AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Det kommer an på hvilke folk man treffer i nav, det er dessverre ikke likt over hele linja. Denne familien har vært heldig, sånn er det bare. Mens andre treffer på drittsekker, de finnes hos nav de også. Det finnes ikke midler til å hjelpe alle på denne måten. Når noen for mer får andre mindre. Det er utansett helt sykt at en elev på videregåeende skole, som bor hjemme, og som åpentbart fint klarer å ha en sommerjobb, skal få AAP fra NAV. Snakk om å sy puter under armene til folk. Anonymous poster hash: c9872...107
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Takk for info. En lærer noe nytt hver dag.
stjernestøv Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Det finnes ikke midler til å hjelpe alle på denne måten. Når noen for mer får andre mindre. Det er utansett helt sykt at en elev på videregåeende skole, som bor hjemme, og som åpentbart fint klarer å ha en sommerjobb, skal få AAP fra NAV. Snakk om å sy puter under armene til folk. Anonymous poster hash: c9872...107 Jeg vet ikke, men det er jo litt rart ja. Trodde det heller var stipend man fikk da, men hvis personen er syk går det sikkert da.
Gjest Admin Doktoronline Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 En del kommentarer i denne tråden er slettet på pga personangrep.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Takk for info. En lærer noe nytt hver dag. Hei! Vær se god Jeg ble faktisk svært lei meg i går da jeg åpnet brevet, jeg åpnet det med lukkede øyne, mens jeg sa høyt til min datter at jeg nå gjorde noe forbudt, men at jeg, var så redd. (jeg var redd svaret skulle inneha, ord som, innvilget,. I blinde, dvs med lukkede øyne åpnet jeg ulovlig mitt barns brev, mens jeg bad fadervår. (akkurat det er nok fordi jeg i nøden griper til halmstrået/redningen) Da jeg hadde åpnet det, og leste kjapt, sa jeg "å nei", tok meg til ørene og telte , ringte min mann, og han sa " uff" og noe mer. Jeg lente meg tilbake i stolen, mulig var jeg sliten, men jeg tror mer rådvill og oppgitt, jeg hørte min datter si, "dette er så urettferdig", også prøvde jeg forklare en urettferdighet jeg selv ikke forstår. Jeg har etter to samtaler med to psykiatere, m.fl. ikke noen gode motargumenter, andre enn de jeg har fremsagt, men de har de "avlivet" dvs forklart bort. Jeg syns det er fullstendig og helt umulig for nav å avslå en så faglig sterkt begrunnet søknad. Den er så sterk at jeg selv tviler på mine egne standpunkt, Jeg lurer heller mer på hvordan min sønn kan feks gjøre en så god jobb, være "så god sosialt" og få slike jobb jobbmuligheter, når de mener han har autisme. Jeg vet ikke, men jeg er mer lettet over jobbutsiktene enn AAp`en, jeg håper bare ikke det siste blir en sovepute, men han gikk med på å ikke få pengene, puh. Anonymous poster hash: 3a9e5...79a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Er det noe AAP-tvang ute og går? Anonymous poster hash: 18d69...712 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Er det noe AAP-tvang ute og går? Det må være noe nytt. Andre må kjempe med nebb og klør for å få AAP. Anonymous poster hash: b8196...192
mammahjerte Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Dette er noe av det merkeligste jeg har hørt! Ikke det i seg selv at en elev på vgs får AAP, men at det er søkt om noe som det ikke er bruk for!! Det grenser til svindel i mine øyne. Jeg liker prinsippet om å yte etter evne og få etter behov. Når det er sagt så er min sønn også elev på vgs og har søkt AAP, noe jeg tror han vil få OG som han trenger da han er 20 år og har brukt 4 år på de 2 første årene pga sykdom (kreft), og fremdeles ikke er fullt arbeidsfør. I hans tilfelle mener jeg (og hans saksbehandler) at det er riktig. Han er voksen, kan ikke jobbe eller studere fullt ut enda og har behov for penger til livsopphold. Noe er galt i dette systemet
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Så lenge en har gitt korrekte opplysninger, er det selvsagt ikke svindel.
Nicklusheletida Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Jeg blir glad over å høre at noe av skattepengene kan gå tilbake til de som faktisk betaler dem inn. Det brukes litt for mange skattepenger nå på mennesker som aldri har betalt inn et rødt øre.
Nicklusheletida Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Jeg hører om utlendinger som kommer til landet og får gratis førerkort og ene med det andre fordi de skal integreres i samfunnet. Det er slik man reagerer på og tenker over først når man havner i en situasjon hvor et svært psykt barn (som egentlig er voksen) verken har rett på dagpenger eller får sykepenger fordi han har foreldre. Altså foreldre som har betalt inn skatt i årevis. Jeg lurer på hva han skulle ha gjort hvis ikke han ble frisk. Gudsjelov, så ble han det da.
