Gå til innhold

Valget

Anbefalte innlegg

Selv ønsker jeg mer direkte folkestyre og demokrati, 

og av den grunn stemte jeg på ett parti som har dette som sak.

Jeg er lei av blokk-meninger (da mener jeg at politikere mener ting som passer til parti og side) det er uærlighet.

Videre syns jeg mennesker, de fleste har en "slapp" innstilling til overvåking som tillates via nettet, og som må tillates så lenge man skal beskytte utgivere av diverse greier, de fleste har ikke et bevisst synspunkt om dette, og heller ikke tenkt på rekkeviddene av å tillate en sånn snoking i private mail/korrespondanse m.m. og hvordan nettopp det rokker ved mange av våre demokratiske rettigheter, rett og slett fordi man ofte tar det siste for gitt.

Videre syns jeg det er en liten forskjell på høyre og venstre politikk, det blir litt verre, for flertallet med høyre-poltikk, men forskjellene er ikke så store lenger, men det jeg er mer sikker på er at vi kan takke arbeiderbevegelsen for vårt sosialdemokrati, og for gode velferdsordninger for de fleste, det er god grunn til å holde seg på venstresiden i norsk politikk for mine del.

Ja jeg vet fra tidligere tråder hvilket parti du stemmer på. Jeg er knapt enig i en eneste av sakene til dette partiet, og er heller ikke enig med deg i at et direkte folkestyre ville vært en god ide. Folk er rett og slett for navlebeskuende til at det ville fungert - slik jeg ser det. Jeg er heller ikke enig i at det ikke er noen vesentlig forskjell på høyre- og venstrepolitikk. Ideologisk står de langt fra hverandre, og bare etter to år ser vi store forskjeller på dette her til lands.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407507-valget/page/2/#findComment-3650625
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg vet fra tidligere tråder hvilket parti du stemmer på. Jeg er knapt enig i en eneste av sakene til dette partiet, og er heller ikke enig med deg i at et direkte folkestyre ville vært en god ide. Folk er rett og slett for navlebeskuende til at det ville fungert - slik jeg ser det. Jeg er heller ikke enig i at det ikke er noen vesentlig forskjell på høyre- og venstrepolitikk. Ideologisk står de langt fra hverandre, og bare etter to år ser vi store forskjeller på dette her til lands.

Ok:-)

Men du vet ikke hva jeg stemte før, og enda mer var aktiv ungomspolitiker i:-)

Jeg syns det er forskjell på venstre og høyre side i politikken, derfor stemmer jeg ikke på MDG feks, som jeg "liker" men vil se litt an, fordi de enda ikke har vist reellt hva de står for. Kommer ikke mitt parti fram, i Norge, så stemmer jeg ikke på noe parti som vil samarbeide med frp eller høyre-siden, da jeg ser hva de ikke-gjør for flertallet.

Imidlertid er jeg for uenig med ap, sv rødt med måten de håndterer mange ting på, ikke minst, ikke prioriterer de svakeste, ikke stiller krav til innvadrere, og rir på gamle kjepphester, politisk.

Selv om side har "lite" " for meg å si, så er høyrepoltikk, dvs på de fleste anliggender fjernt for meg, selv om jeg personlig nok ville tjent på høyrepoltikk, så er ikke det er samfunn jeg tror er til det beste for de fleste.

Men jeg TROR løsningen er mer direkte folkestyre, mer engasjement, mer at vi må mene og ta stilling til ulikie temaer, det tror jeg vil engasjere mer og gjøre folk mer bevisste, på en god måte.

der er vi nok uenige ja.

I tillegg er jeg for ekstreme teknologiske nytenkende grep og mulige løsninger, som både tar høyde for at økt arbeidledighet er nødvendig i et enda mer teknologibasert samfunn og jeg ser ikke at noe annet parti som  tenker på dette og forstår dette og har forslag å møte dette med, gjør du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407507-valget/page/2/#findComment-3650630
Del på andre sider

1. Jeg syns det er forskjell på venstre og høyre side i politikken, derfor stemmer jeg ikke på MDG feks, som jeg "liker" men vil se litt an, (...)

2. Selv om side har "lite" " for meg å si, så er høyrepoltikk, dvs på de fleste anliggender fjernt for meg, selv om jeg personlig nok ville tjent på høyrepoltikk, så er ikke det er samfunn jeg tror er til det beste for de fleste.

3. I tillegg er jeg for ekstreme teknologiske nytenkende grep og mulige løsninger, som både tar høyde for at økt arbeidledighet er nødvendig i et enda mer teknologibasert samfunn og jeg ser ikke at noe annet parti som  tenker på dette og forstår dette og har forslag å møte dette med, gjør du?

1. Min kommentar var knyttet til at du i ditt forrige svar til meg sa at det ikke var forskjell. Jeg tenker som du skisserer i dette innlegget, det ER en forskjell, og man må tenke samarbeidspartnere, og det bør alle gjøre siden det er en stund siden flertallesstyrets epoke er over. Her er det betimelig å spørre: Hvem samarbeider piratpartiet med igjen?

