Gå til innhold

Hund som hjelpemiddel for bedre psyke?

Anbefalte innlegg

Gjest gjesteleser
Skrevet

Noen som vet om man kan få støtte fra NAV til hund, når hunden vil bedre ens psykiske helse? Ved f.eks. angst og depresjon vil jo en hund være til stor hjelp, ved å gi omsorg og kjærlighet men også ved å kreve faste rutiner, aktivisering og sosialisering. Bare det å bidra til et større sosialt nettverk kan gi mange positive ringvirkninger. Er det noen som har erfaring med å søke om eller motta slik støtte, enten på vegne av seg selv eller pasienter/brukere?

Ser jo hele tiden at narkisene får seg hund fordi de da får mer penger fra nav, er det noe spesielt for dem (rusavhengige)?

Skrevet

Noen som vet om man kan få støtte fra NAV til hund, når hunden vil bedre ens psykiske helse? Ved f.eks. angst og depresjon vil jo en hund være til stor hjelp, ved å gi omsorg og kjærlighet men også ved å kreve faste rutiner, aktivisering og sosialisering. Bare det å bidra til et større sosialt nettverk kan gi mange positive ringvirkninger. Er det noen som har erfaring med å søke om eller motta slik støtte, enten på vegne av seg selv eller pasienter/brukere?

Ser jo hele tiden at narkisene får seg hund fordi de da får mer penger fra nav, er det noe spesielt for dem (rusavhengige)?

Det tror jeg ikke er mulig. Det er imidlertid for tiden et pågående servicehundprosjekt i nav, og dersom dette med tiden blir utvidet, så kan det kanskje også bli slik i fremtiden at psykiske lidelser kan gi grunnlag for hund. https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hva+har+du+vansker+med/Relatert+informasjon/Servicehund-prosjektet.383791.cms

Skrevet

Er det så dyrt å ha hund?

Anonymous poster hash: d0986...9c4

Skrevet

Er det så dyrt å ha hund?

Anonymous poster hash: d0986...9c4

Det velger man litt selv, men i utgangspunktet er det ikke dyrt i det hele tatt. Ca 400 kr mnd for mat og forsikring. Slenger du på en 50-lapp så har du til godbiter også. Leker kan man enkelt lage selv. Men om det skjer noe med hunden så kan det fort bli ganske dyrt.

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til at alle skal kunne ha hund fordi det er så god "medisin" En hund krever en rimelig stabil og tydelig leder for å bli en trygg og harmonisk hund. 

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til at alle skal kunne ha hund fordi det er så god "medisin" En hund krever en rimelig stabil og tydelig leder for å bli en trygg og harmonisk hund. 

Forsåvidt egentlig veldig enig. Men i noen tilfeller så er det nettopp pga hunden at man holder seg stabil. Det skjer hele tiden at jeg må ta meg sammen fordi jeg syns det er urettferdig for en hund å måtte være vitne til mine raseriutbrudd. Så jeg må holde tilbake, det hadde jeg ikke klart om jeg ikke hadde hatt hund. Men nå tror jeg det er få som tar så mye hensyn til hunden som det jeg gjør, så generelt er jeg vel egentlig også litt skeptisk til akkurat det.

Skrevet

Forsåvidt egentlig veldig enig. Men i noen tilfeller så er det nettopp pga hunden at man holder seg stabil. Det skjer hele tiden at jeg må ta meg sammen fordi jeg syns det er urettferdig for en hund å måtte være vitne til mine raseriutbrudd. Så jeg må holde tilbake, det hadde jeg ikke klart om jeg ikke hadde hatt hund. Men nå tror jeg det er få som tar så mye hensyn til hunden som det jeg gjør, så generelt er jeg vel egentlig også litt skeptisk til akkurat det.

Jeg har hørt relativt mange tilsvarende historier om at folk holder bedre styr på seg selv som følge av sitt hundehold. Kjenner f.eks. en som tidligere til stadighet ble lagt inn med alvorlige allergiske reaksjoner som følge av at hun fikk i seg ting hun ikke tålte, etter at hun fikk ansvar for hund har ikke dette skjedd en eneste gang.

