Gå til innhold

Skal du stemme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke noe å beklage :)

I riktig gamle dagee trengte man ikke ha med seg noe som helst, så jeg blander lett sammen hva som er gyldig før og nå.

Se under "Ferier og fridager" på hjemmesiden til skolen der du skal stemme. Jeg er 99% sikker på at den er tom for elever og ansatte under valget.

I riktig gamle dagee trengte man ikke ha med seg noe som helst, så jeg blander lett sammen hva som er gyldig før og nå.

Se under "Ferier og fridager" på hjemmesiden til skolen der du skal stemme. Jeg er 99% sikker på at den er tom for elever og ansatte under valget.

Nå hørtes du skikkelig gammel ut ;) Jeg husket det nok fordi jeg pleier glemme valgkortet og det har alltid gått bra, blir bare mer jobb for dem.

Ja, det var lurt. Jeg tenkte jeg måtte gå morgentur forbi der for å sjekke, men da kan jeg ta morgenturen i skogen som normalt :) Fant ikke noe ferie/fridager, men en aktivitetskalender. Det sto ikke der at elevene har fri på mandag, så da kan jeg vel anta at de ikke har det. Jeg får satse på å komme veldig sent.

Æsj...dette var vanskelig. Jeg syns egentlig kommunen er ganske bra slik som den er, men jeg vil ikke støtte det partiet. Føler at på kommunevalg så går det nesten mer på person enn på parti, men jeg vet jo ingenting om alle personene. Det partiet jeg alltid stemmer fant jeg ikke noe særlig info om m.t.p kommunen. Fikk jo en diger konvolutt i posten, men den havnet visst i søpla da jeg var litt ivrig på å rydde en dag. Egentlig burde jeg stemme noen som garantert ikke vinner, så kan jeg klage uansett :P Men jeg vet at kommunen gjør så godt den kan så da er det ikke noe å klage på.

Ja, det var lurt. Jeg tenkte jeg måtte gå morgentur forbi der for å sjekke, men da kan jeg ta morgenturen i skogen som normalt :) Fant ikke noe ferie/fridager, men en aktivitetskalender. Det sto ikke der at elevene har fri på mandag, så da kan jeg vel anta at de ikke har det. Jeg får satse på å komme veldig sent.

SFO (AKS) er åpen uansett om det er skole eller ikke. Så hvis du vil at området skal være så tomt og stille som mulig, er det nok lurt å vente til etter 1730 i hvert fall. 

Annonse

SFO (AKS) er åpen uansett om det er skole eller ikke. Så hvis du vil at området skal være så tomt og stille som mulig, er det nok lurt å vente til etter 1730 i hvert fall. 

Ja, jeg tror jeg gjør det. Mange stemmer sikkert samtidig som de henter ungene eller når de er på vei hjel fra jobben. Så det er nok best å ta det sent, eller når elevene har time.

Det enkleste er å ta med valgkortet, men annen legitimasjon (førerkort, bankkort, pass) går også.  Først viser man legitimasjonen (altså valgkortet eller noe annet), slik at det blir bekreftet at man står i manntallet.  Så går man bak skjermbrettet der det står digre plakater med beskrivelse av hva man skal gjøre.

Nå er det riktignok for sent å forhåndsstemme, men du kommer uansett med flere feil her så jeg vil gjerne rette på deg allikevel. For det første er det i år legitimasjonsplikt, man trenger ikke ha med valgkortet (med som du sier er det det enkleste), men man MÅ ha med legitimasjon ellers kan man bli nektet å avlegge stemme. For det andre skal man først hente stemmesedler i avlukket før man går til stemmemottaker, legitimerer seg, blir funnet i manntallet, stemmesedlene blir stemplet og man får putte dem i urnene. I alle fall var det sånn her, jeg har sittet som stemmemottaker den siste måneden...

På valgkortet mitt står det at man skal ha med legitimasjon og valgkort. Valgkortet alene er ikke nok. Men legitimasjon som førerkort o.l er nok.

Valglokalet her er på en skole. Fullstendig uaktuelt å dra på en skole på dagtid en hverdag ;) Men 19.55 er det sikkert ikke så mange ;)

Det er nok for sent nå, men så lenge det var mulig å forhåndsstemme kunne du ringt valgstyret i kommunen din og hørt om noen kunne komme hjem til deg med materiell så du kunne fått avlagt stemme der - mange bevegelseshemmede og andre som ikke kommer seg ut får det. :) 

Ja bare kaos på sånne valglokaler, skulle kunne gjort det over nettet. Da hadde jeg stemt. 

