagene, der kan vi godt skjerpe oss enda mer, men feit er hun slett ikke............

Jeg syns ikke skrinne unger er så fint.... kan ikke unger få ha litt valpefett da? Så lenge de springer rundt og har energi. jeg er mer bekymret om jeg ser en feit unge som puster og peser og ikke klarer å henge med i leken når ungene leker politi og røvere. 

Anonymous poster hash: e4ae8...43a
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406879-overvekt-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.nrk.no/ytring/vi-vil-det-beste-for-barna-1.12476674

Har ikke helsesøstre øyne?

Man trenger da ikke bruke vekt for å se om noen har for mye på kroppen....

I stedet for vekt burde man brukt sånn scanner som måler fettprosenten...

og hva skjedde med valpefettet? Da jeg var yngre fikk jeg høre om valpefett, mange som var lubne som barn, vokste det av seg i puberteten da de strakk seg i været, og ble høye og slanke.....

Og hva med de som er muskuløse? Jeg f.eks. er veldig muskuløs til å være dame, jeg har litt fett ja - men det meste er muskler.... hadde jeg vært slappfisk og kun hatt "flesket" hadde jeg nok vært 10 kg mindre - og dermed hatt idealvekt... 

men jeg ser jeg har kraftige lår og leggmuskler......... og overarmbsmuskler........ rent genetisk.... bare skjult av et lag med fett, men disse musklene kommer fram når jeg strammer de, og de er meget kraftige. 

Jeg hadde nok gjort stor suksess som bodybuilder om jeg slanket meg........ 

Jeg syns man heller skal se på øyemål jeg, at helsesøster tar vanlige undersøkelser, måler blodtrykket og lytter på hjertet - gjør de det? og måler høyden. 

De kan godt måle vekten, men barnet trenger ikke få se denne vekten, for en del av problematikken har vært at klassekameratene spør hverandre, hva veide du osv... så kan en bli mobbet da om en er tyngst i klassen.......... 

Og helsesøster bør bruke skjønn - når hun ser at et barn har for høy bmi - bør hun se an ungen. 

Gjerne kjenne litt på og - man ser da fort om dette er muskler eller flesk...........

og enkelte unger er kraftig bygd, de har brede skuldre, stort hode, kraftig beinbygning, men er ikke fleskete. Jeg tror magen er en stor indikator: En jente i barnehagen til datteren min var "vanlig" ellers - ikke tynn, men tjah på grensen til kraftig, men ikke bekymringsverdig, bortsett fra magen. Hun hadde stor utspilt mage - og jeg vet hun var veldig glad i søtsaker og kaker, det sa moren til meg.... 

Helsesøster kan gjerne også spørre ut ungen hva de spiser til hverdags og hvor ofte de spiser og drikker søtt, informere om at vann er beste tørstedrikk og at brus er bare på lørdag. 

Jeg vet at mange ungen ønsker å "lyge" og si at de spiser sunnere enn de gjør, men greit at helsesøster forteller litt og bevisstgjør de, og gjerne fortelle litt om at de er unge nå, men det de gjør som unge kan få følger for de når de blir eldre, og at det er nå de danner grunnlaget for et sunt liv i fremtiden. 

Jentene mine er "normale", men eldstejenta har en litt kraftige beinbygning, slik som meg... og dette er rent arvelig. Hun er ikke feit og hun spiser sunt.... Jeg prøver å unngå søtsaker i ukedagene, der kan vi godt skjerpe oss enda mer, men feit er hun slett ikke............

Jeg syns ikke skrinne unger er så fint.... kan ikke unger få ha litt valpefett da? Så lenge de springer rundt og har energi. jeg er mer bekymret om jeg ser en feit unge som puster og peser og ikke klarer å henge med i leken når ungene leker politi og røvere. 

Anonymous poster hash: e4ae8...43a

Forskning viser at barn som er overvektige ofte blir overvektige voksne, derfor er det viktig at man tar tak i det tidlig. Selvfølgelig skal man ikke bli hysterisk - og helsesøster hos oss gjorde som du sier og "så det an" når jeg var bekymret for yngstes vekt. Hun sa barnet så normalt ut. Vekten er i øvre del av normalen, men som hun påpekte har barnet fulgt samme kurve siden hun ble født. Hennes kroppstype, som hun har arvet fra begge foreldrene, er slik du beskriver: Rimelig muskeløs, stort hode osv. Det betyr dessverre også at hun legger lett på seg fett også, derfor synes jeg det er vel verdt å være obs på.

Jeg synes denne typen helsesjekk er viktig, også for barn og ungdom. BMI gir en indikasjon og det stemmer for de aller, aller fleste. Å snakke med barn om kosthold er sikkert greit nok, men om foreldrene ikke har kunnskapen eller gjennomføringen, så nytter det lite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406879-overvekt-hos-barn/#findComment-3643496
Del på andre sider

Bokormen123

Det er helt greit at de følger med, og at de gir beskjed til foreldrene hvis det er avvik i vekt som kan føre til problemer senere. Men det er IKKE greit at dette kommuniseres til barnet, i en sårbar periode i livet, som kan ødelegge så mye mer enn det hjelper!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406879-overvekt-hos-barn/#findComment-3643500
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...