Tobias A F Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hei. Jeg er en gutt på 18 år som blir mer og mer fortvilet. Jeg har hatt i snart tre år smerter i leddene mine, da i hovedsak i rygg, bein og hofter. Det startet for 3 år siden når jeg begynte på vgs på kokk og servitør faget. I starten var ikke smertene så ille, det var som regel vondt etter 4-5 timer i praksisundervisningen. Jeg tenkte ikke noe særlig mer på smertene på daværende tidspunkt. Etter to år på vgs skulle jeg starte som lærling, hvor smertene kom oftere og ble mer intense, og jeg måtte til slutt si meg ferdig med drømmen som servitør. smertene ble mer og mer intense ettersom ukene og mnd gikk. etter et halvt år som lærling sa jeg ifra meg stillingen som lærling.kort tid etter at jeg sluttet som lærling, ble fikk jeg en stilling i en av Statoils mange bensinstasjoner, noe jeg tenkte at var helt ok siden jeg ikke hadde skole og ikke noe annet å bedrive dagene med. Etter tre mnd i Statoil, ble smertene så utholdelige at jeg måtte trappe ned fra en 100% stilling til 25%. men det hjalp ikke. Det var ikke lenger bare smerter, men jeg ble mer og mer sliten for hver dag som gikk. Min daværende fastlege sendte meg til mr,ct og rgt. men ingen av undersøkelsene som da var sentrert på knærne ga resultater. Bildene viste ingen ting. smertene ble verre og verre og jeg skjønte at jeg trengte hjelpemidler i hverdagen, min daværende fastlege ønsket ikke å anskaffe meg verken krykker eller rullestol, så på egent ansvar måtte jeg som pasient finne frem til en bedrift/hjelpemiddelsentral og få hente rullestol og Krykker. Ved ett av mange besøk hos min fastlege hvor jeg ikke kunne gå på mine egne bein og kom da i rullestol til fastlegekontoret blir jeg møtt av en fastlege som ler og sier "du overdramatiserer lit mye når du kommer inn her med en rullestol". Min fastlege skrev da ut sterke morfinbaserte medikamenter som jeg ved senere tidspunkt, ved et av mange møter med legevakten i Moss får et spørrende blikk av en akuttlege som sprø om jeg går på noen form for rusmidler. Når jeg da forklarer situasjonen min og forteller om fastlegen min, får jeg beskjed at morfinbaserte medisiner er noe jeg over hode ikke skal ha, han sender meg hjem igjen med en form for milde smertestillende. Etter mange telefoner med legevakten, og min fastlege i en periode på 14 dager får jeg ingen videre hjelp, så jeg ringer til Louvisenberg diakonale sykehus for å høre om de kanskje kunne hjelpe meg, noe de var villige til å gjøre, men legene ved Louvisenberg fant heller ingen ting som skulle antyde at smertene og utmattelsene skulle eksistere. Nå har det gått snart et år uten noen videre fremskritt, jeg har fortsatt store smerter, sliter med utmattelse og min nye fastlege i Nord Trøndelag, har ikke noe annet å si en at jeg sliter psykisk. Han har utskrevet Sarotex, og henvist meg til psykolog. Etter 8 uker på sarotex har jeg ikke sett noen form for forbedring i helsetilstanden min. og jeg føler at jeg spiser medisiner "til ingen nytte" i tillegg til sarotex har fastlegen min skrevet ut Paracet 1G og 50 mg voltaren som jeg skal ta jevnlig i løpet av en dag. kort oppsummert hva jeg sliter med - store smerter i leddene ( knær, hofter rygg)- utmattelse (psykisk og fysisk)- dårlig søvn ( noen dager er formen å tipp topp og andre ikke, jeg har dager hvor jeg må ha hjelp til å komme meg ut av sengen fordi at beina mine ikke vil bære meg. det å gå i trapper gjør meg utmattet og forsterker smertene.)Jeg blir mer og mer fortvilet, medisinene gir ikke positivt utslag, helsetilstanden forblir uendret, og livskvaliteten synker. Finnes det noen leger eller spesialister der ute som kan hjelpe meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407396-leddsmerter-og-utmattelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 jeg har slitt med smerter i korsrygg hofter og utstråling til lår. Hatt litt hjelp av naprapat og voltarol gel og kapsler. Men det er mulig betennelse og skal prøve litt mer betennelsesdempende fra lege. Prøver å holde meg mer smertefri med daglige knebøy og tøyeøvelser samt å gå i ulendt terreng. Unngå å sitte for lenge og passe på sittestilling. Gode sko med demping. Symptomene du beskriver kan tyde på borrelliose og me. Kanskje få uttede det? Bytte fastlege evt. Be om second opinion. Anonymkode: 2f445...6c7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407396-leddsmerter-og-utmattelse/#findComment-3649351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Noen ganger kan det i slike situasjoner være nyttig med et tverrfaglig rehabiliteringstilbud på et opptreningssenter. Da vil man muligens forsøke å fokusere på hva som kan gjøres for at du får bedre livskvalitet og ikke være fullt så opptatt av hva dine plager skyldes.Jobber du nå bare 25%? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407396-leddsmerter-og-utmattelse/#findComment-3649489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Til trådstarter: Hvis du ikke foreløpig har gjort det, så er det aller førte du helt klart må gjøre: SKIFT FASTLEGE. Han høres rett og slett ut fag-etisk tvilsom ut. Når du en gang, forhåpentligvis snart, får en skikkelig diagnose, så tar du og melder din gamle fastlege til Fylkeslegen. Utskriving av morfin i din situasjon på den ene siden, og bagatellisering/latteriggjøring av pasienters problemer på den andre siden, hører ingensteds hjemme i en seriøs legepraksis. Sjekk legelisten.no og les andres erfaringer om de ulike reglene, når du skal velge deg en ny fastlege. Så fortsetter du å be om utredninger, og fortsetter med det til man forhåpentligvis finner årsaken. Har du feks vært hos revmatolog? Har du fått hjelp av fysioterapeut? Har du vært undersøkt for Bechterew? Fibromyalgi? Slike smerter du beskriver er ikke normalt, og de skyldes jo et eller annet, de er ikke innbilning. Det er ingen ting som tyder på at de skulle ha psykiske årsaker. Det er en lettvint forklaring leger ofte tyr til fordi de ikke har klart å finne den fysiske årsaken. Ofte skyldes dette mangel på kunnskap. Endret 10. september 2015 av ekte nick 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/407396-leddsmerter-og-utmattelse/#findComment-3649514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.