Gå til innhold

Det går ikke rundt.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

24

• AnonymBruker

13

• frosken

9

• Psychopomp

5

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Du kan søke noe som heter noe med, stønad til bilhold, det er nokså "lett" å få sa en jeg kjenner som har dette.

vedkommende trengte bil pga av sin autisme, kunne ikke ta offentlig transport osv... du har jo smerter i føttene.

Det var ifølge personen mye lettere å få støtte/stønad til bilhold, enn å søke om bil, for vedkommende mener jeg det var snakk om noe mellom 2 og 3000 kr pr mnd.

Håper det ordner seg for deg!

Jeg får vel forsøke å søke. Bah...jeg hater å be om penger.

Takk, håper jeg også.

Hei!

Du kan søke noe som heter noe med, stønad til bilhold, det er nokså "lett" å få sa en jeg kjenner som har dette.

vedkommende trengte bil pga av sin autisme, kunne ikke ta offentlig transport osv... du har jo smerter i føttene.

Det var ifølge personen mye lettere å få støtte/stønad til bilhold, enn å søke om bil, for vedkommende mener jeg det var snakk om noe mellom 2 og 3000 kr pr mnd.

Håper det ordner seg for deg!

Det stemmer at det er lettere å få grunnstønad til transport enn støtte til bil, (men det er slett ikke enkelt!), men beløpet du oppgir er altfor høyt. Det er sjelden at det gis høyere sats enn 3, og det tilsvarer ca. 1300,- pr måned.

Ja, er vel det, men jeg har ikke noen tro på at jeg får noe.

Jo takk :)

Jeg tenker at det er forsøket verdt å se nærmere på denne muligheten, men at det kan være greit å ikke ha altfor store forhåpninger, da disse vurderingene er strenge. Du må kunne dokumentere kostnadene og vise at de er høyere enn hva de ville ha vært om du ikke hadde problemene med beina dine. Det betyr at du vanskelig kan ta med i regnestykket utgiftene knyttet til hundehobbyen, da disse jo ville ha vært like høye uansett. Du må lage et regnestykke i forhold til utgifter til vanlige aktiviteter i hverdagen, så som handling, tannlege, besøk hos familie etc.

Det stemmer at det er lettere å få grunnstønad til transport enn støtte til bil, (men det er slett ikke enkelt!), men beløpet du oppgir er altfor høyt. Det er sjelden at det gis høyere sats enn 3, og det tilsvarer ca. 1300,- pr måned.

ok,

da husker jeg feil,

vedkommende var i vertfall veldig glad for dette og sa det var lettere å få innvilget enn bil, det er jo fint om Trine får ca 1300 ekstra pr mnd. Videre kan hun jo søke grunnstønad for sin adhd/add, jeg vet man kan få det pga av større utgifter til klær og andre ting, fordi de med adhd/add mister tingene sine fortere. (forenklet forklart)

Jeg tenker at det er forsøket verdt å se nærmere på denne muligheten, men at det kan være greit å ikke ha altfor store forhåpninger, da disse vurderingene er strenge. Du må kunne dokumentere kostnadene og vise at de er høyere enn hva de ville ha vært om du ikke hadde problemene med beina dine. Det betyr at du vanskelig kan ta med i regnestykket utgiftene knyttet til hundehobbyen, da disse jo ville ha vært like høye uansett. Du må lage et regnestykke i forhold til utgifter til vanlige aktiviteter i hverdagen, så som handling, tannlege, besøk hos familie etc.

Må man dra på nav for å søke eller kan man søke på nett?

Anonymous poster hash: a4e2f...cb9

Annonse

ok,

da husker jeg feil,

vedkommende var i vertfall veldig glad for dette og sa det var lettere å få innvilget enn bil, det er jo fint om Trine får ca 1300 ekstra pr mnd. Videre kan hun jo søke grunnstønad for sin adhd/add, jeg vet man kan få det pga av større utgifter til klær og andre ting, fordi de med adhd/add mister tingene sine fortere. (forenklet forklart)

Men mister hun faktisk tingene sine fortere, eller skal hun lyve?

Anonymous poster hash: e2d14...282

ok,

da husker jeg feil,

Jeg tror du tar feil mht sannsynligheten for at Trine vil kunne få grunnstønad som følge av ADHD. Det gis ofte til barn, men ikke voksne som fungerer såpass bra som Trine.