2. Her tror jeg du tar feil. Din mann vil tjene på høyrepolitikk, ja, og men det vil ikke du. Du har snakket en del om det å greie seg selv, og dersom du hadde gått for å ikke være gift/bo med din mann vil nok ikke du tjene på høyrepolitikk.

3. Her er vi uenige, iallefall basert på det jeg har oversikt over pr i dag. Den digitale økonomien er komplisert og kompleks, og feks film-, musikk, literatur og design strever med å finne gode løsninger for å sikre inntekt i verdikjeden slik det er pr nå. Det er mitt inntrykk at det generellt er for lite kunnskap om hvordan man kan skape inntekt innenfor den nye distribusjonsstrukturen, og møter med ulike departement bekrefter dette. Jeg ser - så langt - ikke at piratpartiet har gode løsninger å bidra med her. Kanskje du kan opplyse meg dersom jeg har gått glipp av gode innspill her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407507-valget/page/2/#findComment-3650691
Del på andre sider

1. Min kommentar var knyttet til at du i ditt forrige svar til meg sa at det ikke var forskjell. Jeg tenker som du skisserer i dette innlegget, det ER en forskjell, og man må tenke samarbeidspartnere, og det bør alle gjøre siden det er en stund siden flertallesstyrets epoke er over. Her er det betimelig å spørre: Hvem samarbeider piratpartiet med igjen?

2. Her tror jeg du tar feil. Din mann vil tjene på høyrepolitikk, ja, og men det vil ikke du. Du har snakket en del om det å greie seg selv, og dersom du hadde gått for å ikke være gift/bo med din mann vil nok ikke du tjene på høyrepolitikk.

3. Her er vi uenige, iallefall basert på det jeg har oversikt over pr i dag. Den digitale økonomien er komplisert og kompleks, og feks film-, musikk, literatur og design strever med å finne gode løsninger for å sikre inntekt i verdikjeden slik det er pr nå. Det er mitt inntrykk at det generellt er for lite kunnskap om hvordan man kan skape inntekt innenfor den nye distribusjonsstrukturen, og møter med ulike departement bekrefter dette. Jeg ser - så langt - ikke at piratpartiet har gode løsninger å bidra med her. Kanskje du kan opplyse meg dersom jeg har gått glipp av gode innspill her?

Hei!

Jeg skrev ikke som du skriver nå at det ikke er forskjell på høyre og venstre politikk,

Jeg skrev dette:

Videre syns jeg det er en liten forskjell på høyre og venstre politikk, det blir litt verre, for flertallet med høyre-poltikk, men forskjellene er ikke så store lenger, men det jeg er mer sikker på er at vi kan takke arbeiderbevegelsen for vårt sosialdemokrati, og for gode velferdsordninger for de fleste, det er god grunn til å holde seg på venstresiden i norsk politikk for mine del.

Ja jeg skal opplyse deg for du har gått glipp av hvorfor piratpartiet, som ofte selv består av utgivere, både av programvare, spill og faglitteratur, mener dagens ordning ikke holder tritt med teknologisamfunnet. og tiden.

Videre er jeg litt overrasket over at du ikke kjenner bedre til open source,

hvorfor tror du de fleste universiteter i verden benytter seg av open source?

Ja det er billig og gratis, men brukervennligheten, er viktigst.

Jeg kan nok legge ved temmelig mye fakta om hvorfor både norske og andre universiteter bruker linux-systemer, men vil du ta det til ettertanke? Kunne du ikke bare google hvor stor del av verdnens universiteter, da særlig de naturvitenskapelige som bruker, open source, tror du ikke de gjør det fordi det gir helt andre muligheter for påvirkning og medbestemmelse? Noe vi som jobber og studerer  innenfor naturvitenskapelige fag er avhengig av.

Det blir temmelig mange kjeltringer, når selv universitetene heller bruker open source-løsninger enn kjøpbare mocrosoft løsninger, man bør forstå at like mye som vi er avhengige av open source i dag, så sier det mye om hvor avlegs lover om opphavsrett er, de må revurderes i takt med teknoligisamfunnet.

Hvorfor min IT professor har lagt ut sin bok som open source er jo nok et spørsmål...

Du mener kanskje han er dum? eller spesielt ideologisk?

Jeg tror ikke han er noen av delene, men jeg tror han forstår at en ny tid skal og bør ha regler som er konstruktive for majoriteten.

Privat nedlastning, helt ok, kommersiell, noe annet.

Jeg kan legge ut en masse linker om alle verdens universiteter som heller bruker gratis open source enn dyre kjøpeløsninger, med sterke begrensinger som forvansker i forskningsøymed.

de gjør altså dette fordi open source er helt nødvendig, for forskning, for frihet, for demokrati, 

min foreleser tjener nok bra nok, som foreleser og utvikler, han tjener nok godt på publisiteten. og like mye på å ha fast jobb som foreleser,

Men videre er jeg sterk motstander av fastlegeordningen, men fordi den er en trist innretning/ vitnesbyrd om passivitet, , noe for de som tenker på døden, så engasjerer det meg ikke,

men kloke var legeforeningen som forhandlet fram gullkalven fra noe som ikke fantes.

Det tjente jo fastlegen godt på.

og tapte de fleste like mye på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407507-valget/page/2/#findComment-3650869
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...