Gå til innhold

Hund som hjelpemiddel for bedre psyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror absolutt en hund kan hjelpe mange, men jeg mener det blir feil å bruke skattepengene våre på dette.

For noen kan en ferie til USA hjelpe - skal de få støtte til den?

For noen kan en hage de kan stelle hjelpe - skal de få støtte til den?

For noen kan en ny, finere bil hjelpe - skal de få støtte til den?

For noen er musikk så viktig for helsen at et nytt stereoanlegg kan hjelpe - skal de få støtte?

Osv.

Jeg er psyk selv, og har vært veldig sint på måten de som mottar støtte fra NAV blir mistenkeliggjort, men jeg blir litt forvirret av å være her på Dol og se alt det folk tenker de bør få støtte til....

Anonymous poster hash: 815cf...26e
Nicklusheletida
Skrevet

Støtte til hundehold ? :o Hvordan klarer man å tenke ut en slik mulighet ? :o

Gjest gjesteleser
Skrevet (endret)

Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt spurte er alle narkisene som skaffer seg hund for å få mer penger. I og med at de faktisk får det, må det jo eksistere en eller annen mulighet til å få støtte.

Tro meg, jeg er ikke ute etter å snylte på noen som helst. Jeg har AAP og betaler skatt av det jeg også, jeg har jobbet siden jeg fikk lov å ta sommerjobb første gangen som tolvåring. 

Dette er en av tingene jeg ikke liker med DOL, hvordan mange tror de har fasit og vet alt om hvordan andre tenker. Folk fyrer opp hverandre og driter i å sjekke hva trådstarter egentlig spør etter. Forhåndsdømming, med mindre man er en av den faste "familien".

Eneste jeg gjorde var å spørre om noen kjente til om man kunne få. Det er det fullt mulig å svare på uten moralprekener. Men det er jo fint å vite at ifølge dol-familien er jeg en giddalaus snylter av en sløsekopp som uansett ikke er i stand til å ta meg av en hund. Som om jeg bryr meg!

Endret av gjesteleser
Skrevet

Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt spurte er alle narkisene som skaffer seg hund for å få mer penger. I og med at de faktisk får det, må det jo eksistere en eller annen mulighet til å få støtte.

Tro meg, jeg er ikke ute etter å snylte på noen som helst. Jeg har AAP og betaler skatt av det jeg også, jeg har jobbet siden jeg fikk lov å ta sommerjobb første gangen som tolvåring. 

Dette er en av tingene jeg ikke liker med DOL, hvordan mange tror de har fasit og vet alt om hvordan andre tenker. Folk fyrer opp hverandre og driter i å sjekke hva trådstarter egentlig spør etter. Forhåndsdømming, med mindre man er en av den faste "familien".

Jeg er litt overrasket over at du forteller at narkomane får økt stønad dersom de har hund, men i så fall må det være noe som er en del av økonomisk sosialhjelp som jo utmåles mer konkret ut i fra den enkeltes behov, i motsetning til AAP og uføretrygd.

Det du spør om er ikke mer absurd enn at NAV betaler for opplæring av enkelte servicehunder som gis til mennesker med bestemte typer funksjonshemming. I slike tilfeller argumenteres det med at hunden kan hjelpe brukeren sin slik at de trenger noe mindre hjelp fra andre (det offentlige), men min erfaring er at den viktigste effekten også av disse hjelpehundene handler mer om psykisk velvære enn praktisk hjelp. Utdanning av en hjelpehund kostet for en del år siden 250 000,-

Skrevet

Eneste jeg gjorde var å spørre om noen kjente til om man kunne få. Det er det fullt mulig å svare på uten moralprekener. Men det er jo fint å vite at ifølge dol-familien er jeg en giddalaus snylter av en sløsekopp som uansett ikke er i stand til å ta meg av en hund. Som om jeg bryr meg!

Hvordan vet du at narkiser får mer penger av å ha hund, om jeg tørr spørre?

Anonymous poster hash: 62c74...572

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg vet ikke alt om hvordan folk tenker. Det er motsatt.

Jeg er undrende til hvordan folk kommer på det og en smule sjokkert. Kanskje jeg heller bør være imponert over hvor fantasifulle enkelte er.

