Gå til innhold

Hjelp! Vennen min holder på å bli psykotisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg tror en venn av meg er på vei inn i en manisk episode. Sist jeg var på besøk snakket han konstant i nesten tre timer. Han påstod han hadde ryddet leiligheten, men den så helt bomba ut. "Ryddingen" bestod i å flytte ting rundt fra sted til sted, for også lure på hvor de har tatt veien.

Virka som senteret i hjernen som tar seg av planlegging hadde gått bananas. Han sa han hadde det kjempebra og at her om dagen hadde han ikke sovet på 40 timer.

Da jeg sa jeg var bekymret for at han kanskje skulle miste kontrollen, ble han sint og forsikret meg om at han hadde full kontroll. Selv om jeg er sikker på at en del av ham viste at det ikke var helt sant.

Han hadde en lignende episode for 3-4 år siden. Den endte med tvangsinnleggelse. Han er ikke like ille nå som da, men jeg frykter han er på vei.

Grunnen til at jeg er så rådvill er at den forrige episoden opplevde han som et gigantisk maktovergrep. Det har vært umulig å snakke om det, for hver gang jeg har spurt har han hisset seg enormt opp og jeg har vært redd for at han enten skal gå i fistel eller knekke sammen i gråt. De gangene han selv har tatt opp temaet har det bare vært raseri over legene, hva de gjorde med ham, og at han mener det har ødelagt livet hans.

Så er det uetisk av meg å gå ned på plata og kjøpe noe antipsykotikum, lure det i pizzaen, også se om han blir noe bedre? [y/n]

Han har ikke familie i byen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du kan overtale han til å ta medisiner slik at han får sove, er mye vunnet.

Skrevet

Hvis du kan overtale han til å ta medisiner slik at han får sove, er mye vunnet.

Hei og takk for svar! Ja, det tror jeg også.

Problemet er at han ikke har noen medisiner. Han gikk på medisiner ca ett år etter episoden sist, og jeg husker når han fortalte han hadde gått av dem.

Snakket med ham nettopp, og han sa han hadde sovet 2-3 timer i natt. Skal ned å treffe han nå, så får vi se hvordan formen er.

Jeg tror jeg i et godt øyeblikk kunne klare å overtale han til å ta noe som roer ham ned. Jeg tror derimot ikke jeg klarer å overtale ham til å kontakte en lege for å få forskrevet noe.

Fra hans perspektiv føler han seg bedre enn på lenge, og nå prøver folk å få han til å ta piller som fjerner den gode følelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...