Søknader om grunnstønad krever svært god dokumentasjon på ekstrautgiftene som følge av sykdom, og svært mange søknader avslås.

ok,

da husker jeg feil,

Hvis du leser hva de skriver nedenfor, så vil du få et inntrykk av hvor strenge NAV er i disse vurderingene:

Utdrag av Arbeids- og velferdsetatens retningslinjer om grunnstønad til

ekstra transportutgifter

NAV 06-03.12 Bokmål Fastsatt 06.2011 PDF-versjon

Når NAV vurderer om du har et nødvendig behov for særskilt transport, ser vi på hvilken reisemåte

det er nødvendig at du benytter for å dekkereisebehovet ditt nå, sammenlignet med hva du gjorde

tidligere. Dersom dette ikke lar seg gjøre, sammenligner vi med den billigste reisemåten som det

er rimelig å vente at en frisk person benytter for å dekke det samme reisebehovet. Hvis du må

reise på en dyrere måte enn tidligere, eventuelt dyrere enn den billigste reisemåten en frisk person

med rimelighet kan benytte, legges forskjellen i transportomkostninger til grunn (for eksempel hvis

du i dag må benytte drosje der du tidligere har benyttet buss). Hvis du ellers kunne gått, legges

hele omkostningen til grunn. Det er imidlertid ikke ubegrenset hvor langt det er rimelig å regne

med at friske personer går for å utføre dagligdagse gjøremål. Det kan neppe forventes at friske går

mer enn to kilometer hver vei for slike vanlige gjøremål.

Hvilken reisemåte som er nødvendig, må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Ved vurderingen tar vi hensyn

til både lidelsen din og kommunikasjonsmessige forhold som har betydning for transportmulighetene

dine. Vi presiserer at bruk av en dyrere reisemåte bare kan gi grunnlag for grunnstønad dersom det

er nødvendig å reise på denne måten. Ved ekstrautgifter ved bruk av privat bil, egen eller andres, vil

du få grunnstønad på 2,00 kroner per kilometer (tilsvarende kompensasjon ved syketransport). Ved

bruk av egen bil kan andre utgifter komme i tillegg.

Privat bil er i dag det vanligste transportmiddelet i Norge, og det må derfor vurderes om bruk av egen

bil faktisk medfører en ekstrautgift for deg. Du får bare grunn stønad til drift av egen bil dersom det i

dag faktisk er en ekstrautgift, sammenlignet med tidligere, eller friske i samme situasjon. Du får bare

stønad hvis du ikke klarer å gå den aktuelle strekningen, bruke offentlige transportmidler (der slike

fi nnes) eller bruke andre transportmidler.

Selv om du bruker egen bil, kan utgiftene til drift av bilen bare legges til grunn dersom bil faktisk er det

billigste transportalternativet. Dersom det for eksempel viser seg at drosje er et billigere (og samtidig

hensiktsmessig) transportalternativ, ser vi bort fra bilutgiftene og legger til grunn de utgiftene du ville

hatt ved bruk av drosje.

Når NAV vurderer grunnstønad til drift av egen bil, undersøker vi hvilke utgifter du hadde til transport

tidligere. Dersom du hadde egen bil, vil det allerede foreligge utgifter til årsavgift, forsikring, drift og

vedlikehold. Grunnlaget for grunnstønaden vil være de ekstrautgiftene som nå er påløpt, det være seg

i form av økte driftsutgifter, økte forsikringsutgifter eller annet. Årsaken kan være at du nå har behov for

større bil enn tidligere, eller at du må benytte bilen til alle transportformål, hvor du tidligere har gått eller

benyttet offentlige kommunikasjonsmidler. Du kan få grunnstønad til drift av bil både til reiser knyttet til

arbeid, opplæring, eget erverv og til bedring av den alminnelige funksjonsevnen.

Jeg får vel forsøke å søke. Bah...jeg hater å be om penger.

Takk, håper jeg også.

Hei!

Kanskje den sykepleieren kan hjelpe deg?

Jeg/vi hadde ikke fått noe hjelp om det var opp til meg, jeg har/hadde det bra, men så kom det en sykepleier for mange år siden som mente vi hadde både rett og krav på mye, så søkte hun, og det var mitt første møte med søknader.

