Gå til innhold

Hva kommer det av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det "virkelig gjelder" så gjør jeg ting jeg ellers ikke ville gjort.. Dvs, det er som om angst forsvinner og jeg gjør ting jeg ellers har sterk angst for.

Hvorfor er en slik?

Skrevet

Når det "virkelig gjelder" så gjør jeg ting jeg ellers ikke ville gjort.. Dvs, det er som om angst forsvinner og jeg gjør ting jeg ellers har sterk angst for.

Hvorfor er en slik?

Jeg tror det er mange av oss som har en evne til å ta frem styrke når vi virkelig trenger det. Jeg pleier å si at mange av oss kan være superhelter når det trengs av hensyn til andre-

Skrevet

Det er fordi det er en fryktreaksjon som kobler ut grublingen og får en til å reagere...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan sammenlignes med en handel. Når vi vurderer at varens verdi er verdt prisen, handler vi.

Hos engstelige er angsten/ubehaget prisen/kostnaden. Så vurderes dette mot det en oppnår ved å utsette seg for angsten.

Det finnes ikke en sosialfobiker som ikke hadde gått på kjøpesenteret i rushtiden hvis en der kunne hente en premie på 1 mill kroner, eller som ikke hadde løpt ut fra et brennende hus i nattklærne og ut til en stor folkemengde. For ikke å snakke om hva en engstelig forelder hadde gjort for å redde sitt barn.

Når det derimot ikke er så mye å oppnå, bruker en angsten for å slippe å utsette seg for ubehag.

Skrevet

Det kan sammenlignes med en handel. Når vi vurderer at varens verdi er verdt prisen, handler vi.

Hos engstelige er angsten/ubehaget prisen/kostnaden. Så vurderes dette mot det en oppnår ved å utsette seg for angsten.

Det finnes ikke en sosialfobiker som ikke hadde gått på kjøpesenteret i rushtiden hvis en der kunne hente en premie på 1 mill kroner, eller som ikke hadde løpt ut fra et brennende hus i nattklærne og ut til en stor folkemengde. For ikke å snakke om hva en engstelig forelder hadde gjort for å redde sitt barn.

Når det derimot ikke er så mye å oppnå, bruker en angsten for å slippe å utsette seg for ubehag.

Det er så enkelt altså.
Skrevet

Det er så enkelt altså.

Ja, så enkelt er det :-)

AnonymBruker
Skrevet

Så dersom en person er utenfor arbeidslivet og sosial angst er en viktig årsak til det, så betyr det bare at han vurderer verdien av å bidra til fellesskapet for å være for liten og ubehaget er ikke verdt det. Det høres ut som en gjeng med snyltere da, og det er de kanskje også ? Hvem vet

Anonymous poster hash: 3277a...3e7
Skrevet

Så dersom en person er utenfor arbeidslivet og sosial angst er en viktig årsak til det, så betyr det bare at han vurderer verdien av å bidra til fellesskapet for å være for liten og ubehaget er ikke verdt det. Det høres ut som en gjeng med snyltere da, og det er de kanskje også ? Hvem vet

Høres ut som snylting og latskap. Det er bare å ta seg sammen og gjøre sin plikt.

Skrevet

Forstår. Takker for svarene jeg har fått.

Men; "Bruker en angsten for å slippe....", skriver du. Bruker en angsten bevisst som en unnskydning, mener du?

Skrevet

Høres ut som snylting og latskap. Det er bare å ta seg sammen og gjøre sin plikt.

Det hadde vært fint med noe mer nyansert tenkning i blant.

Ta følgende eksempel:

Personen har angst for det meste inkl. hunder.

En dag er det en hund i hagen mellom huset og postkassen. Personen vurderer at ubehaget med angsten er så stor at det ikke er verdt å hente avisen umiddelbart. Altså lar en angsten bli avgjørende.

Neste dag er den samme hunden i hagen. Den går løs på den lille dattera som leker i hagen. Personen trosser da angsten sin, tar kosten på trappa, styrter ut og går løs på hunden for å forsvare dattera. Dette klarer en til tross for angsten.

På en arbeidsplass kunne nok personen ha trosset angsten og klart å møte opp, men angsten kunne ha vært så sterk og forstyrrende at en ikke hadde klart å gjøre jobben tilfredsstillende.

Skrevet

Noen ganger er det vel best å ikke tenke før en handler. For det er jo da angsten slår inn, iallefall for min del.

Skrevet

Noen ganger er det vel best å ikke tenke før en handler. For det er jo da angsten slår inn, iallefall for min del.

"Just do it" er oftest langt bedre enn alt for mye føleri.

Skrevet

"Just do it" er oftest langt bedre enn alt for mye føleri.

Ja, men det er ofte veldig vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...