Gjest Gargamel Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Så du syns ikke det er svindel at en 17 åring som går på vgs og samtidig bor hjemme, og som er istand til å jobbe (har hatt sommerjobber før) plutselig skal ha trygd også?? her er det no lurings`Anonymous poster hash: d51c9...524 Det er et viktig poeng at mor og flere barn er autister, så om gutten har hatt en sommerjobb. De kan ikke klare seg bra uten hjelp. Med masse hjelp og egen innsatsvilje kan de kanskje lære å klare seg bra. Jeg tenker nav og psykiaterne ser noe annet enn en priviligert vestkantsfamillie. De ser en familie som har store utfordringer, men kanskje også en familie som det faktisk nytter å hjelpe. Jeg må innrømme at ikke jeg heller forstår det med aap. Hvis noe virker totalt uforståelig for meg viser det seg ofte at problemet nettopp er at jeg ikke forstår, fordi jeg ikke ser hele bildet. Ganske mange kvalifiserte mennesker som kjenner saken godt mener han skal få støtte. Så lenge jeg ikke har mer peiling vil jeg la tvilen komme dem til gode.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 Skrevet 9. august 2015 Det er et viktig poeng at mor og flere barn er autister, så om gutten har hatt en sommerjobb. De kan ikke klare seg bra uten hjelp. Med masse hjelp og egen innsatsvilje kan de kanskje lære å klare seg bra. Jeg tenker nav og psykiaterne ser noe annet enn en priviligert vestkantsfamillie. De ser en familie som har store utfordringer, men kanskje også en familie som det faktisk nytter å hjelpe. Jeg må innrømme at ikke jeg heller forstår det med aap. Hvis noe virker totalt uforståelig for meg viser det seg ofte at problemet nettopp er at jeg ikke forstår, fordi jeg ikke ser hele bildet. Ganske mange kvalifiserte mennesker som kjenner saken godt mener han skal få støtte. Så lenge jeg ikke har mer peiling vil jeg la tvilen komme dem til gode. Når mor skriver dette begynner jeg å lure: "Jeg lurer heller mer på hvordan min sønn kan feks gjøre en så god jobb, være "så god sosialt" og få slike jobb jobbmuligheter, når de mener han har autisme."? Det er forskjell på folk, det er helt sikkert. Anonymous poster hash: b8196...192
Gjest Xtra Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 (endret) Jeg blir glad over å høre at noe av skattepengene kan gå tilbake til de som faktisk betaler dem inn. Det brukes litt for mange skattepenger nå på mennesker som aldri har betalt inn et rødt øre. Det var en litt underlig måte å se det på, særlig fra en som er uttalt sosialdemokrat. Uten å uttale meg om denne konkrete saken synes jeg heller man bør yte etter evne og få etter behov. Endret 10. august 2015 av Xtra
Gjest Xtra Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Når mor skriver dette begynner jeg å lure: "Jeg lurer heller mer på hvordan min sønn kan feks gjøre en så god jobb, være "så god sosialt" og få slike jobb jobbmuligheter, når de mener han har autisme."?Det er forskjell på folk, det er helt sikkert.Anonymous poster hash: b8196...192 Hva mener du egentlig med den ganske innholdsløse uttalelsen omstøte det er forskjell på folk? Kan synes som om det ligger noe misunnelse og bitterhet her, men jeg vet ikke.
laban Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Jeg blir glad over å høre at noe av skattepengene kan gå tilbake til de som faktisk betaler dem inn. Det brukes litt for mange skattepenger nå på mennesker som aldri har betalt inn et rødt øre. Det er slik man reagerer på og tenker over først når man havner i en situasjon hvor et svært psykt barn (som egentlig er voksen) verken har rett på dagpenger eller får sykepenger fordi han har foreldre. Altså foreldre som har betalt inn skatt i årevis. Hvor kommer foreldrenes økonomi inn når det gjelder en myndig person? Retten til dag- og sykepenger avhenger vel bare av hva man selv har gjort den siste tiden? Trådstarters sønn er ikke myndig, så det er ikke selvsagt at reglene er helt like for disse to. Men ingen av dem har vel betalt inn noe særlig selv, så skattepengene går i så fall tilbake til familien til de som har betalt dem inn. Jeg kverulerer ikke altså, jeg kan ikke reglene. Men jeg forstår ikke hvordan rettighetene til din sønn avhenger av foreldrene. Jeg trodde det var slik at enten er man myndig og regnes som "selvstendig" person og har rettigheter eller ikke ut fra hva man selv har gjort, eller så er man umyndig ("barn") og tingene behovsprøves mot foreldreøkonomien. (Altså unntatt i spesielle tilfeller der man kan få AAP mens man går på vgs, som trådstarter beskriver, men jeg trodde faktisk man måtte være fylt 18 da også.)