Generelt sett så er det visstnok godt dokumentert at hundehold fører til bedre helse og forlenget levetid, jeg har ikke sett denne forskningen selv, men har fått den referert flere ganger. Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg mener at hvem som helst bør få seg hund, hundeeiere må kunne ta ansvar før det kan forsvares å utsette hunden for prosjektet.

Skrevet

Det finnes mange hunder ute på finn som gis bort gratis. Hva med å se der først? Eller sjekke dyrebeskyttelsen?

Anonymous poster hash: 62c74...572

Skrevet

Jeg har hørt relativt mange tilsvarende historier om at folk holder bedre styr på seg selv som følge av sitt hundehold. Kjenner f.eks. en som tidligere til stadighet ble lagt inn med alvorlige allergiske reaksjoner som følge av at hun fikk i seg ting hun ikke tålte, etter at hun fikk ansvar for hund har ikke dette skjedd en eneste gang.

Generelt sett så er det visstnok godt dokumentert at hundehold fører til bedre helse og forlenget levetid, jeg har ikke sett denne forskningen selv, men har fått den referert flere ganger. Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg mener at hvem som helst bør få seg hund, hundeeiere må kunne ta ansvar før det kan forsvares å utsette hunden for prosjektet.

Det er jo veldig bra om hunder kan være til hjelp. Jeg vet ikke noe om dette, kanskje syke mennesker er flinkere til å ta seg av hunden sin enn friske. Jeg har vært hjelpeinstruktør på valpekurs og ble overrasket over hvor lite tid folk gadd å bruke på hunden sin. Unger skulle på trening og man skulle trene selv og det ene med det andre. De hadde ikke 2 timer, 3 dager den ene uka å sette av til valpen. Da tenker jeg at man kanskje ikke burde ha hund. Og når man ser alle på finn så viser jo det at alle absolutt ikke burde hatt hund. Men det betyr jo ikke at mennesker med utfordringer er dårligere hundeeiere enn andre. Og i et sånt prosjekt vil jeg jo tro at hundene og eierene blir fulgt opp. Det er jo ganske lett å se om en hund har det bra eller ikke. Det er kanskje mest i hjem med narkotika- og/eller alkoholmisbruk hvor jeg er mest bekymret. De hundene har det ikke bra. Man kan vel anta at det kanskje ikke har noe å si om man er syk eller ikke med tanke på hundehold. Og jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv og jeg vet at mine hunder har hindret meg fra å gjøre mye dumt.

Gjest gjesteleser
Skrevet (endret)

Jeg er ikke SÅ psyk altså :-)

Har tenkt godt gjennom det å få hund, vi har tid nok og er klar over hvor mye jobb det er. Jeg hadde aleneansvar for hest i flere år.  Gubben har hatt lyst på hund lenge, han har vokst opp med det. Litt av problemet er at han vil bare ha den rasen han er vokst opp med, da koster det 15k for en valp. Det er veldig få av den rasen som blir omplassert/solgt som voksne, det har vi lett etter lenge. 

For min del vil en hund bety kameratskap og aktivisering siden jeg studerer deltid og er mye hjemme, og være en pådriver til å utvide et ganske snevert sosialt nettverk.

Tenkte altså ikke at NAV skulle kjøpe hund til oss, men om det går an å søke støtte til månedlige merutgifter som forsikring, mat, og transport siden det vil bli mer av det om jeg skal på miljøtrening/valpekurs osv.

Endret av gjesteleser
Skrevet

Har tenkt godt gjennom det å få hund, vi har tid nok og er klar over hvor mye jobb det er. Jeg hadde aleneansvar for hest i flere år.  Gubben har hatt lyst på hund lenge, han har vokst opp med det. Litt av problemet er at han vil bare ha den rasen han er vokst opp med, da koster det 15k for en valp. Det er veldig få av den rasen som blir omplassert/solgt som voksne, det har vi lett etter lenge. 

For min del vil en hund bety kameratskap og aktivisering siden jeg studerer deltid og er mye hjemme, og være en pådriver til å utvide et ganske snevert sosialt nettverk.

Tenkte altså ikke at NAV skulle kjøpe hund til oss, men om det går an å søke støtte til månedlige merutgifter som forsikring, mat, og transport siden det vil bli mer av det om jeg skal på miljøtrening/valpekurs osv.

