Gå til innhold

Hva har du fått ut av siste året?

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron

For meg har ikke det siste året vært blant mine beste. Har tidvis følt at livet har stått på stedet hvil/følt meg litt fanget.

Hvis jeg skal ta det som har vært positivt er det blant annet at jeg har vært på to kjekke ferier, har begynt å lære meg et nytt språk, gått litt flere turer og lest litt flere romaner enn jeg pleier.

Jeg har vært gjennom en periode med sykdom som har vært tøff for meg. Det er godt at det nå er over, at jeg har mer kontroll over hverdagen og kan sette mer pris på livet igjen.

Fortsetter under...

Jeg synes det er synd at du har en slik opplevelse. Jeg synes det er trist når noen ikke får hjelp til å bli bedre.

Men er det ikke noen områder du opplever at du har utviklet deg litt på likevel? Har du lært noe nytt for eksempel?

Kan ikke si det, nei. Har snarere glemt ting jeg kunne før.

Gjest Gargamel

I det store og hele har det ikke skjedd veldig mye. Synes forholdet til kona er bra, og har ikke den krisefølelsen og bekymringene jeg hadde for ett år siden og som gjorde at jeg postet på dol. Forholdet er annerledes på den måten at vi begge har begynt å gjøre litt mer som vi selv vil. Hun reiser på tur med venninner hvis hun vil det og jeg drar på tur med venner hvis jeg vi det. Vi spør jo på forhånd for syns skyld. Før gjorde vi alt sammen hele tiden, men det ble egentlig litt "tosomt" og frustrerende. Vi har vel sånn sett blitt 10% skilt, men de 90% vi fortsatt er gift er egentlig bedre enn før. Ferien var kjempebra.

På jobb vet jeg ikke om jeg utvikler meg nok, og jeg har ikke "hårete mål" som motivasjons-pratere sier man skal ha. Jeg hadde høyere stilling før, men har ikke ambisjoner i den retningen lenger. Det går dårligere enn før, men avdelingen har overlevd uten å sparke noen, og det er ikke noen selvfølge nå for tiden. To andre avdelinger i konsernet har blitt lagt ned det siste året, og det har vært oppsigelser de fleste stedene.

Ja, og så har jeg lært mye om psykologi og psykiatri takket være DOL. Har til om med lest flere psykologirelaterte bøker, nå sist "Stille" om introversjon.

Og så har jeg bygd en platting i sommer.

Det er bra med fremgang og opplevelser.  Men jeg kom til å tenke på et sitat her:

"Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet."

Jeg tror at vi i tillegg til jaget etter fremgang skal stoppe opp og oppleve øyeblikket.

Men til spørsmålet så har dette året vært likt som så mange andre år.  Når jeg er frisk så prøver jeg å sette pris på øyeblikket.  Det er vanskeligere når jeg er psyk.  Men jeg har heldigvis hatt en bra periode nå, og det er viktigere enn noe annet i tillegg til at alle mine har det bra.

Anonymous poster hash: be44e...e5f

Det siste året har vært veldig travelt, veldig spennende og lærerikt og utrolig gøy. Jeg har skiftet jobb og får anvende det jeg har kunnskap om, og har satt meg inn i nye fagfelt. Jeg får tillit og ansvar, god tilbakemelding både på jobben jeg gjør og på meg som person og liker veldig godt den rollen jeg har fått. På privaten er det rolig, hyggelig og givende. Mannen min og jeg har det finere enn noen gang og trives ordentlig godt i hverandres selskap. Vi har reist masse, men ogdå kost oss masse hjemme, alene eller med venner. Jr har det bra, er snart voksen og er fremdeles en trygg, klok, varm og fin fyr som vi bare får god tilbakemelding om. Livet er godt og jeg føler meg heldig og takknemlig som har det så godt.

Gratulerer med ny jobb og nye utfordringer :)

Det høres ut som du har det ganske fint der du er nå!

Annonse

For meg har ikke det siste året vært blant mine beste. Har tidvis følt at livet har stått på stedet hvil/følt meg litt fanget.

