Gå til innhold

Er det vanlig å bli alvorlig deprimert av morfin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått morfin av smertelegen min etter en ny skiveprolaps, bruker fra før smerteplaster.Og nå kjenner jeg at jeg blir mye mer deprimert enn jeg var før jeg begynte på denne medisinen ,var jo litt nedfor da også på grunn av smerte og litt andre ting men nå er det begynt å bli ille.

Føler meg generelt mer ustabil i følelses livet.

Har jo en psykoselidelse som nå fortiden ikke er noe problem ,men lurer jo på om denne stadig mer følelsesmessige ustabiliteten også vil komme til å virke inn på andre symptomer etter hvert?

Noen som har erfaring med dette?

Og i såfall hvordan takles det?

Er alene med barna nå som mannen er på jobb i Nordsjøen og har defor ingen mulighet for avlastning.

Vet ikke hvor lenge jeg må ta morfin ,skal snart i MR men legen snakket om at det kunne gå opp til et år før jeg var bra igjenn ,eller operasjon.

Nicklusheletida
Skrevet

Det er viktig at du ikke misbruker dem og slutter når du ikke lenger har smerter. Jeg fikk Nobligan retard (morfinlignende tabletter) da jeg brakk beinet og jeg skjønte selv etter en tid at jeg ikke lenger tok pga smertene, men for å holde meg oppe psykisk. Jeg har ingen problemer med psyken vanligvis, men jeg ble deppa når de begynte å gå ut av kroppen.

Jeg tok ikke store doser heller, men slik fungerte de på meg. Jeg bråsluttet og måtte gjennom et par døgn hvor jeg lå og sparket om natta og hadde skikkelig ubehag fysisk og psykisk. Det var vel abstinser jeg hadde.

Min bror som har vært gjennom en ryggoperasjon og brukte større doser , hadde abstinser lenger enn meg.

Viktig at du er streng med deg selv og holder ut dette når du skal slutte og viktig at du ikke bruker mer enn høyst nødvendig.

Skrevet

Broren min var innlagt lenge på grunn av svineinfluensa. Han fikk mye morfin i oppvåkningsfasen etter at de la han i koma. Han sa han ble ekstremt mistenksom, paranoid og psykisk ustabil av morfinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er uvanlig. Derimot er det ikke uvanlig å bli deprimert av langvarige, sterke smerter.

Men det at det er uvanlig, betyr ikke at det ikke kan være slik hos deg.

Nicklusheletida
Skrevet

" Nei, det er ikke vanlig"

Sikkert ikke, men når det går ut av kroppen derimot og abstinensene starter...

Skrevet

" Nei, det er ikke vanlig"

Sikkert ikke, men når det går ut av kroppen derimot og abstinensene starter...

Da er det jo absinenser, ikke depresjon...

Skrevet

Takk for svar,jeg skulle ha svart i går men det er ikke hver dag jeg klarer å konsentrere meg så lenge at jeg kan skrive.

Jeg er ikke helt overbevist om at det ikke er morfinen som gjør meg så følelsesmessig ustabil for tiden,da jeg har hatt samme sterke smerter før uten å bli sånn som nå.Men selvfølgelig kan det være at jeg nå takler det dårligere enn før.

Er også oppmerksom på abstinens faren ,skulle gjerne sluppet å ta morfin , men får bare håpe at det at jeg fra før går på smerteplaster som jeg nok ikke skal slutte på ,kan hjelpe på abstinenser selv om det er en annen type morfin.

Skrevet

Takk for svar,jeg skulle ha svart i går men det er ikke hver dag jeg klarer å konsentrere meg så lenge at jeg kan skrive.

Jeg er ikke helt overbevist om at det ikke er morfinen som gjør meg så følelsesmessig ustabil for tiden,da jeg har hatt samme sterke smerter før uten å bli sånn som nå.Men selvfølgelig kan det være at jeg nå takler det dårligere enn før.

Er også oppmerksom på abstinens faren ,skulle gjerne sluppet å ta morfin , men får bare håpe at det at jeg fra før går på smerteplaster som jeg nok ikke skal slutte på ,kan hjelpe på abstinenser selv om det er en annen type morfin.

Felleskatalogen oppgir dysfori som bivirkning, men det er ikke av de vanligste bivirkningene. Mannen min fikk den typen bivirkning du beskriver av enkelte opiater men ikke av andre. Kanskje du kan diskutere med smertelegen om du kan få et annet opiat i stedet?

Skrevet

Ja jeg skulle gjerne ha spurt smertelegen problemet er at det er stor mangel på smerteleger i Norge og dermed så godt som umulig å få komme til uten om den timen som er satt opp i november. Har prøvd flere ganger før når det har vært noe viktig.Så er vel heldig som har en smertelege i det hele tatt, selv om oppfølgingen ikke er den beste.

Fint du fant svar i felleskatalogen , glemte selv å sjekke den,bare søkte løslig på nett.

Så blir det verre enn det er nå så får jeg heller be legen min på DPS om hjelp til å se på hva som kan gjøres,DPS har fra før vært i kontakt med smertelegen den gang jeg begynte med smerteplaster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...