frosken Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Hei! Vær se god Jeg ble faktisk svært lei meg i går da jeg åpnet brevet, jeg åpnet det med lukkede øyne, mens jeg sa høyt til min datter at jeg nå gjorde noe forbudt, men at jeg, var så redd. (jeg var redd svaret skulle inneha, ord som, innvilget,. I blinde, dvs med lukkede øyne åpnet jeg ulovlig mitt barns brev, mens jeg bad fadervår. (akkurat det er nok fordi jeg i nøden griper til halmstrået/redningen) Da jeg hadde åpnet det, og leste kjapt, sa jeg "å nei", tok meg til ørene og telte , ringte min mann, og han sa " uff" og noe mer. Jeg lente meg tilbake i stolen, mulig var jeg sliten, men jeg tror mer rådvill og oppgitt, jeg hørte min datter si, "dette er så urettferdig", også prøvde jeg forklare en urettferdighet jeg selv ikke forstår. Jeg har etter to samtaler med to psykiatere, m.fl. ikke noen gode motargumenter, andre enn de jeg har fremsagt, men de har de "avlivet" dvs forklart bort. Jeg syns det er fullstendig og helt umulig for nav å avslå en så faglig sterkt begrunnet søknad. Den er så sterk at jeg selv tviler på mine egne standpunkt, Jeg lurer heller mer på hvordan min sønn kan feks gjøre en så god jobb, være "så god sosialt" og få slike jobb jobbmuligheter, når de mener han har autisme. Jeg vet ikke, men jeg er mer lettet over jobbutsiktene enn AAp`en, jeg håper bare ikke det siste blir en sovepute, men han gikk med på å ikke få pengene, puh.Anonymous poster hash: 3a9e5...79a Jeg synes denne diskusjonen har vært preget av mye usakligheter og misunnelse. Jeg er usikker på om psykiaterene sine vurderinger her er spesielt kloke. Aap har i utgangspunktet en tidsramme på fire år. Siden han nå mottar Aap den siste delen av vgs så blir det mindre mulighet for Aap under videre studier. Jeg antar at din sønn nå er blitt atten år og at det er grunnen til at psykiaterene mener han skal få muligheten til å bli økonomisk selvstendig. Slik jeg ser det, så hadde det vært klokere å søke om Aap fra det tidspunktet han flyttet hjemmefra og begynte å studere. Jeg er nok tilbøyelig til å mene at her har velmenende fagfolk gjort ham en bjørnetjeneste. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Hva mener du egentlig med den ganske innholdsløse uttalelsen omstøte det er forskjell på folk? Kan synes som om det ligger noe misunnelse og bitterhet her, men jeg vet ikke. Det kan man ikke se bort ifra. Det vanlige med nav er at man virkelig må stå på for å få "det man har krav på" for å unngå å havne på gata. Mens andre fpr ting serverrt på sølvfat. Ja, det er forskjell på priviligerte vestkabtfolk, men oss andre (bermen).Anonymous poster hash: 41f97...1eb
Gjest Xtra Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Det kan man ikke se bort ifra. Det vanlige med nav er at man virkelig må stå på for å få "det man har krav på" for å unngå å havne på gata. Mens andre fpr ting serverrt på sølvfat. Ja, det er forskjell på priviligerte vestkabtfolk, men oss andre (bermen).Anonymous poster hash: 41f97...1eb (om du sikkert forstod ble det en tastefeil (autkorrektur) i innlegget mitt over. "Omstøte" skulle være "at det") Jeg har ikke tro på at det er lettere å få støtte om man er velstående og/eller fra vestkanten.
frosken Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Det kan man ikke se bort ifra. Det vanlige med nav er at man virkelig må stå på for å få "det man har krav på" for å unngå å havne på gata. Mens andre fpr ting serverrt på sølvfat. Ja, det er forskjell på priviligerte vestkabtfolk, men oss andre (bermen).Anonymous poster hash: 41f97...1eb Nå synes jeg du og andre i mer enn tilstrekkelig grad har uttrykt hvor ille dere synes det er. Det er neppe fullt så stor grad til å bli misunnelig i forhold til at en ungdom vurderes som så funksjonshemmet at NAV tilstår Aap hør Vgs er avsluttet.
Anbefalte innlegg