Gå til innhold

Seroquel som sprøyte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Finnes seroquel som sprøyte nå og? I tilfelle, har den sløvhet/tretthet som bivirkning?

Om ikke, finnes det AP i sprøyteform som ikke er sløvende og økt matlyst som en vanlig bivirkning?

Anonymous poster hash: e8114...5f3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Seroquel finnes dessverre ikke i sprøyteform.

Det er ikke enten/eller om medisiner gir beroligende/sløvende effekt og økt marlyst eller ikke. Men det er klare gradsforskjeller fra de som gir mye til de som gir lite. Men lite bivirkninger på dette feltet henger sammen med klart mindre effekt på angst og mindre god effekt på søvn.

For nye AP som finnes i sprøyteform er rekkefølgen slik fra minst vektpåvirkning til mest:

Abilify - Risperdal consta/Xeplion - Zyprexa/ZypAdhera.

Hvis Seroquel hadde vært i sprøyteform, ville den plassert seg mellom Risperdal og Zyprexa.

Husk at dette er på gruppenivå. På individnivå er det personer som mener de får vektøkning av Abilify, og det er også mange som ikke får vektoppgang av Zyprexa.

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Kan du svare på et par til tror du?

Om man får det i sprøyteform, HVIS man opplever beroliggende/sløvhet - hvordan fungerer det i praksis? I vanlig tabletter så kommer det jo ganske fort. I depotform har jeg selv opplevd at jeg tar det om kvelden for hjelp til søvn, men fungerer uten så mye sløvhet på dagtid. Men i sprøyteform? 

Jeg har tatt abilify i vanlig tabletter. Den måtte jeg slutte med ganske fort, grunnet ekstrem uro i kroppen. Så gale at jeg satt og dunket hodet i veggen (ikke fordi jeg var syk) for jeg følte jeg hadde maur i kroppen. Vil du tro jeg det vil skje i sprøyteform og?

Anonymous poster hash: e8114...5f3
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det enkleste først: Det er særdeles lite sannsynlig at du vil få god effekt av Abilify i sprøyteform.

Det er ofte den ekstra serumkonsentrasjonstoppen en får etter kveldsmedisinen som gir denne ekstra søvneffekten/sløvheten. De aller fleste opplever ikke dette som ubehagelig på dagtid når de bruker sprøyte (i korrekt dose).

Ellers burde jeg nevnt Fluanxol som et alternativ i forrige svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...