Gå til innhold

om schizofreni

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I DSM-5 heter det kun schizofreni. En har tatt bort paranoid, hebefren osv. Dette fordi: 1. Det har ingen konsekvens for behandlingen, og 2. det er ikke stabile symptomer over et livsløp. I perioder dominerer det paranoide, i andre perioder det hebefrene osv.

Jeg har for lenge siden sluttet å inndele i ulike schizofrenityper. Jeg skrever kun schizofreni. 

stjernestøv
Skrevet

Hei!

jeg leste et fint innlegg i aftenposten nå om denne sykdommen.

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Jeg-har-diagnosen-paranoid-schizofreni-Jeg-er-ikke-farlig-8110392.html

og jeg håper det med tiden blir mindre stigmatiserende å ha en slik sykdom, fint med de som skriver og gir mer innsikt og kunnskap.

Jeg snakker heller ikke åpent om det, det er få som vet det. Og jeg skammer meg, enten det er schizofreni eller schizoaffektiv.

Skrevet

Skriver virkelig folk att folk med schizofreni, ikke fortjener å leve? I kommentarfelt?`Reagerte på dette, men det er vel sikkert mulig, men det var da utrolig ufint...... Sier vel mest om de som mener det da. Men NRK var jo veldig anti - frihet for schizofrene i januar 2014...

Madelenemie
Skrevet

Skriver virkelig folk att folk med schizofreni, ikke fortjener å leve? I kommentarfelt?`Reagerte på dette, men det er vel sikkert mulig, men det var da utrolig ufint...... Sier vel mest om de som mener det da. Men NRK var jo veldig anti - frihet for schizofrene i januar 2014...

Hei!

Det skrives det utroligste på nettet, forum og nettsider er fulle av nettroll som kjeder seg,

(var en opplysende artikelserie i dagbladet om nettrollene nettopp:-)

De var ikke bare troll forresten, men kranglefanter som ikke prøver å forstå det beste i det andre skriver, men heve seg over andre.

Så man må være frisk for å tåle evt nethets, og er man "syk"/ sårbar, og ikke tåler alt fra dumme komentarer til mobbing, vel så tror jeg man får det bedre av å holde seg unna diskusjonsforumer på nettet.

Og det syns jeg burde bli et teme på helsefaglige studier,

Lettere å trolle bak anonymitet.

Skrevet (endret)

Fikk ikke link til min gamle blogg til å funket.

Madelenemie, ja, folk får seg til å si mye rart. Ganske hatske mange, gjelder vel for alle "minoriteter",

Endret av Inner self
Madelenemie
Skrevet

Fikk ikke link til min gamle blogg til å funket.

Madelenemie, ja, folk får seg til å si mye rart. Ganske hatske mange, gjelder vel for alle "minoriteter",

ja:-)

Derfor burde man nesten ha et fag som heter "nettvett, skikk og bruk",

der man også lærer om dem som sender løse anonyme kommentarer og ikke gidder forklare før de spyr ut av seg noe nytt grums, at nettopp sånne mennesker sliter, eller kjeder seg eller er mobbere av natur,eller hater litt alt og alle, det kan jo være så mangt, hva det er er for meg er mindre viktig, men man bør lære mennesker hvem som kan skjule seg bak de sårende kommentarene, da mister kommentarene sin makt og innflytelse.

I den grad dialog ikke er konstruktiv på nettet særlig, utveksling av tanker fører til mer fortvilelse, særlig på nettet, , så bør man

lære hverandre og minne hverandre på, at det er verre å krenke og såre bak anonymitet på nettet enn i RL, i RL er man ikke så anonym om man vil mobbe, det krever i vertfall en form for egenrådighet og mot, eller hva man skal kalle det.

På nettet kan enhver dessillusjonert feig mobber boltre seg, særlig bak sin anonymitet, og sin ikke svar mentalitet.

Heldigvis kommer det gradvis økt fokus på netthets, så feks at hadja tadsjik stod frem, hun er jo en sterk kvinne, men også hun ble preget av hets og misforståelser andre dyrker oppunder. Og mer fokus vil det komme på nethets.

Men enda er man ikke kommet så langt, ser at i kommentatorfelt når jeg en sjelden gang titter innom dem, er fulle av ord som ikke er greie. For meg bare ord, for dem som får dem i mengder er de mer personlig, fordi de er personlig rettet, og ment til et enkeltmenneske, Ofte får ikke de som trenger det verken en oppklaring eller en unnskyldning, så man skal faktisk være ganske stødig for å ha det ok på nette.

Ang schizofreni, så er jeg glad når jeg leser så gode og enkle forklaringer,

så ærlige følelser og forklaringer, det er tankevekkende, men også informativt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...