Gå til innhold

Samtaleterapi hos psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger etter timer hos psykologen tenker jeg: "er dette alt?" Det er etter timer der jeg snakker og snakker og sjelden får kommentarer. En gang jeg spurte konkret etter en kommentar svarte han "er det viktig for deg hva jeg mener om det?" 

Andre ganger kan jeg få gode jeg tilbakemeldinger, men det er altfor sjeldent, og det virker som om det er når han finner spesiell interesse for tema jeg tar opp.

De parodiene jeg har sett på psykologer stemmer godt overens med det jeg opplever i terapi.

Likevel finner jeg støtte i det å ha han tilgjengelig. Det er kanskje mest fordi han er en en trygghet de gangene ting blir riktig ille. Da er han handlekraftig og effektiv. Men timene føles mange ganger meningsløse (selv om han glimter til innimellom).

Er det slik det er i samtaleterapi? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alt for ofte - ja.

Skrevet

Huff. Men er det slik det er ment at samtaleterapi skal være?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, ikke i 2015 :-)

Skrevet

Har opplevd det samme som du i år etter år,med forskjellige psykologer og andre behandlerer som ikke har hjulpet noe særlig.Har mange ganger tenkt at disse samtalene er så dårlige at det er frustrerende,med lite konkret hjelp fra behandler.Av og til kunne jeg like gjerne blitt hjemme og snakket til veggen ,hadde ikke merket noen forskjell.

Men nå har jeg ved en tilfeldighet fått ny psykolog og det er helt utrolig ,for første gang på over ti år føler jeg at jeg får virkelig hjelp.

Den nye psykologen er oppriktig engasjert, alså hun hører etter hva jeg sier og gir sine synspungter tilbake til meg,hun lager også oppgaver som vi jobber med i timene,og "hjemmelekse"til neste time.

Hun sier hva jeg skal gjøre der jeg selv ikke vet, og det er den store forskjellen og hjelpen.Selvfølgelig skal en tenke selv men det er også viktig å få god hjelp når en selv ikke finner svar på ting.

Hun er også så flink til å kontakte andre feks.fastlegen min eller andre som er en del av mitt behandlingsopplegg.

Så vis du ikke er fornøyd, bytt behandler og prøv å få en som er flink og engasjert,og klag vis du ikke føler at du får nytte av behandlingen.

Og det er synd at det norskehelsevesenet ikke har bedre kontroll på kvaliteten på behandlererne i det psykiskhelsevernet,tror det kunne vært spart mye penger på kortere behandlingstid for pasientene og ikke minst spart pasientene for mange unyttige timer i "terapi".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...