Gå til innhold

Det er ingen skam å jobbe i butikk!

Anbefalte innlegg

Kan man ikke føle seg vellykket selv om man jobber i en matbutikk, skriver Marthe (19) i spalten «Det jeg ikke sier høyt».

En tenåring som velger å ikke gå på skolen, men heller sitter der og slår inn varene dine på. Er jeg verdiløs? Ubrukelig? Lat?

Jeg skulle gjerne likt å visst hva du tenkte. Så kunne jeg motbevist alle tankene du har om at jeg sitter her fordi jeg ikke gidder gjøre noe annet.

Det har seg nemlig sånn, tro det eller ei, at det er mitt eget valg å sitte der. Jeg har selv valgt det, fordi det er noe jeg trives med. Jeg liker å møte kundene med et smil og veksle noen ord.

Det høres kanskje rart ut for deg som jobber i bank, du som er eiendomsmegler eller ingeniør. Men jeg trives faktisk utrolig godt i den jobben jeg er i.

Jeg er lei av alle fordommer. Jeg har hørt uttallige ganger «du kan jo ikke sitte her resten av livet ditt», «du må jo ut i verden og finne deg en ordentlig jobb!» eller «du må jo gå mer skole!». Men ærlig talt, er ikke dette mitt valg da?

Hvem er det som har bestemt at alle skal gå skole etter videregående, eller at alle må være lærlinger og få seg et fagbrev? Hvem har bestemt at alle skal være så vellykkede?

Det går jo ikke. Det stopper av seg selv snart. Hvem i alle dager skal sitte i kassa å slå gjennom dine varer så du får mat etter en lang dag på jobben, hvis ingen kan føle seg vellykket av å jobbe i matbutikk?

Jeg har hørt mange foreldre (og lærere) skremme barn med å si «hvis du ikke går mer på skole, ender du opp med å sitte i kassa på Kiwi». Hva er dette for noe å si? Samme om det er på Kiwi, Rema 1000, Coop eller Spar.

Det er ingen skam å jobbe i butikk. Dette er noe vi burde være stolte av, det er i hvert fall jeg!

http://www.klikk.no/mote/detnye/article1609858.ece

Anonymkode: 95e61...1c4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407379-det-er-ingen-skam-%C3%A5-jobbe-i-butikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel "samfunnets ideal" at alle skal prøve å komme opp og frem og tjene masse penger slike at de kan kjøpe seg statussymboler. Vesker til kidsa til 50'000, villa på vestkanten (kjøpt for lånte penger), elbil til 700k som er "miljøvennlig", etc. Oppfyller du ikke dette så vil noen se ned på deg. 

Så blir jo egentlig spørsmålet, vil du la deg påvirke av at folk som er opttatt av slike ting ser ned på deg. Du kan ikke forandre disse menneskene, så du må bare akseptere at slik er samfunnet. Så får du enten føye deg (med de konsekvensene det får), eller leve livet ditt slik du vil (med de konsekvensene det får)

Lykke til

Gjest Gargamel

Jeg har jobbet i butikk, og tenkte ikke at det var flaut. Jeg har også hørt at folk bruker "Kassa på Rema 1000 " som eksempel på et sted man ikke vil havne. Poenget er vel ofte at det er et sted man ikke får brukt utdannelsen sin, men det er litt nedsettende uansett. 

Alle skal ikke ha høyskoleutdannelse, i så fall ville vi vært på full fart i feil retning.

Alle jobber er viktige, og at man gjør jobben sin så godt som overhodet mulig. Uansett jobb.

Har aldri tenkt at å jobbe i butikk er en dårlig jobb, og at det ikke er en ordentlig jobb. Det viktigste er at man trives med det man gjør.

Jeg jobber som renholder på en skole. Mange synes kanskje det er en drittjobb. Og ja det kan være en drittjobb men en viktig drittjobb.

Rektoren sa i en tale at vist lærerene streiker så kan vi holde skolen gående ei stund men vist renholderne streiker må vi stenge etter 2 dager.  Hvem er viktigst ? ☺😉

Anonymkode: 9a8c9...9d3

Annonse

Rektoren sa i en tale at vist lærerene streiker så kan vi holde skolen gående ei stund men vist renholderne streiker må vi stenge etter 2 dager.  Hvem er viktigst ? ☺😉

Anonymkode: 9a8c9...9d3

Det er ikke noe bedre å snakke ned på de som er høyere utdannet enn seg selv heller. For å si det sånn: Uten lærerne, ingen skole. Det betyr ikke at din jobb ikke er viktig, men siden du spurte, så svarer jeg det opplagte.

