Gå til innhold

Ønsker råd ift tur jeg ikke orker og vil delta på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står foran en todagers i tenlandstur jeg ikke har noe som helst lyst til å være med på fordi jeg er utslitt og i dårlig psykisk og fysisk form. Jeg er også rimelig sikker på at jeg vil få et migreneanfall pga forskjøvet døgnrytme, flytur, fullt kjør i over 18 timer i strekk første døgnet osv.

Jeg har grudd meg lenge, men nå har jeg kommet til et punkt der jeg er så fysisk og psykisk nedkjørt at jeg ikke klarer og har lyst til å delta.

Hvordan forklarer jeg dette til en sjef som jeg vet ikke vil forstå? Jeg har tenkt på å be legen om full sykemelding, for jeg er allerede halvt sykemeldt, da vil sjefen kanskje forstå at jeg er dårlig, for planen var å trappe ned sykmelding denne mnd, men situasjonen har endret seg, så det er ikke aktuelt.

Håper noen har råd og ikke kritikk..

Anonymous poster hash: 27baa...e33

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tur gjennom jobben og som kun jeg skal delta på fra min arbeidsplass, og jeg kjenner ikke de andre som skal delta, men det at jeg ikke kjenner de andre har ikke vært noe problem.

stjernestøv
Skrevet

Du får bare si det som det er, at du ikke orker. Hva sjefen forstår og ikke forstår er ikke ditt problem, du kan jo også få full sykemelding. God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare si det som det er, at du ikke orker. Hva sjefen forstår og ikke forstår er ikke ditt problem, du kan jo også få full sykemelding. God bedring!

Det blir dessverre ikke respektert.

Skrevet

Hva vil konkret skje dersom du sier at du dessverre ikke er i stand til å reise?

Skrevet

Jeg synes du skal ta full sykemelding, hvis legen er enig i dette. Ingen vil tjene på at du presser deg til denne turen når du allerede er 50% sykemeldt. Sjefen din trenger ikke å forstå akkurat dette, er du syk så er du syk - du trenger ikke å si grunnen.

stjernestøv
Skrevet

Det syns jeg er rart, da bør du ikke bry deg om det. Er du ikke i form så er du ikke i form. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil konkret skje dersom du sier at du dessverre ikke er i stand til å reise?

"Det klarer du" er beskjeden man får

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du for lenge siden bestemte deg for at dette er en tur du ikke ønsker/vil på, så da får du snakke med lege om det tenker jeg.

Anonymous poster hash: a27b8...9da
Skrevet

"Det klarer du" er beskjeden man får

Det har jo sjefen din for så vidt rett i, så jeg tror du nå må si at du har kommet frem til at du ikke _ønsker_ å delta da du mener at det koster deg for mye. Kanskje det er noen andre på jobben din som ønsker å dra i stedet.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo sjefen din for så vidt rett i, så jeg tror du nå må si at du har kommet frem til at du ikke _ønsker_ å delta da du mener at det koster deg for mye. Kanskje det er noen andre på jobben din som ønsker å dra i stedet.

Det vet du ingenting om! Sjefen sier akurat det samme, uansett hvor syk man er. Vi jobber med mat, og en kollega skadet hånden sin, det ble infeksjon i såret også, og legevakta ga klar beskjed om at hn ikke skulle på jobb, men det ble heller ikke respektert. Kollegaen fikk akkurat samme beskjed,"det klarer du". Man må pent gå på jobb med 40 i feber og influensa også, for det klarer vi. Men jeg skjønner at man skal være forsiktig med hva man skriver på dol også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal ta full sykemelding, hvis legen er enig i dette. Ingen vil tjene på at du presser deg til denne turen når du allerede er 50% sykemeldt. Sjefen din trenger ikke å forstå akkurat dette, er du syk så er du syk - du trenger ikke å si grunnen.

Jeg skal ta denne samtalen med legen min, det er nok det beste.

Skrevet

Det vet du ingenting om! Sjefen sier akurat det samme, uansett hvor syk man er. Vi jobber med mat, og en kollega skadet hånden sin, det ble infeksjon i såret også, og legevakta ga klar beskjed om at hn ikke skulle på jobb, men det ble heller ikke respektert. Kollegaen fikk akkurat samme beskjed,"det klarer du". Man må pent gå på jobb med 40 i feber og influensa også, for det klarer vi. Men jeg skjønner at man skal være forsiktig med hva man skriver på dol også.

Nå skjønner jeg ikke noe av reaksjonen din. Poenget mitt er at man i de aller fleste tilfeller kan klare å gjennomføre noe, også når det ikke er konstruktivt å gjøre det. For å unngå diskusjonen om hvorvidt du klarer eller ikke klarer å reise, så mener jeg du skal si at du ikke _vil_ reise, fordi det koster deg for mye totalt sett.

Selv om du har en lite forståelsesfull sjef, så er det jo ikke slik at hun kan tvinge deg til å dra.

AnonymBruker
Skrevet

Da skaffer man seg 100% sykemelding fra legen.

Anonymous poster hash: 2bfb2...a57

Gjest Gargamel
Skrevet

Hvis du vil ha konkrete råd om hvordan man legger frem en sånn sak for en sjef, så mener jeg først og fremst at du ikke bør gå for mye i detalj. Hvis du legger frem for mange argumenter vil sjefen til slutt bare høre "bla bla bla" og kanskje tenke at du er full av unnskyldninger. Dessuten vil sjefen kanskje henge seg opp i det svakeste argumentet ditt, og glemme det sterkeste argumentet.

Si ganske enkelt at du ikke er i frisk nok til å dra på en sånn tur,  fortrinnsvis med en henvisning til hva legen har sagt eller enda bedre, med en 100% sykemelding. 

Ikke si at du ikke har lyst.

Ikke si at du kanskje får migreneanfall.

Ikke si at du har gruet deg i dagevis.

En liten detalj til slutt: Ikke si at du ikke *føler* deg frisk nok. Si at du ikke *er* frisk nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...