Hvis jeg skal ta det som har vært positivt er det blant annet at jeg har vært på to kjekke ferier, har begynt å lære meg et nytt språk, gått litt flere turer og lest litt flere romaner enn jeg pleier.

Jeg har vært gjennom en periode med sykdom som har vært tøff for meg. Det er godt at det nå er over, at jeg har mer kontroll over hverdagen og kan sette mer pris på livet igjen.

Jeg har også følt det slik til tider dette året. Håper det neste året blir bedre for deg!

Det er imidlertid fint at du kan se at det er noe positivt også, spennende med nytt språk og mer litteratur :)  Jeg er glad at du synes du har litt mer kontroll nå,og at du kan sette litt mer pris på livet igjen :)

Ok, trodde du mente å avansere på den sosiale rangstigen, jeg.

Hva legger du i den sosiale rangstigen? Jeg vet ikke helt om jeg skjønner (beklager det hvis jeg er treg)...

Jeg mente generell utvikling. Når det kjennes som alt er statisk, som man har stått  på samme sted hele året, synes jeg det er fint å tenke på selv den minste utvikling :)

I det store og hele har det ikke skjedd veldig mye. Synes forholdet til kona er bra, og har ikke den krisefølelsen og bekymringene jeg hadde for ett år siden og som gjorde at jeg postet på dol. Forholdet er annerledes på den måten at vi begge har begynt å gjøre litt mer som vi selv vil. Hun reiser på tur med venninner hvis hun vil det og jeg drar på tur med venner hvis jeg vi det. Vi spør jo på forhånd for syns skyld. Før gjorde vi alt sammen hele tiden, men det ble egentlig litt "tosomt" og frustrerende. Vi har vel sånn sett blitt 10% skilt, men de 90% vi fortsatt er gift er egentlig bedre enn før. Ferien var kjempebra.

På jobb vet jeg ikke om jeg utvikler meg nok, og jeg har ikke "hårete mål" som motivasjons-pratere sier man skal ha. Jeg hadde høyere stilling før, men har ikke ambisjoner i den retningen lenger. Det går dårligere enn før, men avdelingen har overlevd uten å sparke noen, og det er ikke noen selvfølge nå for tiden. To andre avdelinger i konsernet har blitt lagt ned det siste året, og det har vært oppsigelser de fleste stedene.

Ja, og så har jeg lært mye om psykologi og psykiatri takket være DOL. Har til om med lest flere psykologirelaterte bøker, nå sist "Stille" om introversjon.

Og så har jeg bygd en platting i sommer.

Høres ut som du har det ganske fint der du er, er vel ikke alltid så viktig med utvikling dersom man er fornøyd med tingene som de er :)

Gratulerer med ny platting, jeg er imponert! Og ny kunnskap er alltid interessant :)

Det er bra med fremgang og opplevelser.  Men jeg kom til å tenke på et sitat her:

"Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet."

Jeg tror at vi i tillegg til jaget etter fremgang skal stoppe opp og oppleve øyeblikket.

Men til spørsmålet så har dette året vært likt som så mange andre år.  Når jeg er frisk så prøver jeg å sette pris på øyeblikket.  Det er vanskeligere når jeg er psyk.  Men jeg har heldigvis hatt en bra periode nå, og det er viktigere enn noe annet i tillegg til at alle mine har det bra.

Det er jeg helt enig med deg i :) 

Men når jeg tenker at hele året bare har vært statisk og jeg ikke har klart noe som helst, tenker jeg at det kan være litt positivt å forsøke å se at det faktisk har skjedd noen forandringer... Øyeblikket kan også gi mange flotte øyeblikk. Jeg burde nok bli bedre på å oppleve øyeblikket :)

Det siste året har igrunnen vært et veldig spesielt år for meg med store omveltninger til det bedre. Brøt ut av en destruktiv familiesituasjon og flyttet langt vekk. Fikk råd til en mye større bolig enn jeg hadde trodd, og trives veldig godt på det nye stedet. Sorg har det naturligvis også vært, for jeg mistet også kontakt med andre mennesker (som det ikke blir naturlig å ha kontakt med lenger), og flyttet også langt fra venner. Det tar tid å bygge opp nye vennskap. Men i det store og hele er jeg fantastisk glad for å ha kommet dit jeg er nå.

