Thera38 Skrevet 6. august 2015 Skrevet 6. august 2015 Beklager langt innlegg, men jeg trenger sårt noen råd før jeg finner den berømte veggen. Helt seriøst. Jeg begynner å bli desperat . Jeg har slitt med søvn i lengre perioder. Jeg har forsøkt "alt" av råd jeg har fått til nå. Legge seg tidlig,lese,ikke legge seg tidlig,ikke lese,gå tur først, bade først,varm melk med honning, ikke mobil eller i Pad , innsovningsmedisiner,fenergan, alternative medisiner. Etc,etc,etc! Det er ikke alltid heller en grunn til at jeg ikke sovner. Jeg kan være trøtt og når jeg kommer i senga er jeg lys våken. Dette skjer nå så og si daglig. Jeg blir sliten! Noen netter sover jeg overhode ingenting, andre netter varierer fra to til fem timer. Lykken er syv! Jeg kan forså at jeg ikke sovner tidlig om jeg sovnet ekstremt sent natten før og sover til lunch. Men det er ikke saken nå. Er det noen der ute som har noe erfaring med slike søvnmønster ? Noen som har andre råd eller erfaringen enn de som står over? Ei tilsa meg en gang om et søvnsenter, men mulig litt drastisk og ikke vet jeg mer om det. Ps. Jeg har det slik ofte uavhengig av hvordan dagen har vært eller hvor sliten jeg er. Men nå begynner jeg å rett og slett bli fullstendig utslitt! La meg tolv og har siden bare vridd meg, stått opp å tatt et glass vann, lagt meg, tenkt fine tanker, ikke fokusert på søvn,men hvile. You name it! Så om du kan noe om dette vær så snill å del råd med meg! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. august 2015 Skrevet 6. august 2015 Det finnes søvnsenter i alle helseregioner. https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1SFXN_enNO501NO502&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=s%C3%B8vnsenter&start=0 0 Siter
Trine Skrevet 6. august 2015 Skrevet 6. august 2015 Jeg fikk beskjed en gang at om man ikke har sovnet på 30 min så kan man like godt stå opp igjen. Jeg følger ikke dette rådet da jeg normalt bruker mer enn 30 min på å sovne. Jeg skal vri meg ca 487 ganger før jeg sovner. Men kanskje det er noe i det, jeg vet ikke. Selv er jeg avhengig av et snev av rytme. De få gangene jeg har måtte jobbe på natta. Gjerne da 8 timer dagen, noen timer pause, 12 timer natta og vært hjemme rundt kl 8 på morgenen, så får jeg ikke sove. og når jeg endelig sovner så våkner jeg igjen etter et par timer. Kroppen klarer ikke sovne når den normalt skal stå opp. Men du har vel alt prøvd fast døgnrytme vil jeg tro. Du burde sette på klokka slik at uansett når du sovner så våkner du til samme tid. Det jeg lurer på er hvor lenge du har prøvd de ulike rådene du har fått. God søvn og døgnrytme tror jeg må jobbes opp over littt tid og krever litt disiplin. Og, ja. Det finnes søvnsentre og søvneksperter som man kan oppsøke. 0 Siter
Thera38 Skrevet 9. august 2015 Forfatter Skrevet 9. august 2015 Leste litt om de søvnsenterene,men har jeg forstått det rett at de mest jobber med fysiske søvnvansker? Eller ikke av den grad psykisk art? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.