Gå til innhold

Sove over hos kjæresten - tenåringer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun er snart 15. Skjønner ikke hvorfor hun ikke får lov, og bedyrer at de skal jo ikke ha sex.

Og vi er kjeeeeempestrenge. Foreldrene til gutten sier ja.

Blir litt frustrert jeg.

Snart 15 - dvs. hun er 14... Guttens foreldre sier ja - selvfølgelig, konsekvensene for ham blir ikke like store hvis noe skulle skje. 

Jeg hadde ikke latt dem få lov.

Hvor gamle var barna deres da de fikk lov til å sove over hos kjæresten?

På samme rom.

Mine fikk lov fra 15-16 års alderen. Kjærestene var jevnaldrende. Nå 15 år senere er de begge gift med sine ungdomskjærester og jeg har fem barnebarn.

Anonymous poster hash: 0cb4e...646

Dere er strenge som ikke lar en 14-åring sove hos kjæresten??☺ Haha, VI var stenge vi, vår fikk ikke lov til dette før etter jul i 2. gym, han ble 18 den våren. Min venninne lot sin sove hos kjæresten fra han var 16, "vanskelig å styre uansett" mente hun, men det er ikke min erfaring. Min ble selvfølgelig sur og mente vi var gammeldagse og kjipe. Vi tenker mer st det er vår jobb som foreldre å være kjipe og gjøre han sur i tenåra ☺️

Venninnas jr er by the way 19 nå og er far til en gutt på 1 år. Han droppet ut av vg, og er (selvfølgelig) ikke sammen med mor til barnet lenger. Vår fikk blod på tann etter Interail med kompiser i sommer, og driver nå og planlegger studier i utlandet, fri og frank som han er... Jeg vet at venninna mi angrer at hun ikke stoppet tidlig festing og ekteskapslignende kjæresteri nå, hun hadde ønsket at han kunne få utforske livet framfor å starte voksenlivet før han er voksen.

Endret av Kayia

Annonse

Dere er strenge som ikke lar en 14-åring sove hos kjæresten??☺ Haha, VI var stenge vi, vår fikk ikke lov til dette før etter jul i 2. gym, han ble 18 den våren. Min venninne lot sin sove hos kjæresten fra han var 16, "vanskelig å styre uansett" mente hun, men det er ikke min erfaring. Min ble selvfølgelig sur og mente vi var gammeldagse og kjipe. Vi tenker mer st det er vår jobb som foreldre å være kjipe og gjøre han sur i tenåra ☺️

Venninnas jr er by the way 19 nå og er far til en gutt på 1 år. Han droppet ut av vg, og er (selvfølgelig) ikke sammen med mor til barnet lenger. Vår fikk blod på tann etter Interail med kompiser i sommer, og driver nå og planlegger studier i utlandet, fri og frank som han er... Jeg vet at venninna mi angrer at hun ikke stoppet tidlig festing og ekteskapslignende kjæresteri nå, hun hadde ønsket at han kunne få utforske livet framfor å starte voksenlivet før han er voksen.

Ikke uenig i at man har en viss påvirkning, men er det ikke grunn til å tro at det kunne gått omtrent likedan med deo selv om begge hadde (evt. ikke hadde) fått lov til å overnatte med kjæreste fra tidlig av? Om ungdommen ønsker klarer de fint å ha sex uten å sove sammen, og en kan bli like gravid på dag-/kveldstid ;).

Ikke uenig i at man har en viss påvirkning, men er det ikke grunn til å tro at det kunne gått omtrent likedan med deo selv om begge hadde (evt. ikke hadde) fått lov til å overnatte med kjæreste fra tidlig av?

Nei det tror jeg ikke.

Klart man ikke har full kontroll, og det ønsker jeg ikke å ha heller. Jeg ønsker imidlertid å vise jr tydelig hva jeg syns er greit og ikke på et generellt plan, og det gjør meg nada at dette gjør meg upopulær innimellom. Jeg tror - i motsetning til mange foreldre nå for tiden - at det er en forskjell på å gjøre noe i smug og det å gjøre noe med aksept, og derfor tror jeg det er superviktig at foreldre tør sette grenser og ikke etterstrebe å være venninne/kompis.