Anonymous poster hash: 5ae2c...cb7
Nicklusheletida

Det har vært mange store omveltninger de siste årene på alle fronter.

For meg som er en trygghetssøkende person har det vært som et lite jordskjelv. Jeg har måttet bygge opp igjen livet mitt helt på nytt i godt voksen alder.  Slik føles det i hvert fall :) 

Jeg har skiftet hjem, skiftet mann, skiftet venner, skiftet jobb og kollegaer, skiftet svigerfamilie.

Mye usikkerhet har det vært underveis, men det siste året har jeg blitt mer og mer sikker på at det har vært verd alt sammen. Jeg trener nå regelmessig. Ikke bare jojo trening og jeg har blitt røykfri.

Et skår i gleden er det at det ene barnet mitt muligens ikke har taklet alt like bra. Gledelig er det at går veldig bra med de to andre og at det også går rette veien (håper jeg) med den tredje.

Det jeg har lært av meg selv i den tiden er  at jeg er en sterkere og mer ressurssterk person jeg trodde selv at jeg var, om det er lov til å si det ?

Jeg har klart å bygge opp igjen livet mitt og det til det bedre :)

Annonse

Gjest Ladytron

Jeg har også følt det slik til tider dette året. Håper det neste året blir bedre for deg!

Det er imidlertid fint at du kan se at det er noe positivt også, spennende med nytt språk og mer litteratur :)  Jeg er glad at du synes du har litt mer kontroll nå,og at du kan sette litt mer pris på livet igjen :)

Takk for det :) Håper at ditt neste år blir bedre også, og at ting fortsetter å forandre seg i en positiv retning :)

Oi...sånn rent personlig har jeg vel ikke fått så mye ut av året. Jeg har komplettert "familien", min lille flokk på tre. Sparket ut de som ikke skal være der og skaffet den siste som manglet. Og nå er det sikkert bare du, umakenverdt, som forstår hva jeg babler om ;) Så har jeg faktisk klart å gjennomføre to utenetter alene. Det gikk jo egentlig veldig fint. Totalt, hittil i år, har jeg bare 7 utenetter så jeg burde bruke høsten for alt den er verdt. Så har jeg lært at bena aldri vil bli bra og at det faktisk er noe galt med hodet mitt. Jeg har ønsker jeg vet det er umulig å gjennomføre så noe dritt må jeg bare leve med. Sånn er det vel for alle.

Det siste året har igrunnen vært et veldig spesielt år for meg med store omveltninger til det bedre. Brøt ut av en destruktiv familiesituasjon og flyttet langt vekk. Fikk råd til en mye større bolig enn jeg hadde trodd, og trives veldig godt på det nye stedet. Sorg har det naturligvis også vært, for jeg mistet også kontakt med andre mennesker (som det ikke blir naturlig å ha kontakt med lenger), og flyttet også langt fra venner. Det tar tid å bygge opp nye vennskap. Men i det store og hele er jeg fantastisk glad for å ha kommet dit jeg er nå.

Jeg må virkelig si at du har gjennomgått store forandringer det siste året! Gratulerer med å ha kommet deg videre i livet. Måtte tiden som kommer bringe mange vennskap og et godt nettverk der du nå bor :) Lykke til!

Det har vært mange store omveltninger de siste årene på alle fronter.

For meg som er en trygghetssøkende person har det vært som et lite jordskjelv. Jeg har måttet bygge opp igjen livet mitt helt på nytt i godt voksen alder.  Slik føles det i hvert fall :)

Jeg har skiftet hjem, skiftet mann, skiftet venner, skiftet jobb og kollegaer, skiftet svigerfamilie.

Mye usikkerhet har det vært underveis, men det siste året har jeg blitt mer og mer sikker på at det har vært verd alt sammen. Jeg trener nå regelmessig. Ikke bare jojo trening og jeg har blitt røykfri.