Anonymkode: b2fe1...af9

Kan man ikke føle seg vellykket selv om man jobber i en matbutikk, skriver Marthe (19) i spalten «Det jeg ikke sier høyt».

En tenåring som velger å ikke gå på skolen, men heller sitter der og slår inn varene dine på. Er jeg verdiløs? Ubrukelig? Lat?

Jeg skulle gjerne likt å visst hva du tenkte. Så kunne jeg motbevist alle tankene du har om at jeg sitter her fordi jeg ikke gidder gjøre noe annet.

Det har seg nemlig sånn, tro det eller ei, at det er mitt eget valg å sitte der. Jeg har selv valgt det, fordi det er noe jeg trives med. Jeg liker å møte kundene med et smil og veksle noen ord.

Det høres kanskje rart ut for deg som jobber i bank, du som er eiendomsmegler eller ingeniør. Men jeg trives faktisk utrolig godt i den jobben jeg er i.

Jeg er lei av alle fordommer. Jeg har hørt uttallige ganger «du kan jo ikke sitte her resten av livet ditt», «du må jo ut i verden og finne deg en ordentlig jobb!» eller «du må jo gå mer skole!». Men ærlig talt, er ikke dette mitt valg da?

Hvem er det som har bestemt at alle skal gå skole etter videregående, eller at alle må være lærlinger og få seg et fagbrev? Hvem har bestemt at alle skal være så vellykkede?

Det går jo ikke. Det stopper av seg selv snart. Hvem i alle dager skal sitte i kassa å slå gjennom dine varer så du får mat etter en lang dag på jobben, hvis ingen kan føle seg vellykket av å jobbe i matbutikk?

Jeg har hørt mange foreldre (og lærere) skremme barn med å si «hvis du ikke går mer på skole, ender du opp med å sitte i kassa på Kiwi». Hva er dette for noe å si? Samme om det er på Kiwi, Rema 1000, Coop eller Spar.

Det er ingen skam å jobbe i butikk. Dette er noe vi burde være stolte av, det er i hvert fall jeg!

http://www.klikk.no/mote/detnye/article1609858.ece

Anonymkode: 95e61...1c4

Jeg blir provosert når noen omtaler enkelte jobber som "drittjobber". Alle jobber som noen er villige til å betale for (og også noen ikke vil betale for:)) er verdifulle bidrag til samfunnet og gir arbeidstakeren verdighet.  Er man heldig finner man en jobb man liker, enten det er i butikk, på kontor eller et helt annet sted. Liker man ikke jobben bør man fokusere på at man tross alt yter noe og gir sitt bidrag til samfunnet.

Underforstått, vi som ikke yter noe og birdrar til samfunnet bør skamme oss!

Anonymkode: 315e4...faf

Sukk, tenkte noen ville forstå det slik, det var ikke slik det var ment. Så lenge man yter etter evne bør man være fornøyd med innsatsen.

Jeg blir provosert når noen omtaler enkelte jobber som "drittjobber". Alle jobber som noen er villige til å betale for (og også noen ikke vil betale for:)) er verdifulle bidrag til samfunnet og gir arbeidstakeren verdighet.

Kanskje man mener noe annet enn at jobbene ikke er viktige? Hvis du f.eks. jobbet i New Yorks kloakksystem, hvor jobben gikk ut på å sørge for at det ikke hopet seg opp (som faktisk er en jobb i virkeligheten). Er ikke dette en stor drittjobb? Samtidig som det er en av de viktigste jobbene i New York? Altså - som du sier - alle jobber det betales for er viktige. Men bare tenk deg en millionby uten fungerende kloakksystem. Dette hadde blitt direkte helseskadelig i løpet av noen få dager. Samme med det slitet i en kolonial - såklart ikke like drittjobb som kloakkjobbene i New York - det er slitsomme og underbetalte jobber, men distribuering av mat er såklart helt basalt i et samfunn. Det er neppe det som menes med "drittjobb". Jeg tror de fleste mennesker med IQ over 70 skjønner viktigheten av å jobbe med mat og renovering. Men når man sliter ut ryggen på Rema for en lavere månedslønn enn de fleste på uføretrygd - da har jeg ikke noe imot å kalle det drittjobber, uten at jeg mener noe negativt om de som jobber der, faktisk så ser jeg opp til folk som ødelegger ryggen og annet for luselønn.

Anonymkode: 1e75d...7c4

Sukk, tenkte noen ville forstå det slik, det var ikke slik det var ment. Så lenge man yter etter evne bør man være fornøyd med innsatsen.

