Gå til innhold

Kildekritikk - hvem skal en lytte til/stole på?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

https://no.wikipedia.org/wiki/Kildekritikk

Jeg leser stadig at brukere tar viktige avgjørelser for egen helse basert på hva de leser på tvilsomme nettsteder. Jeg anbefaler derfor at en leser litt om dette temaet.

Skrevet (endret)

Bare innom en liten tur, følte at jeg måtte kommentere det litt.

En har en underliggende angst/frykt/tro, f.eks "Medikamenter er egentlig bare juks iscenesatt av en kynisk bransje". Det kan være mange grunner til at dette har oppstått. Kanskje har man ikke fått ønsket effekt, kanskje har man fått plagsomme bivirkninger, kanskje har man hørt det av foreldre som ikke vil at man skal gå på medisiner. Når man da ser noe som kan støtte dette synet, uansett hvor dårlig kilden er, så tar man det til inntekt for sitt eget syn. Fordi det er det man tror på. 

Et annet eksempel, fra min sykehistorie. Alle verdens kardiologer kan si at ekstraslag ikke er farlig. Så leser man om han ene som fikk ventrikkelflimmer av en ekstrasystole og blir redd og tror ekstraslag er livsfarlige. Alternativt: Du, og flere dyktige psykiatere kan si "Man handler aldri etter tvangstanker" - så leser man om det ene tilfellet der noen gjorde det og det samme skjer, man blir redd for tvangstanker. Det er egentlig irrelevant om det var Jørgen Hattemaker eller Stephen Stahl som skrev det. Dvs. jeg tror ikke jeg hadde blitt mindre eller mer redd om Stephen Stahl (betrakter vedkommende som et eksempel på en svært kompetent person) skrev det. Man blir obs på muligheten for at det man frykter stemmer, uavhengig av hvem som skrev det.

Altså tror jeg (ref tilfellet som ble kommentert her i sted - en bruker som har dårlig erfaring med medisiner, mye bivirkninger, vektøkning, osv.) det vel så mye er at man lar angsten/frykten/galskapen bestemme, fremfor at man ikke bruker god kildekritikk. Jeg tror ikke alle er like faktaorienterte og rasjonelle som du er (hadde alle vært det, hadde det vært lettere å argumentere med kildekritikk) - mange lar seg rive med av sine feilaktige ideer, men det er viktig å huske på at det er en grunn til at de har dukket opp.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det skulle selvfølgelig stå:

Du, og flere andre dyktige psykiatere.

Slik det sto, kunne det se ut som jeg ikke inkluderte deg i dyktige psykiatere. Det ville ikke vært riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...