Skrevet

Jeg tenkte på en ting i forbindelse med økonomi-tråden din: Det er ikke en hund eller to som bor i nærheten av deg, som er mye alene på dagtid - og som du kunne være "dagmamma" for et par dager i uka, mot betaling og utgiftsgodtgjørelse?

Hmm...er jo mange hunder her, men vet ikke om noen av dem er så mye alene eller om eierene er interessert i å betale for å få dem passet. Så er det noen som må tilvennes mine hunder, noen hannhunder vil kanskje ikke gå. Men jeg kunne jo lagt ut på finn kanskje eller om det finnes noe lokalt sted man kan legge ut annonser. Skrive at jeg kan passe et par hunder på dagtid, men at jeg da ønsker at den andre eieren tar seg tid til tilvenning først. Å kaste en hannhund inn på en annen hannhunds territorie kan liksom slå et par veier :P Jeg kan klare 4 hunder på tur så da trenger jeg jo ikke gå noe mer enn jeg pleier. Jeg vet ihvertfall at de hundene som har vært hos meg syns det er kjempe moro i hagen her :)

Skrevet

Men jeg kunne jo lagt ut på finn kanskje eller om det finnes noe lokalt sted man kan legge ut annonser. Skrive at jeg kan passe et par hunder på dagtid, men at jeg da ønsker at den andre eieren tar seg tid til tilvenning først.

Prøv i lokalavisa eller gratistrykksaker som går til alle i området, som menighetsblad (de inneholder ofte mye annet enn kirkestoff), evt. lapp på nærbutikken.  Du kan jo bare skrive noe helt enkelt, f.eks. "Bor du i XXX-området og bekymrer deg for om hunden din får for lite mosjon eller er for mye alene - ta kontakt med......"  Så kan du ta opp tilvenning hvis du får henvendelser.  Lykke til!

Skrevet

Prøv i lokalavisa eller gratistrykksaker som går til alle i området, som menighetsblad (de inneholder ofte mye annet enn kirkestoff), evt. lapp på nærbutikken.  Du kan jo bare skrive noe helt enkelt, f.eks. "Bor du i XXX-området og bekymrer deg for om hunden din får for lite mosjon eller er for mye alene - ta kontakt med......"  Så kan du ta opp tilvenning hvis du får henvendelser.  Lykke til!

Ja, det kan jeg gjøre. Ohh...skummelt, da må jeg forholde meg til folk, men jeg liker jo hunder. Takk for tipset :)

Skrevet

Ohh...skummelt, da må jeg forholde meg til folk, men jeg liker jo hunder.

Det er ikke sikkert det vil handle om mer en litt telefonkontakt.  De "kundene" jeg tenker på, er såpass travle at det ikke er nye venner de søker etter, men avlastning med hunden.  Så det blir neppe skumlere enn når du er nødt til å ringe helsevesenet eller andre "apparater" ;)  

Skrevet

Det er ikke sikkert det vil handle om mer en litt telefonkontakt.  De "kundene" jeg tenker på, er såpass travle at det ikke er nye venner de søker etter, men avlastning med hunden.  Så det blir neppe skumlere enn når du er nødt til å ringe helsevesenet eller andre "apparater" ;)  

Haha...skummelt nok det ;) Men det var alikevel en god idé som jeg skal undersøke nærmere :)

Skrevet

Jeg tror nok ikke narkomane får noen som helst støtte til å ha hund. De fleste tunge narkomane er ikke skikket til å ha hund, kan jeg tenke meg, med ofte veldig dårlige boforhold og veldig uregelmessig livsstil. Myndighetene vil neppe gi støtte til at noen får dyr som de ikke kan gi et rimelig godt liv. Når noen av dem har hund likevel, kan de nok ha hatt den fra før, fått den eller kjøpt dem av noen som ikke bryr seg så mye om hunden havner - men støtte til dem vil jeg aldri tro de får. 

Ellers tror jeg hunder kunne være veldig bra å ha for mange psykisk syke, så sant de kan gi den ordentlig stell og mosjon da, selvsagt. Det er mye både selskap, trøst og varme i en hund, og så kan den få en til å få rutiner på dagen og god mosjon :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...