Gjest milla Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Har et spørsmål som jeg lurer på. Hva skjer egentlig med kroppen når den får for liten tilførsel av fett, proteiner og karbohydrater. Det var et sånt hefte i kk denne måneden. Jeg skjekket hvor mye jeg fikk i meg hver dag av fett, proteiner og karbohydrater og det var langt, langt under det annbefalte. Hva gjør jeg da, når jeg ikke vil spise så mye mere mat. Har et kalori inntak på ca 1000hver dag. Noen ganger lavere, men jeg skal øke dette etterhvert. Kan jeg ta noe slags tilskudd? Jeg trener endel i tillegg.. kan dette med proteiner, karbohydrater og fett ha noe å si for fremgangen min? Håper du eller andra kan svare.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Kroppen burde ikke få for lite tilførsel av hverken fett, proteiner eller karbohydrater. Fett er nødvendig for å gi deg energi, for opptak av fettløselige vitaminer og for livsviktige fettsyrer. Karbohydrater er også nødvendig for å gi deg energi. Proteiner er nødvendig for å bygge opp kroppen din, erstatte døde celler, og for å lage hormoner og enzymer. Får du for lite av karbohydrater og proteiner, blir kroppen din i ubalanse og du blir slapp og i dårlig form. Jeg tror 1000 kalorier per dag er alt for lite for deg. Du trenger mye mere, spesielt når du også trener! Energibehovet ditt er avhengig av din alder, vekt, grad av treningsaktiviet, osv. Jeg vil anbefale at du prøver å spise mere, selv om du ikke er sulten, slik at du kan øke kalori-inntaket betraktelig. Skulle du allikevel ikke klare det, så pass på at det du spiser er sunt, kalori-rikt og rikt av vitaminer og mineraler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Hei milla, Alle disse næringsstoffene har viktige funksjoner i kroppen din, og er viktig å få tilført nok av daglig. For lite fett kan føre til dårlig opptak av vitaminene A, D, E og K og andre fettløselige stoffer. Dette kan føre til alvorlige mangelsykdommer som f.eks blindhet og osteoporose. Men i vår del av verden er det vanligste problemet at vi får for mye fett. Alle anbefalinger går derfor ut på å redusere fettinntaket. En ting man skal passe på ved fettinntak er at man får nok av de essensielle fettsyrene i seg. Disse inkluderer bl.a omega-6 og omega-3 fettsyrer. Omega-6 fettsyrer får man gjennom frø, nøtter, helkorn, bladgrønnsaker, og vegetabilske oljer som f.eks maisolje, soyaolje, sesamolje og solsikkeolje. Omega-3 fettsyrer får man gjennom fisk, valnøtter, soyabønner, eller vegetabilsker oljer som rapsolje, soyaolje, og hvetekimolje. Det er ikke vanskelig å få nok av de essensielle fettsyrene dersom kostholdet inkluderer hvertfall noen matvarene som er listet over. Proteiner er viktige byggeklosser i kroppen og må tilføres kroppen daglig. Vi trenger rundt 0,8 til 1,0 g proteiner per kg kroppsvekt daglig. For lavt inntak kan føre til dårlig vekst og utvikling i kroppen og man blir mer mottakelig for diverse infeksjoner. Kroppen blir også nødt til å bryte ned seg selv (f.eks muskler) for å få nok proteiner til å utføre viktig oppgaver. Det er viktig å få alle de essensielle aminosyrene som finnes i proteiner. Gode proteinkilder er kjøtt, fisk, melk og melkeprodukter, egg, og belgfrukter og korn kombinert. Karbohydrater er viktig drivstoff for alle celler i kroppen. Dette er primær-kilden til glukose som cellene kan bryte ned og skape energi til alle funksjoner i kroppen (f.eks å holde organer i gang, drivstoff til muskler etc). De fleste cellene i hjernen og sentralnervesystemet er avhengig av tilførsel av glukose. For lavt inntak av karbohydrater kan sammenlignes med for lite bensin på bilen – du kommer ikke langt uten. Det kan føre til slapphet, og som ved proteinmangel, må kroppen bryte ned seg selv for å få en alternativ energikilde. Når du trener er det viktig med nok proteiner, men spesielt viktig er det med nok karbohydrater. Det er karbohydratene som gir energi til musklene. Jeg synes 1000 kcal daglig er for lite, og håper at du kan øke dette inntaket gradvis etter hvert . Med så lavt inntak vil jeg også anbefale deg at du tar en multivitamin/mineral daglig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.