Tviler sterkt på at dere får noen støtte til det.

Skrevet

Hvilken rase er det snakk om ? :)

Skrevet

Det tviler jeg sterkt på, for å si det sånn (det skulle da bare mangle også). Få dere en tilnærmest gratis omplasseringshund, så har dere et "fond" på 15K til "driftsutgifter". Burde holde en stund.

Skrevet

Har dere undersøkt muligheten for å ha en på fôr?

Skrevet

Høres ut som hund er en god ide:-) Jeg er ganske sikker på at dere ikke kan få dekket utgifter til hundehold fra NAV.

Skrevet

Jeg mener at viss man ikke kan organisere økonomien sin slik at man får råd til mat, dyrlege, leker og andre nødvendige ting til dyra sine, så burde man heller ikke ha dyr.

Skrevet

Det er dyrt å holde hund ,mat koster ca 300-400 kr i mnd for en stor hund,og ca halvparten for en liten ,så har du utstyr, leker,bur osv,du bør også ha forsikring for det koster glatt 10 000 til 20 000 for å operere en skadet hund.Så er det vaksine og tannpleie 1 gang i året. Og middel mot skogens blodsugende kryp i sommer halvåret.

Medlemskaps avgift til lokal hundeklubb eller NKK vis du vil bruke noen av disse tilbudene.

Så er det viktig å velge en rase som er rett for dere,ikke bare etter hvordan hunden ser ut,husk å være realistis når dere velger hund,noen raser trenger mye trim, andre kan være vansklige å trene,noen krever mye pelstell og ikke minst noen raser er veldig utsatt for medfødte problemer.

Det kan også være lurt å tenke på hvor du bor ,hva du har av plass.

Jeg trornok heller ikke at du får dekket hund av NAV,det er nok fortsatt for mennesker med visse fysiske handikap.

Omplassering kan gå men her må dere være nøye ,det kan være mer enn alergi og dårlig tid som gjør at folk omplaserer hunden sin,sørg for å få all inf om hunden og spesielt om sykdom,hvordan den er med barn og andre dyr.

Anbefaler deg også vis du får hund,å kastrere hanhund og p-sprøyte tispe,da får bade du og hunden et bedre liv.

Anonymous poster hash: 060c1...468

Skrevet

Anbefaler deg også vis du får hund,å kastrere hanhund og p-sprøyte tispe,da får bade du og hunden et bedre liv.

Anonymous poster hash: 060c1...468

Det var da også noe å anbefalle. Det er ikke lov å kastrere hunder i Norge med mindre man har en medisinsk grunn. Det er da ingenting som sier at hunden får det bedre dersom den kastreres. Om man en gang ønsker å konkurrere med hunden så kan man også bare glemme det dersom den er kastrert etter 1. feb i år. Jeg har to hannhunder, ingen av dem er kastrerte. Hverken de eller jeg lider av den grunn. Joda, de er litt stressa når noen i nærheten har løpetid, men det er oftere at ingen har løpetid og da er de ikke stressa. I de stressa periodene så trener jeg bare litt mer med dem. De er så gira og fine i farta da :) Og roer seg bra etter noen spor eller romsøk.

Skrevet

Min mann ble bedre både fysisk pg psykisk etter at vi fikk hund. Han har en alvorlig hjertesykdom.

Rutiner for hunden er viktig hos oss, og hunden får regelmessig trim, noe som helt klart også har bedret hans helse.

Jeg har stor tro på at det kan hjelpe mange, men en må være sikker på at man kan ta vare på den resten av dens liv. Det er jo omtrent som å ha et barn.

Skrevet

Det er jo veldig bra om hunder kan være til hjelp. Jeg vet ikke noe om dette, kanskje syke mennesker er flinkere til å ta seg av hunden sin enn friske. Jeg har vært hjelpeinstruktør på valpekurs og ble overrasket over hvor lite tid folk gadd å bruke på hunden sin.

Jeg tenkte på en ting i forbindelse med økonomi-tråden din: Det er ikke en hund eller to som bor i nærheten av deg, som er mye alene på dagtid - og som du kunne være "dagmamma" for et par dager i uka, mot betaling og utgiftsgodtgjørelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...