Gå til innhold

Har vært så dårlig i sommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært i Syden og på ferie med barna utenom. Burde være superhappy, men følt meg så dårlig. Har vært skikkelig tung og langt nede.Er kjempesliten. Har ikke fått tatt medisiner. Har ikke orket. Følte bare jeg blir dårligere uansett. Har nå gått i et par uker uten Ritalin og Remeron. Har ikke fått oppfølging i 6 uker pga ferie. Men snakket tidligere i uka med behandleren min på DPS som innstendig ba meg om å starte med medisiner og mente at det var det som gjorde at jeg var så dårlig, men jeg klarer det ikke og orker det heller ikke. Jeg kommer til å bli skjelt ut på mandag. Vet ikke om jeg orker å møte opp til ny time til uka. Alt går bare mot meg. ?

I perioder er jeg i min egen verden og går bare rundt og mumler, barna mine synes det er veldig rart, men jeg klarer ikke å stoppe det. Hva kan det være?

Skrevet

Har vært i Syden og på ferie med barna utenom. Burde være superhappy, men følt meg så dårlig. Har vært skikkelig tung og langt nede.Er kjempesliten. Har ikke fått tatt medisiner. Har ikke orket. Følte bare jeg blir dårligere uansett. Har nå gått i et par uker uten Ritalin og Remeron. Har ikke fått oppfølging i 6 uker pga ferie. Men snakket tidligere i uka med behandleren min på DPS som innstendig ba meg om å starte med medisiner og mente at det var det som gjorde at jeg var så dårlig, men jeg klarer det ikke og orker det heller ikke. Jeg kommer til å bli skjelt ut på mandag. Vet ikke om jeg orker å møte opp til ny time til uka. Alt går bare mot meg.

I perioder er jeg i min egen verden og går bare rundt og mumler, barna mine synes det er veldig rart, men jeg klarer ikke å stoppe det. Hva kan det være?

Hvorfor er det så slitsomt å ta medisiner?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva kan det være?

Det bør være åpenbart: Medisinmangel.

Skrevet

Det er nok medisinmangelen. Men i tillegg vil jeg spørre om hvordan kostholdet er... Får du i deg nok vitaminer, mineraler, omega3 osv? Kutt ut søtsaker, spis sunt og varierert, masse grønnsaker og ta tran! I tillegg - mosjoner, det utløser endofiner som er lykkehormoner. 

Vitaminmangler kan gi energiløshet og nedstemthet.......

Anonymous poster hash: d735a...8c5
Skrevet

Men medisinmangel kan det ikke bare være. Jeg var dårlig før jeg begynte å kutte ut medisiner.

Skrevet

Jeg spiser rimelig sunt på dagtid (grovbrød, smør, friske bær som pålegg, salat til middagen med kjøtt, kylling, fisk etc), men tar ikke omega 3, tran el likn. Jeg spiser godteri og drikker brus på kveldene som trøst. Klarer ikke å slutte med det. Og jeg er overvektig. Kommer ikke ordentlig i gang med fysisk aktivitet, hjelper alltid når jeg er innlagt, men klarer ikke å følge opp hjemme. ?

Skrevet

For meg er Remeron ren gift.  Prøv andre medisiner enn de du nevner.   Jeg blir dårlig ved tanken på at noen tar ritalin og remeron sammen.  Si til legen at disse medisinene ikke gjør deg noe godt, men at du kan tenke deg å prøve noe annet.  Vær bestemt på at du følte deg dårlig før du sluttet med dem.  Husk at dette er ditt liv og du skal ikke gå dopet igjennom livet fordi det er enklest for legestanden.

Anonymous poster hash: 24d4f...cd4
Skrevet

Ja, jeg skal si det til dem. Psykiatrisk sykepleier i kommunen sa til meg på torsdag at jeg sa til henne sist gang, som var i siste del av juni, at jeg var i ferd med å bli dårligere og det var lenge før jeg kuttet ut medisinene.

Skrevet

Jeg spiser rimelig sunt på dagtid (grovbrød, smør, friske bær som pålegg, salat til middagen med kjøtt, kylling, fisk etc), men tar ikke omega 3, tran el likn. Jeg spiser godteri og drikker brus på kveldene som trøst. Klarer ikke å slutte med det. Og jeg er overvektig. Kommer ikke ordentlig i gang med fysisk aktivitet, hjelper alltid når jeg er innlagt, men klarer ikke å følge opp hjemme.

Der ser du - det godteriet er ikke bra. Joda, det gir trøst der og da, men du får en kjapp blodsukkerstigning og lykkefølelsen, og deretter daler det ned. Og man blir enda mer deppa. 

Sukkerstreik er hardt, men etter noen dager vil man ikke lenger like det søte, og da skal det lite til før det blir for søtt. 

Har du tatt noen blodprøver hos legen? Jeg har vært veldig slapp og nedfor etter sommeren, fant ut at jeg hadde meget lavt jernlager. Nå har jeg tatt Floradix jernmikstur og føler energien er på vei tilbake - og dertil humøret.

Det er tungt å komme i gang med mosjon, særlig om man er overvektig, men begynn i det små og øk på etterhvert.

Til og med en liten spasertur daglig hjelper. Avslutt  med noen lette styrkeøvelser hver kveld. Knebøy er veldig effektivt. Det kan du gjøre mens du gjør andre, ting, f.eks. ser tv, eller når du vasker kopper. Lur inn trening i ting du gjør daglig. Sitter du på do - strekk ut beina og bøy... når du vasker hendene eller pusser tennene - gå opp og ned på tå så mange du klarer. Du kan også skyve ene foten bakover og stramme rumpa, holde litt og igjen... 

Ikke tenk at du skal spise sunt og trene for å bli slank - men for å få bedre helse og energi. At du etterhvert blir slankere er bare en bivirkning :)

Anonymous poster hash: d735a...8c5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...