Gå til innhold

Faste!

Tøttagløtt

Anbefalte innlegg

Tøttagløtt

Hei

Godt Nyttår!

Har funnet en Faste kur i bladet Shape-Up.

Her er det først 2 dager nedtrapping, 5 dager faste og 3 dager opptrapping.

Kuren virker veldig fin, men der er endel ingredienser som jeg rett og slett ikke fordrar!!!

Kan jeg endre på enkelte matvarer, og hvordan vet jeg eventuelt hva jeg kan spise/bruke istede???

Greia er jo at jeg skal jo jobbe samtidig, og det er begrenset hvor mye jeg kan bruke kantina til : )

Ellers lurer jeg på følgende i forbindelse med fassting:

1) Kan det påvirke eggløsning og menstruasjon?

2) Er det "tåpelig" elelr "farlig" å forsøke å bli gravid eller være gravid mens man faster?

3) Hadde for 1 mnd sidene en Spontan Abort i 12 uke med ekstremt store blødninger. Knasker nå jerntabeletter for å få opp blodprosenten... er det "ulurt" for meg å faste da?

Når vil det eventuelt være trygt å faste?

Tenkte å bruke fasten som en start på en sunnere tilværelse.

Med Vennlig Hilsen

-Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg en kortere faste til å begynne med, feks tre dager. Gå til en helsekost der de har peiling og hør om de kan anbefale et opplegg. Du bør ha forskjellige grønnsaksjuicer, teer og også oppbløtte linfrø eel. likn. til å rense tarmen. Følg nøye opp tider de forskjellige tingene skal drikkes etc.

Om det er noe du ikke liker til vanlig, kan jeg nesten garantere deg at du liker det når du ikke har vært mett på to dager:-)

Faste og svangerskap hører egentlig ikke sammen, nei. Kanskje du burde ta en rensekur i steden - feks. tonidren? Eller en light-utgave av faste (mas på folka på helsekosten for tips).

Lykke til, faste er glimrende for å komme på "rett kurs" sånn helsemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Tøttagløtt,

Leit å høre at du mistet. En faste kan påvirke eggløsningen, ja. Kroppen kan oppfatte en faste som stress, og eggløsningen kan derfor utebli/forsinkes. Jeg vil ikke anbefale fasting dersom du prøver å bli gravid igjen eller er gravid. Du trenger et jevnt inntak av kalorier og næringsstoffer slik at fosterutviklingen går normalt helt fra starten av. Spesielt viktig er det å ta nok folsyre – det anbefales at gravide og de som prøver å bli gravide tar 400 mikrogram daglig av dette. Det er også viktig at du får opp blodprosenten din før du blir gravid igjen (da dette kan bli vanskeligere etter at du har blitt gravid). En faste vil ikke hjelpe til med dette. Fortsett å ta jerntabletter, og spis gjerne noe frukt/grønnsaker samtidig for å øke opptaket av jern i tarmen. Pass på at du ikke tar jerntablettene sammen med melk eller annen mat med mye kalsium. Dette vil forhindre opptak av jern.

Før du faster synes jeg du skal få opp blodprosenten. I tillegg bør du la være å prøve å bli gravid akkurat når du faster.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...