Gå til innhold

Scizofren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 32 år som har hatt diagnosen scizofreni i 10 år.

Jeg har vært inn og ut av psykriatriske sykehus med null effekt for inntil for et år siden da jeg la meg inn på sykehus for å bytte medisin.

Står nå på trilafon dekonat 1 ml i sprøyte.

Er veldig dårlig humør og sover konstant, men tøss ikke bytte til andre medisiner da tankekjøret kan komme tibake.

Er det flere der ute som har erfaring med trilafon?

Skulle gjerne hørt om flere bivirkninger da jeg kan sammenligne meg med dette.

Og tror dere dette med att jeg sover mye og er i dårlig humør er pga mdeisinen?

stjernestøv
Skrevet (endret)

Hei, jeg er ei jente på 32 år som har hatt diagnosen scizofreni i 10 år.

Jeg har vært inn og ut av psykriatriske sykehus med null effekt for inntil for et år siden da jeg la meg inn på sykehus for å bytte medisin.

Står nå på trilafon dekonat 1 ml i sprøyte.

Er veldig dårlig humør og sover konstant, men tøss ikke bytte til andre medisiner da tankekjøret kan komme tibake.

Er det flere der ute som har erfaring med trilafon?

Skulle gjerne hørt om flere bivirkninger da jeg kan sammenligne meg med dette.

Og tror dere dette med att jeg sover mye og er i dårlig humør er pga mdeisinen?

Jeg la på meg av trilafon som alle andre ap, og jeg sluttet å tenke så jeg snakket nesten ikke. Folk rundt reagerte på dette, måtte slutte med det men fikk nok for høy dose. Kan også legge til at jeg la meg klokken sju om kvelden, og sov til ti ellve dagen etter. Så på tv hele dagen, animal planet. 

Endret av stjernestøv
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tre ting en bør vurdere:

Legemiddelformen/administrasjonen: For personer med schizofreni er det alltid bedre med depot enn med tabletter.

Legemiddelet: For noen er Trilafon best, for andre kan det være Xeplion, Risperdal, ZypAdhera eller Fluanxol.

Dosen: Ofte trenger en ganske høye doser i akuttfasen. Etter 6 - 12 mnd med stabilitet bør en forsøke en forsiktig og langsom reduksjon av dosen. Mange med schizofreni kan klare seg med ganske lave doser som selvsagt gir mindre bivirkninger. Selv om en klarer seg med svært lave doser, må en ikke bli lurt til  å tro at en kan klare seg uten medisiner. Det går som regel alltid galt og gir tilbakefall.

Til trådstarter: Om du har vært uten aktive psykotiske symptomer i mer enn 6 mnd, kan du høre med legen din om du kan redusere dosen til 0,8 ml.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...