(kort oppsummert) (jeg måtte bare underskrive, på en masse, som hun sa jeg skulle, og som gikk for fort for meg)

(jeg har forsinket prossisering og tenker både langsommere og på en annen måte) (sykepleieren tenkte kjapt og slik nav ønsker)

Da hun også ville vi skulle søke på bil, var jeg så sliten at jeg ikke orket mer, så sluttet hun, og på slutten orket jeg ikke treffe noen, heller ikke henne. Hun var veldig snill, men det ble litt utmattende på en merkelig måte, det ble så mye som til slutt ikke stemte og jeg følte jeg mistet mer og mer grepet. (når min mann kom hjem oppfattet han meg som litt forvirret og trist, men alt jeg kunne si og kan si, er at hun var veldig snill og hjelpsom) , for hun var bare snill, fulgte meg hit og dit, det var feks umulig for meg på den tiden å bare kjøre til bibloteket, jeg kunne kjøre dit, men snu, hvis ikke parkeringsplassen var ledig, da mente hun jeg skulle lete etter en annen parkeringsplass, men sånn fungerte det ikke for meg på den tiden. Hun kunne også samtidig bestemme  feks hvor jeg skulle kjøre, så selv om jeg ble fortvilt og ikke ville så måtte jeg svinge til høyre når hun sa det:-(

Og når jeg ikke var sulten, måtte jeg spise...det var både rart, skremmende, forvirrende og :

Merkelig? Men sånn var hennes system.

Det var mitt møte med et forunderlig system.

Jeg er ikke i tvil om at hun var et meget snilt og velmenende menneske, men jeg fikk den følelsen av å ikke forstå, som om man er fra en annen planet.

Jeg håper det ordner seg for deg.

Annonse

Videre kan hun jo søke grunnstønad for sin adhd/add, jeg vet man kan få det pga av større utgifter til klær og andre ting, fordi de med adhd/add mister tingene sine fortere. (forenklet forklart)

Kanskje det kan innvilges med en god søknad, men syns du det er riktig? At en voksen person med normal intelligens skal få støtte for det å miste klær/ting, selv om vedkommende aldri har skrevet noe om at det er et problem hun har?

Etc.

Kanskje det kan innvilges med en god søknad, men syns du det er riktig? At en voksen person med normal intelligens skal få støtte for det å miste klær/ting, selv om vedkommende aldri har skrevet noe om at det er et problem hun har?

Etc.

Det syntes jeg ville være umoralsk, på grensen til 'trygdesvindlings'.

Men mister hun faktisk tingene sine fortere, eller skal hun lyve?

Jeg både mister og ødelegger (ikke med vilje), men jeg aner ikke om det er mer enn vanlig. Jeg har ødelagt 3 mobiler på et år. Er det vanlig? Jeg ville aldri løyet for å få støtte til noe.

Med den holdningen der er det kanskje ikke så rart du surrer med økonomien...

Jeg surrer ikke med økonomien, jeg får 10 000 mindre i mnd enn jeg pleide. Jeg har faktisk kontroll på økonomien, ellerså hadde jeg ikke visst at dette ikke fungerer i lengden.

Etc.

Kan det bare være et problem dersom man skriver om det? Det syns jeg var en merkelig ting å skrive. Hvem er det man skal fortelle at man ødelegger ting til? Du kan snakke med gamle sjefen min og spørre hvor ofte jeg måtte ha ny arbeidsbukse eller mobiltelefon ;) Jeg er vant med å håndtere slike ting på egenhånd, men det er ikke så lett når inntekten er redusert så mye.

Jeg surrer ikke med økonomien, jeg får 10 000 mindre i mnd enn jeg pleide. Jeg har faktisk kontroll på økonomien, ellerså hadde jeg ikke visst at dette ikke fungerer i lengden.

Du har ikke kontroll på økonomien om du går 2000 i minus per måned. Det er alltids måter å spare penger på. Selv om du ikke røyker for 2000 kan det sammen med andre ting bli nok. Hva bruker du på mat? Er det slik at du ikke kunne brukt ett øre mindre på mat? Når du sier at "utgiftene" dine er 2000 mer enn du har, så høres det nærmest ut som faste månedlige avdrag.

Og nøyaktig hvorfor har du ødelagt 3 mobiler? Hva skjedde?

Det bør være mulig å klare seg fint på 20000 i månenden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...