Jeg tror rett og slett at hvorvidt man gjør noe ulovlig eller ikke påvirker hvordan man tenker omkring det man gjør. Viser foreldrene at det er greit at ungene (for det syns jeg en 14-åring er) drikker, har sex og ellers "leker voksne", vil ungene tidlig tenke at det er grei atferd, og ikke en del av det å bryte ut og vokse til. Jeg har ikke lest noe om dette, men både fra min egen oppvekst og gjennom det å være mor ser jeg at de som får lov til alt egentlig "taper" på det på lang sikt.

Endret av Kayia

En ting til: Fra jr var rundt 13 og kjønnsmoden fikk han ikke sove hos venninner lenger heller han. Han hadde lan og overnattig med kompiser, men altså ikke hos venninner. Den neste jenta han sov med var altså kjæresten i 2. gym - iallefall ut fra det vi vet :P

Hilsen Kayia, aka Tante Pose ;)

Endret av Kayia

Klart man ikke har full kontroll, og det ønsker jeg ikke å ha heller. Jeg ønsker imidlertid å vise jr tydelig hva jeg syns er greit og ikke på et generellt plan, og det gjør meg nada at dette gjør meg upopulær innimellom. Jeg tror - i motsetning til mange foreldre nå for tiden - at det er en forskjell på å gjøre noe i smug og det å gjøre noe med aksept, og derfor tror jeg det er superviktig at foreldre tør sette grenser og ikke etterstrebe å være venninne/kompis.

Jeg tror rett og slett at hvorvidt man gjør noe ulovlig eller ikke påvirker hvordan man tenker omkring det man gjør. Viser foreldrene at det er greit at ungene (for det syns jeg en 14-åring er) drikker, har sex og ellers "leker voksne", vil ungene tidlig tenke at det er grei atferd, og ikke en del av det å bryte ut og vokse til. Jeg har ikke lest noe om dette, men både fra min egen oppvekst og gjennom det å være mor ser jeg at de som får lov til alt egentlig "taper" på det på lang sikt.

Jeg mener jeg har lest en del forskning som bekrefter det du sier, men jeg orker ikke lete nå. Skal se om jeg finner det senere.

Hvor gamle var barna deres da de fikk lov til å sove over hos kjæresten?

På samme rom.

Hei!

Her forholder jeg meg til norsk lov, jeg syns 16 år er en grei alder, av flere grunner, men en fordi man skal gradvis gi mer slipp på sine barn, la dem bestemme selv osv...fra 16 til 18 årer det bare to år til de er myndige.

Så derfor syns jeg også det er en god grunn til å respektere de unges rett til privatliv og seksualliv fra 16 år.

Jeg tror også en avslappet innstilling til å "sove over hos kjæresten" langt lettere gir mulighet for trygg sex, enn om det skjer spontant på en fest, i et bøttekott på skolen, eller i en park under hastverk, ikke sikkert man har kondom i lommen når man er uerfaren med sex, ...om det er så desperat og impulsivt sex må arte seg tror jeg det blir mye impulsivitet og lite sikkert.

Og kanskje sier de norske tallene om kjønnsykdommer noe om det.

Jeg syns likevel 16 år er en grei alder, for å på gruppenivå beskytte de unge bådefor sexpress og uønsket seksuell interesse, særlig fra eldre. Så lenge de unge er i et jevnbyrdig forhold som gir dem noe godt, så syns jeg overnatting og sex bør tillattes.

Jeg er i et religiøst miljø, der foreldre legger sterke forbud på sine unges ønsker om feks sex med sin kjæreste, det fører til mye kjapp sex med dårlig samvittighet som følge, begge deler er etter min mening unødvendig. Har man en 16 åring, har de sikkert hatt seksuelle fantasier og sterke drifter fra 12-13 år, er det ikke da på tide, når de treffer en de  elsker å gi slipp, gi tillit, og rom for overnatting og sex? 

Jo det syns jeg.

Jeg kan legge ut en god artikkel om unges egen menig om dette om ønskelig, fra ungforsk.

