Gå til innhold

Hagearbeid, hvor mye ta betalt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan høres ut som fagforeningen til lukerne har inngått et samarbeid med heismontørenes ;):P

Hei!

Nå er det sånn at luking også innebærer "hagedesign", dvs valg av beplantning, råd, tips, gjødsling osv...

Fordi de ferreste i dag er nok interessert og ønsker at andre tar den jobben,

Det koster fra faglærte langt mer enn 400 kr timen inkl moms og minus skatt.

Tror mellom 800 - 1000 kr for arbeid, og 2000 kr timen for konsulentbistand/råd og ideer.,

At jeg tok 400 kr inkl moms, og skatter, er ingen ekstrem pris, jeg skattet over 30% og jeg lå langt under pris i forhold til de få i Norge som er hagedesignere, det er noe annet enn landskapsarkitekter.

Det er ganske tungt arbeide om man tar takene selv, og ikke bruker polske lukere, , og langt fra noe alle kan ta, luking, planlegging og graving krever muskler og estetisk sans.

400 kr før skatt er ikke for dyrt, det er vel heller veldig rimelig!

Hadde jeg hatt noen til å luke min hage, ville jeg ikke hatt noen uten kunnskap om planter og helhet.

Hei!

Nå er det sånn at luking også innebærer "hagedesign", dvs valg av beplantning, råd, tips, gjødsling osv...

Fordi de ferreste i dag er nok interessert og ønsker at andre tar den jobben,

Det koster fra faglærte langt mer enn 400 kr timen inkl moms og minus skatt.

Tror mellom 800 - 1000 kr for arbeid, og 2000 kr timen for konsulentbistand/råd og ideer.,

At jeg tok 400 kr inkl moms, og skatter, er ingen ekstrem pris, jeg skattet over 30% og jeg lå langt under pris i forhold til de få i Norge som er hagedesignere, det er noe annet enn landskapsarkitekter.

Det er ganske tungt arbeide om man tar takene selv, og ikke bruker polske lukere, , og langt fra noe alle kan ta, luking, planlegging og graving krever muskler og estetisk sans.

400 kr før skatt er ikke for dyrt, det er vel heller veldig rimelig!

Hadde jeg hatt noen til å luke min hage, ville jeg ikke hatt noen uten kunnskap om planter og helhet.

Har du misforstått hva ts spør om? Ts har utført hagearbeid, derav først og fremst luking, og lurer på hva hun skal ta for 10 timer (svart). Hva en landskapsarkitekt/hagedesigner er verd er lite relevant i denne sammenhengen. Jeg syns 400 er alt for mye i denne sammenhengen, og er mer enig med de som anslår ca 150 pr time.

Har du misforstått hva ts spør om? Ts har utført hagearbeid, derav først og fremst luking, og lurer på hva hun skal ta for 10 timer (svart). Hva en landskapsarkitekt/hagedesigner er verd er lite relevant i denne sammenhengen. Jeg syns 400 er alt for mye i denne sammenhengen, og er mer enig med de som anslår ca 150 pr time.

Hei!

jeg visste ikke at hun mente svart arbeide.

jeg trodde de fleste ville jobbe og betale hvitt om ikke spesielle situasjoner foreligger.

Mener hun hagearbeide, det dette er begrep som innehoder langt mer enn luking, og da er ikke 150 kr ok, verken for jobben hvitt.

Vi har hatt en rengjøringshjelp for mange år siden, hun hadde firma og jeg tror vi betalte ca 300 kr timen, eller mer tror jeg faktisk,

av dette skal hun tross alt betale skatt.

Hei!

jeg visste ikke at hun mente svart arbeide.

jeg trodde de fleste ville jobbe og betale hvitt om ikke spesielle situasjoner foreligger.

Mener hun hagearbeide, det dette er begrep som innehoder langt mer enn luking, og da er ikke 150 kr ok, verken for jobben hvitt.

Vi har hatt en rengjøringshjelp for mange år siden, hun hadde firma og jeg tror vi betalte ca 300 kr timen, eller mer tror jeg faktisk,

Som "ekte nick" skriver lenger oppe kan hver husstand lønne en person inntil 6000 kr for småjobber (som feks snømåking, gressklipping - eller som her; luking) uten at man må skatte for det http://www.skatteetaten.no/no/Person/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt

Ellers: Hva "hagearbeid" kan bety - i en annen sammenheng - har ingen betydning. Ts sier i åpningsinnlegget at hun først og fremst har luket, og da forholder man seg jo til dét i svarene.

Endret av Kayia

Annonse

AnonymBruker

Tror de færreste rengjøringhjelper tjener over 300 kr timer før skatt. Dette tilsvarer over 600.000 i årsinntekt. De fleste i den gruppen tjener nok under det halve.

Anonymous poster hash: 6d093...253

Jeg har betalt fra 150-200 kr pr time til de som har hjulpet meg med hagearbeid (avhengig av alder). 150 syns de var lite.

Det er lov å betale opptil 6000 kroner til en person pr år uten at hun/han behøver å skatte av det. Det er lovlig, det er ikke svart, og det trengs ikke å oppføres. Det er nye regler om det nå. Det er derfor det fungerer godt å legge ut små oppdrag på Finn.no

Som svar på ditt spørsmål:  Jeg ville tatt 200 kroner pr time for jobben, hvis ikke annet er avtalt. Neste gang lager dere en avtale på forhånd.

Ok,

Det visste jeg ikke takk! Jeg har fått tilbud om å male et hus, jeg vurderer ta jobben, men visste ikke hvordan løse det pga av skatt.

Jeg kan jo evt tilby meg å male ett strøk til 6000 kr, istedet for flere strøk.

Det vil koste langt mer for familien å sette et maleverksted på jobben.

Jeg trenger pengene, og de trenger noen som kan gjøre det rimeligere.

Jeg har litt samme erfaring som deg, rengjøringshejpen vi hadde, hadde firma, dvs at betalte vi ca 300 kr satt hun igjen med 200 kr.

Og det er hardt fysisk arbeide, dvs man går i ugunstige stillinger som kan gi belastningsskader, så det er en grunn til at renhold bør betales og verdsettes som et hardt arbeide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...