Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• missmas

34

• AnonymBruker

11

• Trine

6

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

magesekken blir mye mindre, som et lite rør, og det skjer hormonelle endringer som påvirker apetitten, den blir nedsatt.

når BMI har bikket 35 blir det nesten umulig å gå ned i vekt og BLI der pga hormonene og kroppen søker høyeste vekt igjen og igjen, og jeg nærmer meg foretruende nær det tallet, så jeg må ha hjelp raskt skal jeg unngå operasjon!

Det er faktisk en del som ett år etter operasjonen er på full fart opp i vekt igjen. Om man vil er det ikke noe problem å trøkke innpå med litt og litt mer og mer mat slik at man utvider magesekken og går tilbake til gamle vaner igjen.

Tror ikke kontrollen kommer med operasjonen. Begynn å dra i butikken når du er mett, da er ikke sjansen så stor for at du kjøper masse usunt. Operasjone eller ikke. Hjertet trenger sunn mat og ikke McDonalds og cola. Om du får lyst på noe så gå deg en tur istede eller ta en gulrot, kålrot el.l. Du er uansett nødt til å endre livsstilen og jeg tror det fort kan bli vanskeligere når man i tillegg skal slite med komplikasjoner etter en operasjon. Du bør først bevise for deg selv at du kan ta kontrollen ellerså kommer operasjonen til å bli bortkastet.

bra jeg spiser verken særlig med is eller sjokolade. problemet er coca cola og at jeg spiser junk food istedet for middag. har aldri fått inn vanen og lage middag sjøl. det er helt tragisk at jeg er sånn. vi får se om jeg greier å snu dette. lord have mercy. kanskje er det for sent, fått påvist bilyd på hjertet.

Gjest Gargamel

bra jeg spiser verken særlig med is eller sjokolade. problemet er coca cola og at jeg spiser junk food istedet for middag. har aldri fått inn vanen og lage middag sjøl. det er helt tragisk at jeg er sånn. vi får se om jeg greier å snu dette. lord have mercy. kanskje er det for sent, fått påvist bilyd på hjertet.

Får håpe den bilyden ikke er farlig. Jeg har ikke helt troen på all forskning som sier at det er umulig å snu sånt, fordi jeg kjenner noen som har lagt om stilen og gått ned varig i vekt. Det inkluderer også folk som har hatt høyere BMI enn 35, og som nå har vært slanke i mange år. Selv om statistikken sier at det er sjelden trenger ikke DU være en del av statistikken.

Jeg er selv 10 kg lettere enn jeg var for noen år siden. Jeg hadde et ganske fornuftig kosthold, men trente ingen ting. Man blir overveldet om man regner på hvor mye man må trene for å gå ned 10 eller 30 kg. Jeg tok ikke så store skritt om gangen, men jeg gjennomførte det jeg hadde bestemt meg for. Jeg startet med 2 relativt lette treningsøkter i uka (sykle til jobb eller ellipsemaskin om vinteren). Først når det var helt innarbeidet begynte jeg å trene mer.

Annonse

Jeg har to konkrete forslag til deg:

1. Drikk aldri noe annet enn drikke som ikke inneholder kalorier. Gjør det til et absolutt forbud. Ikke cola, ikke juice, ikke melk osv. Jeg tror de fleste som bruker litium må ha et slikt forbud dersom de ikke skal gå opp i vekt pga den voldsomme tørsten. Da du gikk nedover i vekt forrige gang, så sluttet du helt å drikke blant annet melk, noe som ga rask effekt. Du kan drikke lightbrus, Fun etc. dersom du vil at det du drikker skal smake noe.

2. Kjøp ferdigmiddager med ok kaloriinnhold som ligger klar i kjøleskapet når du kommer hjem. Fjordland har f.eks. mange middagsretter med et kaloriinnhold rundt 500 pr porsjon. Ikke kjøp middag ute på byen mer enn _maks_ en gang i uken.

Synes også du kan be om hjelp fra DPS sin ernæringsfysiolog. Be om en konkret matliste som du kan følge en stund. Det viktigste tror jeg allikevel er det med hva du drikker.

Annonse

Jeg tror man bare må spise etter kalkulatoren og ikke etter magen/sulten. Lag deg helt klare rutiner, f.eks et knekkebrød til frokost, en Nutrilett bar til lunch eller to skiver med magert pålegg, Fjordland til middag. Suppler med 3-4 frukt eller grønnsaker som mellommåltid.

Etterhvert lærer du kroppen at det ikke hjelper å skrike etter mat. Det kommer ingenting utenom de faste måltidene.

Og tren, vekselvis styrke og kondis, 3-4 ganger i uka.

Hilsen isw, -5kg til nå, kun 15 igjen :-)

Æsj... smakløs mat.

Jeg synes det er dårlig gjort om du prøver å være destruktiv nå. Samme hva du måtte mene om smaken på Fjordland, så er det et godt alternativ for en som ikke får til å lage middag fra grunnen og dermed ender opp med å kjøpe burger ol på vei hjem.

Jeg synes det er dårlig gjort om du prøver å være destruktiv nå. Samme hva du måtte mene om smaken på Fjordland, så er det et godt alternativ for en som ikke får til å lage middag fra grunnen og dermed ender opp med å kjøpe burger ol på vei hjem.

Så dine meninger er sannheten, da?

Syns vedkommende burde bli mer opptatt av å lage ordentlig mat.

Så dine meninger er sannheten, da?

Syns vedkommende burde bli mer opptatt av å lage ordentlig mat.

Godt gammelt ordtak: Ikke la det Beste bli det Godes fiende. Fjordland er en god løsning for mismass dersom hun kan finne noen retter som hun liker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...