Jeg syns ikke selv det var såå lett...men jeg visste nå at min lille var blitt stor, da jeg fant kondomer ved PC`en, på nattbordet, skjønte jeg at han er blitt en ung mann og jeg som mor må respektere hans privatliv og endringen det også medfører for oss som foreldre. Det var noe trygt ved kondomene, noe trygt ved hans tydelige mening om at han enda var alt for ung for å bli far, det samme føler sikkert den unge jenta, de studerer begge og er målrettede, barn er ikke noe de tenker på nå, men det at de får lov til å elske hverandre og få tillit til å inngå en seksuell rellasjon tror jeg er viktig.

Min sønn er ikke religiøs som meg, han er ikke noen kopi av meg eller far, men en egen person med egne valg. Så fra 16 år, syns jeg han absolutt som gutt og gryende mann, med mye ansvar må få ta steget ut, kjenne på sin voksenhet.

Anonymous poster hash: c1fd9...3c9

Ser det er ulike meninger her inne, og flere heller til 16 år som grensen.

Det jeg da synes er viktg å nevne er at det bør vel samtidig spille en rolle hvor lenge forholdet har vart?

Ble de kjærester i går, eller for ett år siden. Stor forskjell synes jeg.

Annonse

Flott, hadde vært interessant å lese :)

http://thenationalcampaign.org/sites/default/files/resource-primary-download/ss8_parentinfluence.pdf

https://www.guttmacher.org/pubs/journals/3507209.html

http://www.education.com/reference/article/Ref_Parental_Influence/

Det ser ut som kommunikasjon og åpenhet, samt informasjon om ungdommens handlinger/oppførsel, er den viktigste faktoren. Tydelige grenser, holdninger og overvåkning spiller dog også en stor rolle.

http://thenationalcampaign.org/sites/default/files/resource-primary-download/ss8_parentinfluence.pdf

https://www.guttmacher.org/pubs/journals/3507209.html

http://www.education.com/reference/article/Ref_Parental_Influence/

Det ser ut som kommunikasjon og åpenhet, samt informasjon om ungdommens handlinger/oppførsel, er den viktigste faktoren. Tydelige grenser, holdninger og overvåkning spiller dog også en stor rolle.

Interessant, takk.

For meg handler ikke dette bare om tenåringsgraviditet, men like mye om hvor tidlig man skal begynne å gjøre alt det voksne gjør. Jeg tror at det å eksprimentere med sex, bli kjent med egne grenser, lyster og kropp bør henge sammen, og jeg tror ikke man er moden nok til å vite helt hva man vil og liker når man er 15-16. Jeg tror mange angrer senere ting man lot skje i 15-16-årsalderen, og det er slettes ikke uvanlig å skjønne at grenser foreldre satte som man selv syns var ultrateite når man var tenåring er fornuftige når man blir voksen. I tillegg tenker jeg at livet er langt, og at man trenger å ha gjort unna alt før man er 20, og dette gjelder ikke bare for sex. Jeg tror ellers ikke at unge som ikke får sove med kjæresten ikke har sex - jeg VET jo at min og kjæresten hadde det lenge før de fikk sove hos hverandre. Hyppigheten ble imidlertid en annen enn om de sov sammen rett som det var.

Ellers; vi har alltid snakket masse med han, og gjør det fremdeles. Da han gikk på ungdomsskolen snakket vi om prevensjon, sykdommer og graviditet, og vi hadde et større antall kondomer i en skuff der han kunne plukke uten at vi telte hvor mange som forsvant nå og da. Det forsvant egentlig ikke mange når jeg tenker meg om... Vi snakket egentlig vel så mye om grenser, at nei er et nei, at man kan avbryte et samleie når som helst, at det er lurt å lese kroppspråk fordi mange syns det er vanskelig å si nei, etc etc. Ingen av oss syns dette var spesielt pinlig egentlig.

Interessant, takk.

For meg handler ikke dette bare om tenåringsgraviditet, men like mye om hvor tidlig man skal begynne å gjøre alt det voksne gjør. Jeg tror at det å eksprimentere med sex, bli kjent med egne grenser, lyster og kropp bør henge sammen, og jeg tror ikke man er moden nok til å vite helt hva man vil og liker når man er 15-16. Jeg tror mange angrer senere ting man lot skje i 15-16-årsalderen, og det er slettes ikke uvanlig å skjønne at grenser foreldre satte som man selv syns var ultrateite når man var tenåring er fornuftige når man blir voksen. I tillegg tenker jeg at livet er langt, og at man trenger å ha gjort unna alt før man er 20, og dette gjelder ikke bare for sex. Jeg tror ellers ikke at unge som ikke får sove med kjæresten ikke har sex - jeg VET jo at min og kjæresten hadde det lenge før de fikk sove hos hverandre. Hyppigheten ble imidlertid en annen enn om de sov sammen rett som det var.

