Gå til innhold

Koser de trygdede seg glugg ihjel?

11 stemmer

1. 1. Koser de trygdede seg glugg ihjel?

• Ja
      4
    • Nei
      7

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm, egentlig... hvorfor syns folk det er så "jævlig" å jobbe? Jeg har aldri jobba (kun sommerjobb), så jeg vet ikke. Men jeg har gått på skolen jeg og, i 12 år. Med minimalt med fravær. Hvorfor er jobb noe verre enn det, helt generelt sett?

Kanskje de som jobber ikke vet hvor godt de har det, som klager over hvor ille det er? Generelt snakket.

Anonymous poster hash: b99ea...95e

Jeg koser meg ihvertfall ikke glugg ihjel, men jeg er ikke like plaget som jeg var da jeg jobbet. Men man må jo velge da. Smerter og god økonomi, eller, litt mindre smerter og dårlig økonomi. For meg som egentlig nesten får litt angst når jeg ikke klarer spare er dårlig økonomi ganske trasig, men fortsatt lettere å overleve enn fysiske smerter og kronisk depresjon og stress. Nå kan jeg trekke meg tilbake når jeg ikke fikser mer folk.

Hva er egentlig dette for et spørsmål? Hvem er det som spør? En trygdet, eller en som arbeider?

Dessuten, hvem er "de trygdede"? Denne gruppen er rimelig sammensatt, og det er jo fullstendig umulig å svare på dette spørsmålet ditt. 

Annonse

Å "kose seg glugg ihjel" høres ut som et terningkast 6+ på hverdagen.  Det tror jeg de færreste vil gi, enten de er trygdet eller ikke. 

Ikke dermed sagt at man har så mye å klage over, men de fleste går jo ikke rundt med en intens lykkefølelse på en vanlig mandag. 

Det blir helt meningsløst å påstå at de trygdede har det slik og de andre har det sånn.  Det er store forskjeller, og det kommer an på hvordan man tenker der og da.  Jeg vet at mange som har store helseproblemer savner nettopp den uspennende hverdagen - de ønsker ikke nødvendigvis at de kunne reise til Maldivene, men at de kunne f.eks. gå nedover gata og se på verden uten smerter, slik de kunne tidligere.  En venn av meg er i ferd med å dø av kreft, han savner å kunne snakke og spise.  Han kan nemlig ingen av delene lenger, selv om han er klar i hodet og kan bevege seg omtrent som før.    

Det finnes sikkert en sleiping eller tre som koser seg over at h*n klarte å svindle trygdevesenet (for å kalle det noe) før reglene ble så strenge at det ble altfor vanskelig.  Men det stooore flertall tror jeg aller helst ville bytte med dem som verken har trygd eller problemene som gjør at de får den. 

Men er det egentlig så strengt? Jeg er trygdet, men føler ikke at jeg er spesielt syk.

Hvis den var til meg: Jeg beskrev jo en som liksom hadde gått inn for å bli trygdet, uten å ha noen åpenbar grunn.  Det var helt abstrakt ment, uten noen bestemt i tankene.

Jeg vil ikke vurdere verken din situasjon eller reglene som helhet, jeg vet for lite om begge deler.  Jeg er sikker på at det finnes enkelttilfeller "begge veier" - altså både noen trygdede som kunne vært (delvis) i jobb og noen som får avslag etter en altfor streng vurdering. 

Jeg vil tro det er ganske enkelt å få trygd. Det er jo også en kjekk biinntekt i mer tradisjonelle hjem hvor det er bare mannen som jobber. Så kan fruen stelle huset, bake cupcakes, blogge og stelle håret.

Beklager, jeg trodde et øyeblikk at dette var en debatt med seriøse innslag.

Men egentlig er jeg lei av endeløse "syk eller lat"-tråder, så jeg burde holde meg unna... 

Annonse

Beklager, jeg trodde et øyeblikk at dette var en debatt med seriøse innslag.

Men egentlig er jeg lei av endeløse "syk eller lat"-tråder, så jeg burde holde meg unna... 

Hva innebærer "seriøst" for deg? Er det beslektet med "politisk korrekt"?

De fleste trygdede er uglesette, og folk flest mener de er snyltere. Er det sånn at flertallet tar feil da?

De fleste trygdede er uglesette, og folk flest mener de er snyltere. Er det sånn at flertallet tar feil da?

Jeg tror det er riktigere å si at mange trygdede FØLER seg uglesette og ansett som snyltere, men jeg tror ikke flertallet er av den oppfatning. "Trygdede" er dessuten en lite homogen gruppe.

Hva innebærer "seriøst" for deg? Er det beslektet med "politisk korrekt"?

Du fikk med deg hvilket innlegg jeg syntes var useriøst, nemlig det som handlet om trygd som lett oppnåelig biinntekt slik at husets "frue" kan være hjemme og stelle håret og bake cupcakes? 

Jeg tror slett ikke det er noen utbredt oppfatning at de fleste trygdede er snyltere. 

Du fikk med deg hvilket innlegg jeg syntes var useriøst, nemlig det som handlet om trygd som lett oppnåelig biinntekt slik at husets "frue" kan være hjemme og stelle håret og bake cupcakes? 

Jeg tror slett ikke det er noen utbredt oppfatning at de fleste trygdede er snyltere. 

Det er bare å lese på div nettforum, eller høre på hvordan folk omtaler trygdede i RL, så forstår man at pomp'en har rett.

Jeg tror folk flest ser ned på meg og mener jeg er en skamplett.

Jeg tror ikke folk flest mener noe som helst om deg i det hele tatt.  Ikke om meg heller.  Enkelte mener nok noe om grupper vi tilhører, men det trenger ikke gjelde oss som individer i det hele tatt.

Det er bare å lese på div nettforum, eller høre på hvordan folk omtaler trygdede i RL, så forstår man at pomp'en har rett.

Det er en svært begrenset del av "folk flest" som bruker energien sin i kommentarfeltene.  Det blir som å konkludere med at "folk flest" er erkekonservative rasister og islamhatere etter å ha lest VGs debattsider. 

Jeg hører svært sjelden noen omtale hele gruppen "trygdede" negativt. 

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...