Gå til innhold

Kan psykose gå over?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Kan psykose gå over av seg selv bare man venter lenge nok, eller må det medisiner til? Psykose må jo være utrykk for et eller annet, hva da? Må jo være en mening med det. 

stjernestøv
Skrevet

Husker jeg så en tysk fil om ei som hadde psykose, foreldrene trodde det var besettelse og tilkalte prester. Hun bare lå i sengen og spiste ikke heller, hun døde. Det var fra virkeligheten, går det virkelig an å dø av det til slutt? Har vel med at hun ikke spiste?

Skrevet

Ubehandlet psykose skader hjernen, har jeg lest.

stjernestøv
Skrevet

Ubehandlet psykose skader hjernen, har jeg lest.

Syns motor prøysen skrev at det bare var tull. 

Skrevet

Syns motor prøysen skrev at det bare var tull. 

Spesiel sunt er det neppe.

http://www.nrk.no/livsstil/skjulte-psykoser-1.11103293

– De som får tidlig behandling for sin psykose, greier seg veldig mye bedre i livet enn de som venter lenge, sier helsedirektør Bjørn Guldvog til NRK.no

– Mange går i flere år med ubehandlet psykose uten at noen griper fatt i problemet. Det kan føre til betydelige utfordringer med skolegang, framtidig arbeid, sosial situasjon og integrering i ulike deler av samfunnet, sier helsedirektøren. 

Rubab Shah er spesialist i allmennmedisin, og har arbeidet med mennesker med psykoselidelser.

Hun legger også vekt på viktigheten av tidlig behandling. Shah forklarer at det et hjerteinfarkt er for hjertet, kan sammenlignes med det en psykose er for hjernen.

stjernestøv
Skrevet

Spesiel sunt er det neppe.

http://www.nrk.no/livsstil/skjulte-psykoser-1.11103293

– De som får tidlig behandling for sin psykose, greier seg veldig mye bedre i livet enn de som venter lenge, sier helsedirektør Bjørn Guldvog til NRK.no

– Mange går i flere år med ubehandlet psykose uten at noen griper fatt i problemet. Det kan føre til betydelige utfordringer med skolegang, framtidig arbeid, sosial situasjon og integrering i ulike deler av samfunnet, sier helsedirektøren. 

Rubab Shah er spesialist i allmennmedisin, og har arbeidet med mennesker med psykoselidelser.

Hun legger også vekt på viktigheten av tidlig behandling. Shah forklarer at det et hjerteinfarkt er for hjertet, kan sammenlignes med det en psykose er for hjernen.

Så da går det utover hjernen. Men det er så rart at tanker og følelser forandrer seg på medisiner, da er man jo forskjellige personer. Jeg er ikke meg lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Så da går det utover hjernen. Men det er så rart at tanker og følelser forandrer seg på medisiner, da er man jo forskjellige personer. Jeg er ikke meg lenger. 

Ok, men hvorfor spør du ikke bare legen din istedenfor å ta det opp her? Det er ingen her som er kompetente nok til å kunne svare deg.

Anonymous poster hash: 8c871...727

stjernestøv
Skrevet

Ok, men hvorfor spør du ikke bare legen din istedenfor å ta det opp her? Det er ingen her som er kompetente nok til å kunne svare deg.

Anonymous poster hash: 8c871...727

Men det er jo en psykiater her også, og mange med erfaring. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har skrevet det før, og jeg gjentar det nå:

Så godt som alle spørsmål som inneholder KAN, må besvares med ja. Det betyr ikke at det er svært sannsynlig, men det kan ikke utelukkes.

"Kan jeg dø i dag fordi jeg får en 747 Jumbojet i hodet?" Svaret er ja. Spør folk i Lockerbie.

https://no.wikipedia.org/wiki/Lockerbie-saken

Akutte psykoser hos tidligere friske personer som nær opp til psykosen har vært utsatt for ekstreme belastninger, går ofte over.

Kroniske psykoser som har vart i flere år, går ekstremt sjelden over uten medisiner.

stjernestøv
Skrevet

Jeg har skrevet det før, og jeg gjentar det nå:

Så godt som alle spørsmål som inneholder KAN, må besvares med ja. Det betyr ikke at det er svært sannsynlig, men det kan ikke utelukkes.

"Kan jeg dø i dag fordi jeg får en 747 Jumbojet i hodet?" Svaret er ja. Spør folk i Lockerbie.

https://no.wikipedia.org/wiki/Lockerbie-saken

Akutte psykoser hos tidligere friske personer som nær opp til psykosen har vært utsatt for ekstreme belastninger, går ofte over.

Kroniske psykoser som har vart i flere år, går ekstremt sjelden over uten medisiner.

Ok, takk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...