Ellers; vi har alltid snakket masse med han, og gjør det fremdeles. Da han gikk på ungdomsskolen snakket vi om prevensjon, sykdommer og graviditet, og vi hadde et større antall kondomer i en skuff der han kunne plukke uten at vi telte hvor mange som forsvant nå og da. Det forsvant egentlig ikke mange når jeg tenker meg om... Vi snakket egentlig vel så mye om grenser, at nei er et nei, at man kan avbryte et samleie når som helst, at det er lurt å lese kroppspråk fordi mange syns det er vanskelig å si nei, etc etc. Ingen av oss syns dette var spesielt pinlig egentlig.

Veldig enig med deg. Fra hva du sier, så høres det i grunnen ut som dere gjorde det meste riktig, i forhold til å begrense risikoen for uheldige konsekvenser.

Hun er snart 15. Skjønner ikke hvorfor hun ikke får lov, og bedyrer at de skal jo ikke ha sex.

Og vi er kjeeeeempestrenge. Foreldrene til gutten sier ja.

Blir litt frustrert jeg.

Absolutt ikke. Den seksuelle lavalderen er 16 år, og jeg ville ikke latt dem overnatte sammen før dette (antakelig ikke så tidlig heller). At de sier de ikke skal ha sex (og kanskje tror de det selv også) ville jeg ikke vektlagt. Alle vet hvor fort det kan skje.

Nei det tror jeg ikke.

Synes det høres ut til at dere har taklet dette på en utmerket måte, likevel tror jeg at jeg kommer til å være mer liberal med hensyn på overnattinger i fast forhold (forutsatt at jeg liker kjæresten - he he). Selvsagt under forutsetning at vi stoler på at "barnet" viser ansvar etc.

Slik det virker nå kan jeg ikke tro eldstemann (14) går inn i et seriøst forhold de nærmeste fem åra, men hvem vet :P.

Våre ungdommer har ikke hatt kjærester ennå (de er 14 og 16), så problemstillingen har foreløpig ikke vært aktuell. Slik jeg tenker nå, så vil 16 år være absolutt minimumsgrense for å få lov til å overnatte hos kjæresten, nettopp pga seksuell lavalder. Jeg ville trolig ikke likt det da heller, og ville prøvd å få dem til å vente enda lenger. Jeg har imidlertid venner som har døtre med kjærester, og de har blitt kjærester i 14-års alderen. I prinsippet ville de også være "strenge" men når forholdet varte lenge, kanskje over et år, så gav de etter, og lot dem få overnatte sammen.

Jeg tenker også slik at det ikke er nødvendig å prøve alt voksne gjør, før de er voksne selv. Jeg håper de kan kjenne på det å være frie og franke og unge voksne lenge, før de binder seg med partner og barn.... Viktig det ed å kunne sette grenser, og ikke akseptere alt ungdommene vil og ønsker, selv om en ønsker å være liberal til en viss grad og la dem utvikle seg individuelt.

Jeg tenker også slik at det ikke er nødvendig å prøve alt voksne gjør, før de er voksne selv. Jeg håper de kan kjenne på det å være frie og franke og unge voksne lenge, før de binder seg med partner og barn.... Viktig det ed å kunne sette grenser, og ikke akseptere alt ungdommene vil og ønsker, selv om en ønsker å være liberal til en viss grad og la dem utvikle seg individuelt.

Jeg er helt enig med deg. Og jeg tror foreldre skal forsøke å være gode forbilder og gi barna rette holdninger fra tidlig av.

Likevel tror jeg foreldre skal innse sin begrensning når det gjelder påvirkningskraft.

Har selv ikke bestemt meg (oss) for noen aldersgrense når det gjelder kjæresteovernattinger for mine (våre) barn, men tviler egentlig på at det vil bli aktuelt veldig tidlig hjemme hos oss... Uansett hadde det nok vært uaktuelt før 16 år, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...