Hva vil "yte etter evne" egentlig si? Det er jo noe folk bare føler de har gjort (eller føler de ikke har gjort). Men folk skjønner jo såklart ikke dette selv, det er bare følelsesbasert, og det er veldig store sprik med tanke på hvor kritisk eller ukritisk man er på dette området (blant mange andre områder).

Hva vil "yte etter evne" egentlig si? Det er jo noe folk bare føler de har gjort (eller føler de ikke har gjort). Men folk skjønner jo såklart ikke dette selv, det er bare følelsesbasert, og det er veldig store sprik med tanke på hvor kritisk eller ukritisk man er på dette området (blant mange andre områder).

Ja, det er for mye følelser knyttet til dette til å kunne diskutere på en helt saklig måte og finne felles terminologi.

Var selv sykmeldt en lengre periode. I den perioden ytte jeg ingen ting jobbmessig, og det var helt greit.

Endret av Xtra

Annonse

Kanskje man mener noe annet enn at jobbene ikke er viktige? Hvis du f.eks. jobbet i New Yorks kloakksystem, hvor jobben gikk ut på å sørge for at det ikke hopet seg opp (som faktisk er en jobb i virkeligheten). Er ikke dette en stor drittjobb? Samtidig som det er en av de viktigste jobbene i New York? Altså - som du sier - alle jobber det betales for er viktige. Men bare tenk deg en millionby uten fungerende kloakksystem. Dette hadde blitt direkte helseskadelig i løpet av noen få dager. Samme med det slitet i en kolonial - såklart ikke like drittjobb som kloakkjobbene i New York - det er slitsomme og underbetalte jobber, men distribuering av mat er såklart helt basalt i et samfunn. Det er neppe det som menes med "drittjobb". Jeg tror de fleste mennesker med IQ over 70 skjønner viktigheten av å jobbe med mat og renovering. Men når man sliter ut ryggen på Rema for en lavere månedslønn enn de fleste på uføretrygd - da har jeg ikke noe imot å kalle det drittjobber, uten at jeg mener noe negativt om de som jobber der, faktisk så ser jeg opp til folk som ødelegger ryggen og annet for luselønn.

Gjennomsnittlig uføre pr år er ca 250 000. De fleste på rema tjener en god del mer enn det!

Anonymkode: 48578...07d

Hvis du f.eks. jobbet i New Yorks kloakksystem, hvor jobben gikk ut på å sørge for at det ikke hopet seg opp (som faktisk er en jobb i virkeligheten). Er ikke dette en stor drittjobb? Samtidig som det er en av de viktigste jobbene i New York?

Da gutta var mindre, så var det veldig fascinerende å se på når pumpebilen kom og tømte septiktanken. Det falt ikke i god jord hos kloakktømmeren da jeg på spøk sa til en sønnen at dette var da en skikkelig drittjobb, men en viktig drittjobb. Fikk en lengre lekse om at jeg hadde vært bra desperat om han ikke hadde kommet. Det var sikkert fortjent, var ikke så veldig festlig å prøve forklare hva jeg hadde ment. Sånn egentlig. Jeg pleier si til bøndene jeg kjenner at de har en drittjobb når de sprer møkk, og tenkte dette ble litt i samme gate. Men det ble tatt ille opp, mens han sto der og veiva med slangen langt nedi dritten.

Da gutta var mindre, så var det veldig fascinerende å se på når pumpebilen kom og tømte septiktanken. Det falt ikke i god jord hos kloakktømmeren da jeg på spøk sa til en sønnen at dette var da en skikkelig drittjobb, men en viktig drittjobb. Fikk en lengre lekse om at jeg hadde vært bra desperat om han ikke hadde kommet. Det var sikkert fortjent, var ikke så veldig festlig å prøve forklare hva jeg hadde ment. Sånn egentlig. Jeg pleier si til bøndene jeg kjenner at de har en drittjobb når de sprer møkk, og tenkte dette ble litt i samme gate. Men det ble tatt ille opp, mens han sto der og veiva med slangen langt nedi dritten.

Ja jeg kan se at det jeg sier lett kan misforstås. Jeg syns egentlig det var positivt sagt jeg. Men språk er vanskelige saker. Det er egentlig best å holde kjeft, mange ganger. :P Noen kan jo bli fornærmet eller opphisset.

Ikke vet jeg, men tror tariffen er 150 kr/timen... er vel bare å regne ut?

Det blir 300.000 i året. Så kommer kveldstillegg, helgetillegg og overtid i tillegg.

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...