Et skår i gleden er det at det ene barnet mitt muligens ikke har taklet alt like bra. Gledelig er det at går veldig bra med de to andre og at det også går rette veien (håper jeg) med den tredje.

Det jeg har lært av meg selv i den tiden er  at jeg er en sterkere og mer ressurssterk person jeg trodde selv at jeg var, om det er lov til å si det ?

Jeg har klart å bygge opp igjen livet mitt og det til det bedre :)

Wow, det var store omveltninger! Jeg er selv også en trygghetssøkende person, så skjønner at dette må ha vært tøft. Jeg er imidlertid glad du har kommet deg videre i livet. Håper tiden fremover blir mer stabil for deg og at du slår deg godt til ro. Det er så absolutt lov og si. Jeg synes også du virker som en sterk og ressurssterk person, om jeg får lov å si det :)

Håper det går bra med sønnen din, det unner jeg både deg og han!

Tenker på å oppnå (utvikle seg mot) ting som:

- bedre utseende

- høyere lønn

- mer spennende jobb

- flinke, vellykka barn

- fått tatt masse foto på fjelltopper som en kan legge ut

- kjekk partner

- fint hus, med bra interiør

- drikke masse dyr vin

- lese mange intellektuelle bøker man kan briefe med

- gjøre noen "crazy" ting for å signalisere at jeg - jeg er ikke ute etter status, bare å ha det morro

Jeg syns ikke du er treg. Få forstår hva jeg sier.

Hehe, hvis den sosiale rangstigen måles slik, er jeg nok svært langt nede på den sosiale rangstigen. Flere av disse tingene ønsker jeg meg heller ikke må jeg innrømme ;)

Jeg mente absolutt ikke (bare) den typen utvikling, jeg mente mer i retning forandring til det bedre ;) 

Hehe, kanskje det er en blanding, jeg var litt treg og du formulerte deg litt utydelig.. :)

Oi...sånn rent personlig har jeg vel ikke fått så mye ut av året. Jeg har komplettert "familien", min lille flokk på tre. Sparket ut de som ikke skal være der og skaffet den siste som manglet. Og nå er det sikkert bare du, umakenverdt, som forstår hva jeg babler om ;) Så har jeg faktisk klart å gjennomføre to utenetter alene. Det gikk jo egentlig veldig fint. Totalt, hittil i år, har jeg bare 7 utenetter så jeg burde bruke høsten for alt den er verdt. Så har jeg lært at bena aldri vil bli bra og at det faktisk er noe galt med hodet mitt. Jeg har ønsker jeg vet det er umulig å gjennomføre så noe dritt må jeg bare leve med. Sånn er det vel for alle.

Ja, du har fått en ny gutt, det er jo en stor forandring :) Preger nok hverdagen din det. Selv om det går ganske tregt med utredningen din er du jo kommet lenger enn der du var for et år siden. Det er en forandring det. Håper ventetiden ikke blir for lang for deg! Måtte du få mange fine utenetter denne høsten, du og gutta dine :)

Ja, du har fått en ny gutt, det er jo en stor forandring :) Preger nok hverdagen din det. Selv om det går ganske tregt med utredningen din er du jo kommet lenger enn der du var for et år siden. Det er en forandring det. Håper ventetiden ikke blir for lang for deg! Måtte du få mange fine utenetter denne høsten, du og gutta dine :)

Hehe...ja, det er en stor forandring, men jeg føler at han hører til her nå. Storebror føler også det tror jeg. Sant det, har kommet lengre med utredningen. For et år siden var jeg så vidt i gang og for et år og 2 mnd siden var det ingen andre enn meg som forsto at jeg slet. Men så fikk jeg en ny lege og da begynte ballen å rulle. Veldig sakte, men den ruller ihvertfall. Under to mnd igjen nå da til neste steg. Men jeg tillater ikke meg selv å håpe for mye. Jeg har opplevd for mange skuffelser. Jeg ser fram til å få høre hva dps sier.

Takk :) Bare de tar sauene inn fra beite nå så kan vi herje i fjellet :D Egentlig burde vi tatt deg med ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...