Gå til innhold

NHD: stoffskifte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

Et par spørsmål:

1) Kan lavt stoffskifte gi angst? (Jeg trodde det var høyt stoffskifte som ga angst, lavt stoffskifte depresjon)

2) Har du erfaring med bruk av stoffskiftemedisinen liotyronin til personer med depresjon/angst, men som har normalt stoffskifte?

Anonymous poster hash: c20cd...0fd
AnonymBruker
Skrevet

Siden sjefen ikke svarer, så gjør jeg det:

1) Jeg tror ikke lavt stoffskifte kan gi angst. Angst og depresjon er forbundet, men det er ikke en faktisk depresjon man får av lavt stoffskifte, det er bare mange av de samme symptomene. Spesielt mangel på energi og motivasjon. Høyt stoffskifte kan gi symptomer på hypomani, og sikkert også angst.

2) Jeg tror ikke det er en lur medisinering. Det er ikke bra å gå med forhøyet stoffskifte, selv om det er forårsaket av medisiner. Jeg tror ingen lege med vettet i behold vil gjøre det, og jeg tviler på at det har spesielt effekt.

Mitt personlige råd mot depresjon er å sove mindre. Men jeg antar at mange er uenige i at det er lurt.

Anonymous poster hash: 50e54...cdb
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Støtter 100% det svaret som gis av AB..cdb inkl det om søvn.

I doktorgraden til Anne Engum, basert på verdens største materiale fra HUNT 2,  tones sammenhengen mellom stoffskifte og psykiske symptomer betydelig ned.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Grunnen til at jeg spurte om spørsmål 2, var at det er nettopp dette psykiateren har foreslått: legge til en dose T3 til antideprssivene mine (lamictal + efexor) Merker jeg er litt skeptisk nå.

Trådstarter

Anonymous poster hash: c20cd...0fd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...