Det er ikke mulig fordi man da ikke har noen kontroll med om vedkommende selv bestemmer hva h*n skal stemme eller ikke. Ingen vet da om det sitter noen og tvinger deg til å stemme noe du ikke vil. Av samme grunn MÅ alle som kommer inn i valglokalet innom valgavlukket før de avlegger stemmer, selv om de har med seg stemmesedler utenfra, noe som er lov. Man har nemlig opplevd at representanter fra partier har stått utenfor å prøv å presse folk til å bruke deres stemmesedler. Ved at velger MÅ innom stemmeavlukket først uansett så kan h*n legge bort de sedlene h*n ble påprakket og ta de h*n selv vil. 

Det er nok for sent nå, men så lenge det var mulig å forhåndsstemme kunne du ringt valgstyret i kommunen din og hørt om noen kunne komme hjem til deg med materiell så du kunne fått avlagt stemme der - mange bevegelseshemmede og andre som ikke kommer seg ut får det. :) 

Men jeg er jo ikke så bevegelseshemmet. Egentlig er jeg ikke bevegelseshemmet i det hele tatt, selv om jeg har vondt. Og jeg kommer meg ut, jeg bare misliker sterkt å være alene på plasser med fremmede. Men det går jo ganske fort så jeg får bare "manne" meg opp. Så da er det bare ett problem, jeg føler meg plutselig likegyldig til hva jeg skal stemme :unsure:

Det er ikke mulig fordi man da ikke har noen kontroll med om vedkommende selv bestemmer hva h*n skal stemme eller ikke. Ingen vet da om det sitter noen og tvinger deg til å stemme noe du ikke vil. Av samme grunn MÅ alle som kommer inn i valglokalet innom valgavlukket før de avlegger stemmer, selv om de har med seg stemmesedler utenfra, noe som er lov. Man har nemlig opplevd at representanter fra partier har stått utenfor å prøv å presse folk til å bruke deres stemmesedler. Ved at velger MÅ innom stemmeavlukket først uansett så kan h*n legge bort de sedlene h*n ble påprakket og ta de h*n selv vil. 

Dette var jo forsåvidt logisk og en god forklaring på hvorfor vi ikke kan stemme over nett. Da kan jeg slutte å håpe at det en dag kommer til å skje.

Annonse

Det med valgkortet er vi enige om er frivillig, men enklest.  Det med legitimasjon har Trine og jeg blitt enige om over her. Jeg glemmer at man MÅ ha leg., det var ikke sånn i gamle dager.  Men det står jo på valgkortet, så jeg glemmer ikke å ta det med ;)

Innredningen i valglokalene kan nok variere litt.  Jeg har ikke forhåndsstemt på mange år, så jeg kan ikke rutinene for det.  Uansett er det rikelig med veiledere og plakater, så det er vanskelig å få gjort noe galt.  Det er til og med lagt ut blanke stemmer, så man kan stemme uten å mene noe som helst...

Det med valgkortet er vi enige om er frivillig, men enklest.  Det med legitimasjon har Trine og jeg blitt enige om over her. Jeg glemmer at man MÅ ha leg., det var ikke sånn i gamle dager.  Men det står jo på valgkortet, så jeg glemmer ikke å ta det med ;)

Innredningen i valglokalene kan nok variere litt.  Jeg har ikke forhåndsstemt på mange år, så jeg kan ikke rutinene for det.  Uansett er det rikelig med veiledere og plakater, så det er vanskelig å få gjort noe galt.  Det er til og med lagt ut blanke stemmer, så man kan stemme uten å mene noe som helst...

I år synes jeg veiledningsplakatene som hang inne i stemmeavlukkene var elendige.. Til slutt tok jeg en blank stemmeseddel og brettet den slik de skulle brettes og satte den frem inne i avlukket så jeg kunne si til de som skulle stemme at - "Og så bretter du den slik at den blir seende ut som den jeg har satt frem!" og vips! alle brettet riktig etter det! Skulle bare ønske jeg hadde kommet på det litt tidligere enn på den aller siste dagen... :rolleyes:

Har stemt. Tok 10 minutter, inklusive gåturen til skolen. Ble selvfølgelig ikke Rødt.

Bare en eneste gang har jeg latt være å stemme, synes igrunn det er en slags plikt, iallefall hvis man har meninger. Og det har jeg, så da..

Selvsagt skal jeg stemme!!! Har stemt hver eneste gang siden jeg fikk stemmerett.

Tenkte jeg skulle kjøre bort i lunsjen (tar fem minutter å kjøre), så får jeg det unna før rushet (som jeg regner med er i 15-17 tida + siste timen (20-21).

Det er jo faktisk FIRE valg i dag:

• Kommunevalg
  • Fylkesvalg
  • Menighetsrådsvalg
  • Bispedømmerådsvalg.

Jeg har vært ganske engasjert i kirkevalget i år, så for meg er det hovedvalget. Håper at Åpen folkekirke får mange representanter i bispedømmerådene i år, slik at det kommer viktige endringer på Kirkemøtet til våren.

Så dere som er medlemmer i Den norske Kirke - husk å bruke stemmeretten deres ved kirkevalget også i dag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...