Gå til innhold

kan jeg få vitamin mangel???

susi2

Anbefalte innlegg

Hei!!

Er ei jente på 15 år. Jeg har slitt med spiseforstyrrelse i etogethalvt år nå. Jeg har også diabetes og har hatt det i 3 år nå .

Det jeg har tenkt på nå er at jeg spise lite brødmat....kan dette bli farlig. Det er ikke noe med at jeg slanker meg, men det er bare det at jeg ikke er sulten og bare tanken på brødmat så blir jeg mett...får å forklare det sånn....Jeg spiser ikke ekstremt mye og jeg spiser heller ikke mye snop.

Kan jeg få noe vitaminmangel hvis jeg ikke spiser brødmat??...jeg er bare ikke sulten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei susi2,

Selv om brødmat er en vanlig del av kosten i vår del av verden, kan det godt gå an å leve uten. Forskjellige land i verden har forskjellige ”standard-matvarer” – Norge har brød, Mexico har tortilla, Asiatiske land har ris osv. Det viktige er at man får i seg korn. Dette er lett ved å bruke musli/granola, ris/pasta, tortilla, evt knekkebrød, eller andre matvarer hvor man bruker korn. Korn og kornprodukter er en viktig del av kostholdet, og bør utgjøre over halvparten av vårt inntak. Det beste er grove kornprodukter, da det finnes mange næringsstoffer der (bl.a b-vitaminer).'

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...