Gå til innhold

Sammenbitt søker råd.

Anbefalte innlegg

Oppdaget at jeg våkner om morgenen med sammenbitte tenner og lurer på om det forklarer hvorfor jeg har vondt/er sliten/stram/anspent i kjevemusklaturen.

Er det noen som har tips og triks til å lindre slike smerter og sammenbiting?

Jeg prøver innimellom å masere rundt kjeven og gape høyt, men har ikke funnet frem til det som funker. Kunne tenkt meg en grunnleggende endring i forhold til disse plagene, men lindring er også bra.

Andre sammenbitte skapninger her som har funnet en kur?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407463-sammenbitt-s%C3%B8ker-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen kur, men det har hjulpet meg å være bevisst på om jeg biter tennene sammen i våken tilstand og tvinge meg selv til å slappe av. Det har ikke løst problemet, som sagt, men det har blitt litt bedre. Det beste er nok å redusere stress og spenninger generelt.

Jeg har ingen kur, men det har hjulpet meg å være bevisst på om jeg biter tennene sammen i våken tilstand og tvinge meg selv til å slappe av. Det har ikke løst problemet, som sagt, men det har blitt litt bedre. Det beste er nok å redusere stress og spenninger generelt.

Ja, det er sikkert en vei å gå. Jeg er anspent i kjeven i våken tilstand, men finner ikke en god hvilestilling, liksom en naturlig posisjon å ha den i. Derfor vet ikke hvordan jeg skal tvinge meg selv til å slappe av. Syns du også det er vondt å smile?

Bevissthet hjelper, men vanskelig å gjøre noe med når man sover. 

Selv har jeg hatt god hjelp av bittskinne. Ta kontakt ned en tannlege så henviser han deg videre, hvis ikke vedkommende lager selv.

Hei medbiter;-)

Ja, bevissthet er ikke min beste venn alltid, men jo, ja, det høres riktig ut. Hvileposjonen til kjeven har jeg ikke funnet frem til, men tror jeg har vært langvarig anspent, så kanskje derfor det er vanskelig.

Bittskinne - hva slags hjelp får du av den? Trodde det var for tanngnissere.

Hei medbiter;-)

Ja, bevissthet er ikke min beste venn alltid, men jo, ja, det høres riktig ut. Hvileposjonen til kjeven har jeg ikke funnet frem til, men tror jeg har vært langvarig anspent, så kanskje derfor det er vanskelig.

Bittskinne - hva slags hjelp får du av den? Trodde det var for tanngnissere.

Neida, den lages spesielle bittskinner for "slike som oss" - denne er nok litt tykkere, noe som gjør at kjeven blir holdt fra hverandre (større avstand) og dermed avlaster den på anspentheten. 

Annonse

Neida, den lages spesielle bittskinner for "slike som oss" - denne er nok litt tykkere, noe som gjør at kjeven blir holdt fra hverandre (større avstand) og dermed avlaster den på anspentheten. 

Hm. Må jeg ha noe henvisning eller hvordan foregår det? Tannleger lager den sikkert. Hvordan bruker du den? Syns du forresten det er vondt å smile? Jeg nevnte dette for noen, og de syns det hørtes ut som et slags sært luksusproblem. Nå var settingen et sykehus, med alvorlig skadde, så sånn sett var det vel det. Har det forresten funka for deg med noe tøying og masasje? Du er nå rammet av en overflod av spørsmål fra meg. Beklager det.

Hm. Må jeg ha noe henvisning eller hvordan foregår det? Tannleger lager den sikkert. Hvordan bruker du den? Syns du forresten det er vondt å smile? Jeg nevnte dette for noen, og de syns det hørtes ut som et slags sært luksusproblem. Nå var settingen et sykehus, med alvorlig skadde, så sånn sett var det vel det. Har det forresten funka for deg med noe tøying og masasje? Du er nå rammet av en overflod av spørsmål fra meg. Beklager det.

Henvisning ja - jeg ble henvist fra min private tannlege til Tannlegehøyskolen i Oslo (fordi jeg hadde anledning til å reise dit). Får da billigere behandling siden det er studenter. Men sjekk med din tannlege, kanskje noen av dem ordner dette også. 
Den ser ut som en slik tannbeskyttelse som boksere bruker. Den festes over tennene i overkjeven, og jeg bruker den om natta - eller når jeg driver med aktiviteter jeg vet at jeg strammer kjeven ekstra når jeg gjør. (Hjemme da(!) Ser jo ut som om jeg har DEN verandaleppa når jeg bruker den, så den brukes ikke offentlig, for å si det slik.

Litt vanskelig for meg å svare på de smerte, for jeg har fibromyalgi som også utløser masse smerter. Men det er til tider vondt å smile, men spesielt tygging sliter jeg med ofte. 

Spiller ingen rolle med mange spørsmål - jeg svarer når jeg har tid jeg :-)

Jeg er veldig "sammenbitt", tannlegen sier at det er fordi jeg bokstavelig tale "biter tennene sammen" for å utholde smerter. Jeg har i de senere årene vennet meg til å sette tungen inn mellom jekslene og det har funket slik at der virker som om at jeg også gjør dette nattetid, for jeg er ikke så anspent i kjevene mer som jeg var for noen år siden.

Jeg vet at de høres ut som en enkel og billig løsning men det har fungert for meg.

Jeg er veldig "sammenbitt", tannlegen sier at det er fordi jeg bokstavelig tale "biter tennene sammen" for å utholde smerter. Jeg har i de senere årene vennet meg til å sette tungen inn mellom jekslene og det har funket slik at der virker som om at jeg også gjør dette nattetid, for jeg er ikke så anspent i kjevene mer som jeg var for noen år siden.

Jeg vet at de høres ut som en enkel og billig løsning men det har fungert for meg.

Ja, det fungerer helt sikkert - det blir samme virkningen som bittskinnen min gir: mer avstand mellom tennene oppe og nede får kjeven til å slappe mer av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...