Gå til innhold

Dyrt med aktiviteter for barn

Anbefalte innlegg

det er jo viktig at ungene er aktive i fritiden... samtidig som de bør ha tid til  å hvile seg, være sosial og besøke venner, samt å gjøre lekser.......

føler slikt press på at de må trene idrett. 
Jenta mi ønsker å gå i korps, så det skal hun få lov til, men nå har hun en venninne som skal begynne på håndball, og da har hun litt lyst til det og, og jeg vil ikke hindre henne... men det er det økonomiske som bekymrer meg litt. 
Hva omtrent pleier det å koste med håndball? Hva betaler en av utstyr (klær osv) og medlemsskap? 

Anonymous poster hash: 6c756...ba4
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407109-dyrt-med-aktiviteter-for-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er jo viktig at ungene er aktive i fritiden... samtidig som de bør ha tid til  å hvile seg, være sosial og besøke venner, samt å gjøre lekser.......

føler slikt press på at de må trene idrett. 

Jenta mi ønsker å gå i korps, så det skal hun få lov til, men nå har hun en venninne som skal begynne på håndball, og da har hun litt lyst til det og, og jeg vil ikke hindre henne... men det er det økonomiske som bekymrer meg litt. 

Hva omtrent pleier det å koste med håndball? Hva betaler en av utstyr (klær osv) og medlemsskap? 

Ingen som vet? En omtrentlig pekepinn på hva det koster i året med medlemsskap og utstyr hadde vært greit. 

Huff også er det vel dette dugnadgreiene - at man må kjøpe dopapir for et par tusen og det man ikke selger må man kjøpe selv?

Hva treningen koster, må du nesten sjekke i deres lokale klubb, det er store variasjoner i både pris og dugnadskrav.

Håndball er ikke utstyrskrevende, de må ha hallsko og knebeskyttere.  Dessuten er det vanlig at de blir bedt om å kjøpe en håndball hver for å ha med på trening, i riktig størrelse.  Dette får de nok beskjed om av treneren.  Det er flere prisklasser å velge mellom.  Noen legger det heller inn i kontingenten og deler ut en ball til hver.

Hva slags dugnadsinnsats det blir, må du også sjekke lokalt.  Spiller de i serien, må du regne med å være hallvakt en gang i semesteret (være til stede i hallen der de trener en ettermiddag / kveld, rydde og låse) og være med på kampavvikling en helg i løpet av sesongen (selge billetter eller kioskvarer og etter hvert kjøre måltavla og føre kamprapporter).  Om laget i tillegg får salgsoppgaver fra klubben - lodd eller dopapir eller Ullmax-varer - må du spørre en annen håndballforelder i klubben om.

En forskjell mellom håndball og fotball er at også foreldrene betaler for å se på kamper (bl.a. fordi det koster mer å drifte en hall).  Det var 50 kr for noen år siden.  I Oslo krets (som er den eneste jeg har erfaring fra) spilles nesten alle seriekampene i helgene. Det er vanlig at de yngste spiller først (på dagen), så de yngste må møte relativt tidlig på kamp.  Men det er innendørs og du kan kjøpe deg kaffe ;) 

Jeg har altså vært håndballmamma og oppmann / lagleder i årevis, så bare spør hvis du lurer på noe konkret.  Jeg glemte å skrive at prisen er avhengig av årsklassen også, det er vanligvis billigst for de yngste. 

Mht. dugnad er det ofte veldig mange jenter som går på håndball i de store klubbene, så det blir ikke så mye på hver enkelt.  Jeg var i guttehåndballen, og de lagene har langt færre spillere og dermed foreldre.

Vi har en 11-åring som spiller håndball. Det varierer nok veldig fra klubb til klubb hvor mye det koster og hvor mye dugnad det er. Må innrømme at jeg ikke husker hvor mye vi betaler. Det er en medlemsavgift og en spilleavgift. Tipper at den ene er ca 1000 kr og den andre er ca 1500 kanskje? Pr år altså.

Av utstyr trenger hun vanlig gymtøy (t-skjorte + shorts), innegymsko, ball (koster ca 150 på XXL), og gjerne knebeskyttere (ikke lale bruker dette).

Av dugnader så er det først og fremst vakter på turneringer og seriekamper vi har. Til helga skal klubben arrangerer en diger turnering, og da har vi fått tildelt en 6-timers vakt som "teller" på kampene (med elektronisk tavle). Andre ganger har det vært kioskvakt. I løpet av året er det kanskje 2-3 ganger en må ha slike vakter. Vi har ikke noe "hallansvar" på treningene - det er treneren som låser opp og låser. Jentene var på helgetur i vår for første gang, og da var mange foreldre med.

Hos oss koster det forresten ingenting å se på kampene!

Min erfaring med tre barn og flere aktiviteter på hver, er at det er ganske jevnt fordelt med dugnader. Har vært borti både badminton, håndball, fotball, korps, kor, volleyball, ridning. Forresten, ridningen har ikke dugnader (på det nivået jenta er på nå), og det har heller ikke koret.

Kjempegøy å se at ungene trives med aktiviteter! De lærer mye, både sportslig/musikalsk og sosialt! Så kjør på - med både korps og håndball!

Endret av påskelilje

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...